1.035.475

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zsidó filozófia (dedikált példány)

Zsidó és skolasztikus filozófusok a középkorban

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Logos Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím: B'nai B'rith könyvek
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 15 cm
ISBN: 963-8159-05-7
Megjegyzés: Az egyik szerkesztő, Babits Antal által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A középkor legjelentősebb zsidó tudósa Mose ben Maimon (1135-1204), akit a filozófiai hagyomány Maimonidészként vagy Maimúniként ismer. A zsidó tradícióban nevét - a kezdőbetűk összeolvasásával - RaMBaM-nak írják. Munkássága nem csupán a zsidóság fejlődésére gyakorolt rendkívüli hatást, hanem az európai skolasztikára, jelesül Albertus Magnusra és Aquinói Tamásra is.
Maimonidész azt látta feladatának, hogy az arisztotelészi filozófiát és a kinyilatkoztatott vallást olyan szintézisre hozza, amelynek legfőbb rendszeralkotó elve a tudományos bizonyíthatóság. ez utóbbi kapcsolja össze egyetlen rendszerré, és választja ugyanakkor széjjel azt, ami a filozófia számára megismerhető, attól, amit kinyilatkoztatásként kell elfogadnunk.
Cordovában született előkelő és ebfolyásos családból. 1159-ben a család Spanyolországból az észak-afrikai Fezbe települ. Mivel e terület is a vallásilag intoleráns Almohádoké, később Palesztína érintésével az egyiptomi Fosztatban lelnek otthonra. Maimonidész a... Tovább

Fülszöveg

A középkor legjelentősebb zsidó tudósa Mose ben Maimon (1135-1204), akit a filozófiai hagyomány Maimonidészként vagy Maimúniként ismer. A zsidó tradícióban nevét - a kezdőbetűk összeolvasásával - RaMBaM-nak írják. Munkássága nem csupán a zsidóság fejlődésére gyakorolt rendkívüli hatást, hanem az európai skolasztikára, jelesül Albertus Magnusra és Aquinói Tamásra is.
Maimonidész azt látta feladatának, hogy az arisztotelészi filozófiát és a kinyilatkoztatott vallást olyan szintézisre hozza, amelynek legfőbb rendszeralkotó elve a tudományos bizonyíthatóság. ez utóbbi kapcsolja össze egyetlen rendszerré, és választja ugyanakkor széjjel azt, ami a filozófia számára megismerhető, attól, amit kinyilatkoztatásként kell elfogadnunk.
Cordovában született előkelő és ebfolyásos családból. 1159-ben a család Spanyolországból az észak-afrikai Fezbe települ. Mivel e terület is a vallásilag intoleráns Almohádoké, később Palesztína érintésével az egyiptomi Fosztatban lelnek otthonra. Maimonidész a kalifa udvaránál híres orvossá, s egyben az egyiptomi zsidók szellemi és politikai vezetőjévé lesz. Fosztatban hal meg, sírja ma is látható Tiberiasban.
Írásait három csoportra oszthatjuk: a rabbinikus területet érintő munkák, filozófiai művek, orvosi írások. A heterogenitás csak látszólagos: filozófiai munkái - a kornak megfelelően - a természettudományok egyetemét is átfogják, talmudi írásai az egyén és társadalom életét szabályozó normák révén közvetlenül érintkeznek az etikával. Számára az orvostudomány etikai diszciplína, a gyógyító tevékenység része a Rossz elleni küzdelemnek. Orvosnak lenni egy vallási feladat teljesítése.
A vallási törvényt érintő főműve, a héberül írt Misné Tóra 1180-ban készült el. Célja a Talmud beláthatatlan anyagának szisztematikus - és modernizált - bemutatása volt. Filozófiai szempontból legjelentősebb műve a Tévelygők Útmutatója, melyet 1190-ben fejezett be arabul, s amely rövidesen két különböző héber fordításban terjedt el a zsidó és a keresztény szellemi elit körében.
Kötetünk Maimonidész filozófiáját, a megelőző zsidó vallásfilozófiához fűződő kapcsolatait és a keresztény Nyugatra gyakorolt hatását tárgyaló műveket tartalmaz. A gyűjteményt Maimonidész legjellemzőbb vallásfilozófiai terminusainak bemutatásával valamint néhai Scheiber Sándor "Maimúni Magyarországon" című tanulmányával és bibliográfiájával egészítettük ki. Vissza

Tartalom

Előszó
Maimonidész filozófiája
Isaac Husik: Maimonidész vallásbölcseleti rendszere11
Jegyzetek73
Maimonidész elődei
Jacob Guttmann: Maimonidész vallásfilozófiájának kapcsolata zsidó elődeinek tanításához79
Szaadjá gáon80
Salomo ibnGabirol88
Bachja ibn Pakuda88
Abraham bar Chijja90
Joszéf inb Caddik92
Jehuda Halévi92
Abraham ibn Ezra94
Abraham inb Daud96
Jegyezetek101
Maimonidész hatása
Jacob Guttmann: A maimonidészi filozófia hatása a keresztény Nyugatra113
Guillelmus de Alvernia116
Alexander Halensis119
Beauvais-i Vince120
Albertus Magnus121
Aquinói Tamás130
Bonaventura, Roger Bacon, Raymundus Lullus és Johannes Duns Scotus139
Durandus de Santo Porciano és William of Occam140
Nicolaus Casanus141
Giovani Pico della Mirandola, Giovanni Francesco della Mirandola, Reuchlin, Galatinus, Michael Servet142
Jean Bodin, Joseph Justus Scaliger145
Gottfried Wilhelm Leibniz147
Jegyzetek149
Maimúni Magyarországon
Scheiber Sándor: Maimúni Magyarországon189
Terminológia
Maimonidész legjellemzőbb vallásbölcseleti fogalmai205

Maimonidész

Maimonidész műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Maimonidész könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv