| Bevezetés | 17 |
| Korszakhatárok | 17 |
| A 14-15. századi magyarországi művészet kutatásának rövid története | 19 |
| A 14-15. századi művészettörténet fogalomrendszeréhez | 30 |
| A 14-15. századi magyarországi művészet európai helyzete | 33 |
| A művészetek a 14-15. századi Magyarországon | 35 |
| A művészetföldrajz lehetőségei | 38 |
| Országhatárok | 38 |
| Az Árpád-kor öröksége | 39 |
| Királyi hatalom és territoriális magánhatalmak | 40 |
| Vár és hatalom 1300 körül | 40 |
| Károly Róbert harca a tartományokkal | 41 |
| Művészeti központok képződése a 14. században | 43 |
| Az Anjou-kori pénzügyi reform és a pénzverő kamarák szervezete | 45 |
| Zsigmond király központosítási törekvései | 46 |
| Rendek és tartományuraságok a 15. század közepén | 49 |
| Az ország képe 1470 táján | 53 |
| Nagybirtok és művészetföldrajz | 54 |
| A városfejlődés és a kereskedelmi összeköttetések szerepe | 59 |
| A városok a 14. század közepéig | 59 |
| A városfejlődés fellendülése a 14. század második felétől | 60 |
| A városhálózat | 62 |
| A városkép változásai | 65 |
| A városfejlődés 15. század eleji csúcspontja | 66 |
| Művészeti összeköttetések és fejlődés a 15. század elején | 67 |
| A városok a 15. század közepétől | 72 |
| Mezővárosi fejlődés | 74 |
| Mezővárosok a 14. században | 74 |
| A 15. század mezővárosai | 78 |
| Egyházi topográfia | 79 |
| Az egyházi földrajz hagyományos elemei: püspöki székhelyek, káptalanok | 79 |
| A szerzetesrendek | 80 |
| Zarándoklás, kegyhelyek | 82 |
| Stílusrétegek | 83 |
| A királyi udvar | 85 |
| Károly Róbert kora | 86 |
| Idegen stílushatások és udvari reprezentáció | 90 |
| Új törekvések Nagy Lajos udvarában | 94 |
| A Zsigmond kor udvari művészetének jellege | 99 |
| A Zsigmond kori udvari művészet fejlődése | 102 |
| Zsigmond külkapcsolatainak hatásai | 104 |
| A központ változása | 105 |
| Az udvari művészet sorsa Zsigmondtól Mátyásig | 108 |
| A gótikus művészet Mátyás udvarában | 109 |
| Mátyás udvarának humanistái | 110 |
| A nemesség | 112 |
| A nemesi vagyon | 113 |
| Koncsgyűjtés | 117 |
| A nemesi donátor | 119 |
| Az előkelők | 122 |
| Az előkelő nemzetségek reprezentációja | 122 |
| A címerreprezentáció | 125 |
| Az arisztokrata lakóhelye | 129 |
| Az arisztokrata kegyúr | 132 |
| A papság | 134 |
| A főpapok | 135 |
| A püspök mint dinátor | 138 |
| A papság középső rétege és az alsópapság | 141 |
| A szerzetesrendek | 144 |
| A régebbi szerzetesrendek | 144 |
| Az újabb, centralizált rendek | 148 |
| A remeterendek | 151 |
| A polgárság | 152 |
| A polgári életforma és a városkép összefüggései | 152 |
| Egyházi alapítványok | 156 |
| Polgári vagyon és megrendelések | 159 |
| A városok művészete | 162 |
| A város: kézművesek és művészek központja | 164 |
| A jobbágyság: a falu művészete | 167 |
| A művészi munka szervezete és értékelése | 170 |
| A művek jelzése | 171 |
| Az udvari művész | 173 |
| A megbízás formái | 175 |
| A kőfaragás munkaszervezete: páholy és vállalkozás | 178 |
| Tematikai és ikonográfiai jelenségek | 181 |
| A kép: típusai, funkciói | 181 |
| A képek elrendezésének általános szokásai | 182 |
| A domatika ábrázolásköre | 182 |
| Mariológiai témák | 184 |
| A krisztológiai témakör | 185 |
| Passió-ciklusok | 186 |
| Az Utolsó Ítélet | 188 |
| Képciklusok | 190 |
| Falfestészet | 190 |
| Oltárművészet és táblaképek | 195 |
| Épületszobrászat | 197 |
| A misztikus témakör | 199 |
