1.034.784

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pedagógus és az élet

Gondolatok a pedagógushivatásról

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 134 oldal
Sorozatcím: Korszerű nevelés
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 11 cm
ISBN: 963-17-6957-7
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52586/17.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk." Ezt a jelszót eredetileg latinul ismertem meg diákkoromban, s ha visszagondolok, azt hiszem, éppúgy nem értettem belőle semmi közelebbit, mint azokból a szállóigékből, amelyeknek csak a szellemes szójátékai voltak feltűnők vagy amelyeket valamilyen nyelvi-nyelvtani tanulság miatt kellett könyv nélkül is megtanulni.
Később találkoztam ezzel a felírással iskolai dekorációkban, még olyan általános iskolában is, falun, ahol talán csak az osztályfőnök tanult valamikor latint, s ezzel akarta kiemelni magasabb általános műveltségét, tanítóképzőt végzett kollégáival szemben. Néhány évtized elmúltával, a hatvanas években megint gyakrabban emlegettük ezt a jelmondatot, emlegettük - de talán akkor sem vettük komolyabban szemügyre.
Magam akkor kezdtem alaposabban gondolkozni e szállóige jelentéséről, amikor már nemcsak tanultam, hanem tanítottam is - leendő pedagógusokat. S egy évnyitó alkalmával idézve, rádöbbentem, hogy ha ezt ennyire... Tovább

Fülszöveg

"Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk." Ezt a jelszót eredetileg latinul ismertem meg diákkoromban, s ha visszagondolok, azt hiszem, éppúgy nem értettem belőle semmi közelebbit, mint azokból a szállóigékből, amelyeknek csak a szellemes szójátékai voltak feltűnők vagy amelyeket valamilyen nyelvi-nyelvtani tanulság miatt kellett könyv nélkül is megtanulni.
Később találkoztam ezzel a felírással iskolai dekorációkban, még olyan általános iskolában is, falun, ahol talán csak az osztályfőnök tanult valamikor latint, s ezzel akarta kiemelni magasabb általános műveltségét, tanítóképzőt végzett kollégáival szemben. Néhány évtized elmúltával, a hatvanas években megint gyakrabban emlegettük ezt a jelmondatot, emlegettük - de talán akkor sem vettük komolyabban szemügyre.
Magam akkor kezdtem alaposabban gondolkozni e szállóige jelentéséről, amikor már nemcsak tanultam, hanem tanítottam is - leendő pedagógusokat. S egy évnyitó alkalmával idézve, rádöbbentem, hogy ha ezt ennyire hangsúlyozni kell, akkor tényleg ellentét van a két fogalom között. Mit is kellene tenni, hogy nemcsak a tanulás és az élet, hanem a tanítás és az élet is közelebb kerüljön egymáshoz?
Ennek a töprengésnek eredménye ez a könyv. Nem áll egyedül, hiszen az elmúlt évszázadokban újra és újra megvizsgálták ezt a kérdést, mégsem látszik időszerűtlennek újabb elővétele. Természetesen nem hiszem, hogy én oldom meg ezt az évszázados problémát! Csupán meghívom az olvasót olyan együtt gondolkodásra, amelyre itt és most, ma keressük a választ. Vissza

