Két kis nép találkozása | 7 |
A szerző előszava | 11 |
Általános bevezetés | 15 |
A holland történelem dióhéjban | |
Bevezetés | 27 |
A Burgundiai Hercegség és a Habsburgok | 28 |
A Nyolcvanéves háború előzményei | 29 |
Képrombolási mozgalom és a felkelés előzményei | 30 |
Holland szabadságharc: a Nyolcvanéves Háború és a köztársaság megszületése | 31 |
A felkelés | 32 |
Észak és Dél | 33 |
Orániai Vilmos meggyilkolása | 35 |
Béke Münsterben | 36 |
Az Arany Évszázad | 37 |
Amsterdam - a világkereskedelem központja | 37 |
Tengeri kereskedelem; gyarmatok | 38 |
Az Arany Évszázad kultúrája | 40 |
A köztársaság hanyatlása; a francia időszak | 42 |
Hanyatlás | 42 |
Francia időszak | 43 |
A Németalföldi Királyság, majd észak és dél különválása | 44 |
A Németalföldi Királyság | 44 |
A belga állam | 45 |
A 19. és a 20. század: az első és a második világháború | 45 |
Az 1848-as alkotmány | 45 |
Századforduló | 46 |
A második világháború után | 48 |
Az ötvenes évek: Delta-terv | 48 |
Hatvanas évek | 49 |
Hetvenes évek | 50 |
Nyolcvanas és kilencvenes évek | 51 |
Holland-magyar kapcsolatok az évszázadok során | 52 |
"Magyarországi Mária" | 52 |
Erdély és a holland Köztársaság kapcsolata a XVII. és a XVIII. században | 53 |
Országaink közötti kulturális kapcsolatok a tizennyolcadik századtól a huszadik század elejéig | 56 |
Gyermekvonatok Hollandiába az első világháború után | 58 |
Kapcsolataink a második világháború után | 59 |
Történelmi táblázat | 60 |
Nemzeti jellem és viselkedési szokások | |
Bevezetés | 75 |
A nemzeti karakter | 75 |
A holland társadalom karaktere | 81 |
Egyenlőségelv, egyenlőség-ideál | 81 |
Az egyenlőség-ideál eredete | 82 |
A magyar társadalom tekintélytisztelete | 89 |
Szolidaritás, tolerancia, együttérzés és bizalom | 91 |
Hagyományok | 91 |
Tolerancia a mai Hollandiában | 93 |
Liberális jogrendszer | 94 |
Szolidaritás | 98 |
Bizalom | 99 |
Miként áll a tolerancia, szolidaritás és bizalom kérdése Magyarországon? | 100 |
A természet és a történelem hatása a szolidaritás és az együvé tartozás érzésének kialakulásában | 101 |
A nő és a férfi szerepe a holland társadalomban | 102 |
Háztartás, gyereknevelés és munkavállalás | 104 |
A holland nőkről általában | 107 |
A magyar nő emancipációja | 109 |
A férfi szerepe | 110 |
Család és iskola | 113 |
Család és nevelés | 114 |
A családon belüli légkör | 119 |
Iskola és nevelés | 120 |
Tanár-diák kapcsolat | 122 |
Néhány tudnivaló a holland közoktatásról | 123 |
Az egyén karaktere | 125 |
A személyi identitás gyökerei | 125 |
Történelem | 125 |
Nemzeti szimbólum - a királyi ház | 129 |
Nyelv | 136 |
Az érzelmek kifejezése | 143 |
Az érzelmek kifejezése holland módra | 143 |
A legjellemzőbb holland ünnep: sinterklaas (Mikulás) ünnepe | 146 |
A holland karakter jellegzetességei | 150 |
Gyakorlatiasság, anyagiasság és takarékosság | 151 |
A puritán életstílus megnyilvánulása az étkezési és az öltözködési szokásokban | 161 |
Feladatközpontúság és kitartás | 165 |
Individualizmus | 168 |
Pozitív életszemlélet: magabiztosság és önbizalom | 173 |
Viselkedési szokások | |
Közvetlen hangnem és kritikus magatartás | 179 |
Érintkezési formák | 152 |
Közvetlen kommunikációs stílus | 182 |
Előzékenység, udvariasság | 183 |
Agresszivitás | 184 |
Vitatkozási módszer | 185 |
Fecsegés | 186 |
Az idővel való gazdálkodás | 187 |
Feszes időbeosztás és hatékony munkavégzés | 187 |
Kockázatkerülés | 189 |
Tervezés | 191 |
Rend és szervezettség | 192 |
Értekezlet | 194 |
A szabadidő felhasználása | 195 |
Utazás | 195 |
A művészetek iránti érdeklődés | 198 |
Kávézás | 199 |
Esti tanfolyamopk; kreatív tevékenységek | 200 |
Sport | 201 |
Egészség és gondoskodás | 206 |
Egészséges életmód | 206 |
Egészségügyi ellátás és társadalombiztosítás | 207 |
Idősek | 208 |
Záró gondolatok | 211 |
Néhány kiegészítő információ Hollandiáról | 217 |
Felhasznált irodalom és források | 223 |