| A szentek ábrázolása a 14-15. századi művészetben | 203 |
| A szentek magyarországi kultusza | 204 |
| A "szent királyok" és az udvar szentjei | 206 |
| A lovagok szentjei | 209 |
| A szerzetesrendek szentjei | 209 |
| Vedő és segítő szentek | 210 |
| A szentek csoportjai | 212 |
| Speciális műveltségi rétegek szerepe | 123 |
| Tárgykultúra és kisművészek a 14-15. századi Magyarországon | 216 |
| Az udvari kultúra műfajai | 216 |
| Címer és sisakdísz | 216 |
| Rendjel és livré | 217 |
| Udvari művesség | 220 |
| Az Anjou-uralkodók | 220 |
| Az aacheni kincs | 223 |
| Fogadalmi koronák | 226 |
| Anjou-kori ötvösdíszű mitrák; textilek, címerek | 227 |
| Anjou-kori ékszerek: építészeti dísz az ötvösségben | 229 |
| Műtárgyforgalom, importtárgyak | 230 |
| Zsigmond király kora | 232 |
| Viselettörténeti megfigyelések | 237 |
| Magyar viselet - keleti hatások | 237 |
| Nyugati típusú viseletek | 238 |
| Zsigmond kora: a budai szoboregyüttes | 239 |
| Művességek a 14-15. században | 241 |
| Pénzverés | 241 |
| Ötvösség | 246 |
| Fémművesség | 251 |
| Bronzművesség | 251 |
| Az iglói műhely | 253 |
| Felvidéki keresztelőmedencék | 255 |
| Erdélyi keresztelőmedencék | 256 |
| Liturgikus tárgyak | 257 |
| Házi edények | 259 |
| Ónművesség | 259 |
| Vasművesség | 259 |
| Keramika | 264 |
| Cserépedények a 14. században | 262 |
| Cserépedények a 15. század első két harmadában | 267 |
| Díszkerámia a 15. század első két harmadában | 271 |
| A 14. század kályhacsempéi | 273 |
| A Zsigmond kor kályhacsempéi | 275 |
| A 15. század közepének kályhássága és a "lovagalakos" kályha köre | 276 |
| Padlótéglák a 14-15- századból | 280 |
| Üvegművesség | 281 |
| Bútorművesség | 284 |
| A magyarországi asztalosipar kezdetei | 284 |
| Ülőbútorok | 286 |
| Ágyak és bölcsők | 287 |
| Az asztal | 288 |
| A vályúládától az asztalosládáig | 289 |
| Késő gótikus szekrények | 290 |
| A 14-15. századi magyarországi művészet emlékei | |
| A késői klasszikus gótika | |
| Bevezetés | 297 |
| Építészet | 300 |
| Királyi építkezések | 300 |
| Főúri építkezések | 305 |
| Főpapi építkezések | 309 |
| Városi építkezések | 313 |
| Falusi építkezések | 318 |
| Az épületdíszítő kőfaragó munkák | 323 |
| Az épület tartóelemeinek tagolása | 323 |
| Kaputípusok, keretelésformák | 328 |
| Az absztrakt-geometrikus ornamens: a kőrács formái | 329 |
| A növényi ornamentika | 331 |
| A figurális épületdíszítő szobrászat | 333 |
| Síremlékek | 334 |
| Keresztes és címeres emlékek | 335 |
| Korai alakos emlékek | 340 |
| A Margit-síremlék | 341 |
| Faszobrászat | 342 |
| Falfestészet | 346 |
| Italobizantinikus stílusjeleségek | 346 |
| A "lineáris gótika" | 350 |
| Itáliai trecento-kapcsolatok | 351 |
| Könyvfestészet | 354 |
| A helyi produkció | 354 |
| A készíttetők | 354 |
| A díszítőstílus | 358 |
| Filigrándíszes iniciálék | 359 |
| A pozsonyi "B" missale | 360 |
| Kánonképek | 360 |
| Itáliai trecento-kapcsolatok | 361 |
| Az itáliai kapcsolatok típusai | 361 |
| A bolognai kódexek | 363 |
| Az udvar könyvkultúrája | 364 |
| Magyar Anjou Legendárium | 365 |
| Kisművészek | 369 |
| Ötvösség | 369 |
| A liturgikus rendeltetésű ötvösművek típusai | 370 |
| Világi rendeltetésű ötvösmunkák | 373 |
| Figurális ábrázolás és ornamentika a kisművészetekben | 374 |
| Pecsétek | 374 |
| Ornamentális kompozíciók | 379 |
| Az ornamentika stílusa | 380 |
| A figurális stílus változatai | 380 |