Tartalom

Bevezető gondolatok5
"Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk". Seneca egykori megjegyzésének jelentése, vizsgálata
Tanulás és viselkedés az iskolában, az életben
E könyv célkitűzése
Miért és hogyan választja valaki a pedagóguspályát?12
Szaktárgyi tudás
Pályaalkalmasság
Hivatásérzet
Egy szerencsés eset leírása
A pedagógussá válás műhelyében19
Hogyan, mire nevel, nevelhet a pedagógusképző, felsőoktatási intézmény?
Néhány szó a képesítés nélküli kezdőkről, az életben való helytállásról
Melyik hallgatóból lesz igazán jó, hasznos pedagógus?
Az iskolai munka gyakorlatára nevelés
Gyakorlat teszi a mestert! Az első lépések fontossága28
Az első munkahelyi vezető felelőssége; visszatérés pedagógusként a régi iskolába; a kollegák
Fegyelem és osztályfoglalkoztatás
Formalizmus és célszerűség az órára készülésben
Kedves tanár, kedvenc tárgy; néhány büntetési forma csődje; az osztályozás; tanári önérzet és tisztesség
A beilleszkedés igénye nem lehet egyoldalú követelmény!
Ki is az a bizonyos jó tanár?46
A szabály lehetőségei és felszabadító ereje; a módszerek okos és értelmes tanulmányozása, használata
A tanári szabadság és lehetőségei; a módszer dialektikája: az ismétlés és utánzás esélyei és képtelensége
Fokozatos terhelés, folyamatos önképzés
A tanítás és a helytörténet
A kétféle pedagógustípus: az igényes és az önelégült oktató
Az élet követelményeihez igazodó igény kielégítése
A fölélenyesség nélküli kedély fontossága; a tanári, testületi tekintély és a tanár-diák viszony. Osztályzás, buktatás, munkáltatás, megszokottság, unottság - és ezek keveredése
Kitérés a továbbképzésre: mai és lehetséges formák; az oklevélszerzés, a második diploma
A pedagógus munkája az osztálytermen kívül72
Pedagógusfeladatok a tanórán és azon kívül; a személyes példaadás felelőssége és terhe; a véletlen találkozások nevelési lehetőségei; a tanár-diák viszony szélesebb értelmezése
A könyvtárba szoktatott tanuló magára ébredése, a kihelyezett irodalomóra nevelő ereje, buktatói
Színházba, kirándulásra megyünk, betakarítási munkát végzünk, újságot szerkesztünk, színházat játszunk
Pedagógus-szerepkörök84
Az osztályfőnökség
Az igazgató feladatai és lehetőségei, jogai és kötelességei
A tantestület szerepe az igazgató munkájának alakulásában
A szakfelügyelő helye és szerepe; az országos irányítás szükségessége és a helyi elemzés elengedhetetlen kapcsolata; az iskolai munka színvonala és a tanügyigazgatás
A funkciók rendkívüli változatossága
Visszatérés az alapkérdéshez, hogy az alapozó munka legyen tökéletesebb: tájékoztató és nyitott
A pedagógus munkája az iskolán kívül103
A pedagógus család
Önképzés, kutatás, egyéb területek
A tudományos ismeretterjeszés továbbképző alkalmai a TIT-ben vagy más formában
A közművelődés más területei, a közösségi játékok szerepe
A nyelvtanulás és nyelvtanítás szükségessége
Elismerés, önbecsülés120
Visszatérés a bevezetéshez: hogyan is bocsáthatja újtára az iskola leendő kollegáját?
Vélekedések pályánkról
Munkánk látható eredménye, mit is tudunk felmutatni? Ki kire büszke?
Az "önelszámoló" gondolkodás lehetőségei: a pedagógus egyrészt okul saját diákmúltjából, másrészt mindig a nála eredményesebben dolgozók, többet tudók példáját követi.
Társadalmi kapcsolatok
Feladata az elöljáróknak a rólunk való gondoskodás, ügyünk emelése, megbecsültségünk növelése - de a napi munkában való helytállás: egyéni lehetőség és kötelesség, a közösségen belül
Befejezés: az-e a pedagógus, akit az istenek gyűlölnek?

Margócsy József

Margócsy József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Margócsy József könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A pedagógus és az élet A pedagógus és az élet A pedagógus és az élet

A borító enyhén kopott, foltos.

Állapot:
940 Ft
470 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A pedagógus és az élet
Állapot:
940 Ft
650 ,-Ft 30
10 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A pedagógus és az élet A pedagógus és az élet

A borító foltos, elszíneződött.

Állapot:
940 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba
konyv