| Közép-Európai stílus | |
| Bevezetés | 385 |
| Építészet | 389 |
| Királyi építkezések | 389 |
| Buda és Visegrád | 389 |
| Városépítkezések | 392 |
| Egyházi építkezések | 397 |
| Főúri építkezések | 402 |
| Várak | 402 |
| Kolostorok | 402 |
| Ferencesek | 405 |
| Plébániatemplomok | 409 |
| Főpapi építkezések | 540 |
| Buda | 415 |
| Sopron | 419 |
| Pozsony | 412 |
| Más városok | 416 |
| Falusi építkezések | 428 |
| Erdély építészete | 432 |
| A kolozsvári Szent Mihály-templom szentélye | 433 |
| A szászsebesi plébániatemplom szentélye | 439 |
| Nagyszeben és a helyi építőtevékenység | 446 |
| A kőfaragó művészet stílustendenciái | 452 |
| Az építészeti ornamentika | 452 |
| Figurális szobrászat | 456 |
| Síremlékek | 459 |
| Címeres síremlékek | 459 |
| Figurális síremlékek | 463 |
| Faszobrászat | 466 |
| A kolozsvári Márton és György | 470 |
| A váradi királyszobrok | 470 |
| A prágai Szent György-szobor | 471 |
| A váradi Szent László-szobor | 474 |
| Falfestészet | 475 |
| Itáliai kapcsolatok | 475 |
| Felvidéki műhelyek | 475 |
| Erdélyi műhelyek | 476 |
| Német és cseh stíluskapcsolatok | 477 |
| A "lineáris gótika" hatásai | 478 |
| A Szepesség emlékei | 479 |
| Johannes Aquila és műhelye | 482 |
| Könyvfestészet | 484 |
| Itáliai összefüggések: a Képes Krónika | 484 |
| A helyi produkció | 489 |
| A kódexfestők | 491 |
| Az udvari festészet kérdéséhez: a magyar Anjouk táblaképei | 491 |
| Kisművészetek | 494 |
| Az ötvösség | 494 |
| Figurális ábrázolások és ronamentika a kisművészetekben | 497 |
| Az esztergomi Anjou-kárpit | 497 |
| Pecsétek | 498 |
| Az ornamentális stílus | 501 |
| A figurális stílus változásai | 501 |
| Az internacionális gótika | |
| Bevezetés | 505 |
| Építészet | 508 |
| Világi építészet a 14. század fordulóján | 508 |
| Várak, feudális, birtokközpontok | 508 |
| A kőművesek építészete 1400 körül | 513 |
| Sopron és Nyugat-Dunántúl | 514 |
| Pozsony és környezete | 514 |
| Dunántúli építkezések | 516 |
| Zágráb a 15. század elején | 521 |
| Az ország központi területei | 524 |
| A Felvidék nyugati fele | 525 |
| A Szepesség | 531 |
| Sárosi emlékek | 536 |
| Kassa: a Szent Erzsébet-templom építése | 539 |
| Erdély építészete | 540 |
| A királyi udvar építészete Zsigmond korában | 553 |
| Buda | 563 |
| Zsigmond kori építkezések budán kívül | 563 |
| Az udvari építészet stílusának hatásai | 571 |
| Kőszobrászat | 575 |
| A budai vár Zsigmond kori szobrai és rokonaik | 579 |
| Az önálló kőszobrászat emlékei | 579 |
| Síremlékek | 587 |
| Címeres emlékek | 587 |
| Figurális világi emlékek | 589 |
| Figurális főpapi síremlékek | 591 |
| Faszobrászat | 593 |
| A 15. század első két évtizede | 593 |
| A későbi felvidéki emlékek | 595 |
| Erdélyi faszobrok | 596 |
| Falfestészet | 597 |
| Az itáliai festészeti kapcsolatok és hagyományok továbbélése | 597 |
| Az országos központok és hatásaik | 597 |
| A középső Felvidék | 599 |
| A Rima-völgy és Gömör | 600 |
| Falfestészeti emlékek az Alföld peremvidékein | 605 |
| Az olasszal keveredő cseh hatás a 14. és 15. század fordulóján | 606 |
| Az internacionális gótika közép-európai stíluskapcsolatai | 609 |
| Stílusváltozatok a középső Felvidék falfestészetében | 609 |
| Szepesség | 611 |
| Kassa | 612 |
| Északkelet-magyarországi emlékek | 613 |
| Dunántúl | 164 |
| Erdély | 614 |
| A táblaképfestészet korai szakaszai | 617 |
| Az első emlékek | 167 |
| Kolozsvári Tamás | 619 |
| A németújvári tábla | 623 |
| Könyvfestészet | 624 |
| Bevezetés | 624 |
| Világi műfajok | 624 |
| Egyházi műfajok | 624 |
| Illuminátorok | 625 |
| Az emlékek időrendje és a díszítőstílus | 627 |
| A cseh hagyomány | 627 |
| Nagyszombati Mihály pozsonyi kanonok missaléi | 628 |
| A pozsonyi antifonale | 629 |
| A körmöcbányai városi jogkönyv mestere és köre | 629 |
| János illuminátor | 630 |
| Címereslevelek | 630 |
| Egy müncheni imakönyv | 632 |
| A Pálóci-breviárium mestere | 632 |
| Hímzések | 634 |
| Ötvösség | 638 |
| Világi ötvöstárgyak | 639 |
| Liturgikus ötvösemlékek | 640 |
| Kelyhek | 640 |
| Úrmutatók | 642 |
| Egyéb egyházi tárgytípusok | 642 |
| Korai sodronyzománcos emlékek | 643 |
| Figurális ábrázolás és ornamentika a kisművészetekben | 645 |
| Zsigmond király pecsétjei és pénzei | 645 |
| A bárók és a főpapság pecsétjei | 647 |
| A brondöntés formakincse | 648 |
| A 15. század eleji keramika stílusának összetevői | 649 |
| Az ornamentika alaptípusai az ötvösségben | 650 |
| A grakikai mintaképek szerepe az ötvösségben | 651 |
| Hímzések mintarajzai | 652 |
| A késő gótika első szakasza | 657 |
| Bevezetés | 661 |
| Építészet | 664 |
| Városépítészet és az arisztokrácia megbízásai | 663 |
| Bécsi páholykapcsolatok a század közepének építészetében | 663 |
| Pozsony | 667 |
| Kassa | 669 |
| Csütörtökhely | 671 |
| Zágráb | 671 |
| Szentségházak és egyéb kőfaragó munkák | 674 |
| Építészetei központok a 15. század második harmadában | 674 |
| Az ország központi vidékei | 677 |
| A Nyugat-Dunántúl | 679 |
| A késő gótikus építészet kezdetei az ország északkeleti részében | 681 |
| A kassai szentélyépület és köre | 683 |
| Erdély | 694 |
| Síremlékszobrászat | 969 |
| Címeres sírkövek | 697 |
| Epitáfium-sírkövek | 698 |
| A gyulafehérvári Hunyadi-síremlékek | 701 |
| Alakos síremlékek | 706 |
| Falfestészet | 706 |
| Oltárművészet | 706 |
| A magyarországi oltárművészet kezdetei | 709 |
| Az előzmények | 712 |
| Oltárformák a 15. század második harmadában | 712 |
| Táblaképfestészet | 725 |
| A késői lágy stílus ausztriai kapcsolatai | 720 |
| A mateóci mester és köre | 24 |
| Táblaképfestészet a 15. század harmadik negyedében | 725 |
| Faszobrászat | 725 |
| Könyvfestészet | 725 |
| Bécsi könyvfestészeti kapcsolatok | 725 |
| Címereslevelek | 730 |
| Vitéz János könyvtára | 730 |
| Az 1460-as évek könyv- és címereslevél-festészete | 732 |
| Hímzések | 733 |
| Ötvösség | 736 |
| Kelyhek | 736 |
| Úrmutatók | 739 |
| Cibóriumok | 739 |
| Keresztek | 740 |
| Egyéb emlékek | 740 |
| Világi ötvösmunkák | 741 |
| Sodronyzománcos ötvösművek | 741 |
| Figurális ábrázolás és ornamentika a kisművészetek emlékein | 745 |
| Uralkodó pecsétek és pénzek | 745 |
| Az egyházi és világi méltóságviselők pecsétjei | 746 |
| Az architektonikus-figurális dekoráció | 747 |
| A növényi ornamens változásai | 748 |
| A bronzöntés stiláris régiói | 748 |
| Függelék | 751 |
| Rövidítések | 753 |
| Folyóiratok, évkönyvek | 753 |
| Intézmények | 755 |
| A gyakran idézett művek | 755 |
| Irodalom | 771 |
| A színes képek jegyzéke | 870 |
| Személynévmutató | 874 |
| Helynévmutató | 893 |
| Képkötet | |
| A 14-15. század művészeti környezete | 5 |
| A késői klasszikus gótika | 25 |
| A közép-európai stílus | 137 |
| Az internacionális gótika | 285 |
| A késő gótika első szakasza | 499 |
| Képjegyzék | 649 |
| Ikonográfiai mutató | 717 |