1.034.157

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek felfedezése

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Cartaphilus Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 277 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-266-205-3
Megjegyzés: 27 színes fényképpel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

"Montessori könyvének bevezető fejezetében élesen bírálja a hagyományos pedagógiai módszereket, amelyek minden eredménytelensége, hibája szerinte abból fakad, hogy igazából nem ismerik a gyerekeket. Meggyőződése, hogy csak akkor biztosíthatunk minden egyes gyerek számára boldog gyermekkort és a képességek optimális fejlődését, ha figyelembe vesszük a gyerekek fejlődésének törvényszerűségeit, az egyes gyerekek különböző adottságait, természetes igényeit, és ehhez igazítjuk pedagógiai magatartásunkat. Nem új pedagógiát teremtett - írja később -, csak felfedezte a gyereket, és ehhez alkalmazkodva készített megfelelő eszközöket, fogalmazta meg - a régitől merőben eltérő - pedagógiai elvárásait...
Meggyőződése, hogy az emberiség csak akkor lesz képes problémáit megoldani - amelyek között a legfontosabb a béke és az egészség -, ha a figyelmet a gyermekek felfedezésére és a bennük rejlő képességek kibontakoztatására összpontosítja.
Montessorinak ezek a gondolatai soha nem voltak... Tovább

Fülszöveg

"Montessori könyvének bevezető fejezetében élesen bírálja a hagyományos pedagógiai módszereket, amelyek minden eredménytelensége, hibája szerinte abból fakad, hogy igazából nem ismerik a gyerekeket. Meggyőződése, hogy csak akkor biztosíthatunk minden egyes gyerek számára boldog gyermekkort és a képességek optimális fejlődését, ha figyelembe vesszük a gyerekek fejlődésének törvényszerűségeit, az egyes gyerekek különböző adottságait, természetes igényeit, és ehhez igazítjuk pedagógiai magatartásunkat. Nem új pedagógiát teremtett - írja később -, csak felfedezte a gyereket, és ehhez alkalmazkodva készített megfelelő eszközöket, fogalmazta meg - a régitől merőben eltérő - pedagógiai elvárásait...
Meggyőződése, hogy az emberiség csak akkor lesz képes problémáit megoldani - amelyek között a legfontosabb a béke és az egészség -, ha a figyelmet a gyermekek felfedezésére és a bennük rejlő képességek kibontakoztatására összpontosítja.
Montessorinak ezek a gondolatai soha nem voltak aktuálisabbak, mint napjainkban. A modernizációban legjobb eredményt elért országok gazdasági terveiben a gyermekek nevelésének és oktatásának - mint a fejlődés előfeltételének - döntő helyet biztosítottak...
Ha a fejlődés figyelembevételével, az elavult részletek mellőzésével olvassuk A gyermek felfedezése című könyvet, rendkívül érdekes és hasznos lehet számunkra.
Pedagógiai szemléletének hatása, módszereinek és eszközeinek alkalmazása megújítja, gazdagítja, örömtelibbé és hatékonyabbá teszi pedagógiai munkánkat és derűsebbé óvodásaink életét."
"A pedagógusnak, aki erre a különleges nevelésre akar felkészülni, elsősorban azzal kell tisztában lennie: nem az a feladata, hogy a gyereknek a tárgyak által közvetítsen ismereteket a dolgok tulajdonságairól, mint például mennyiség, forma, szín. Az sem lehet a célunk, hogy a gyerekek az eléjük tett eszközöket hiba nélkül használják, és jól teljesítsék a gyakorlatokat. Ez eszközeinket hasonlóvá tenné az összes többihez - például Fröber eszközéhez -, és állandóan a pedagógus aktív közreműködését követelné meg az ismeretek közvetítésével és a hibák azonnali javításával. Ezek az eszközök nem újszerű segédeszközök, melyeket a "régi", aktív pedagógus kezébe adunk, hogy tanári feladatának teljesítéséhez segítséget nyújtsunk.
Régebben az aktivitást főként a pedagógustól várták el, módszerünkben pedig főként a gyerektől.
A nevelőmunka a pedagógus és a környezet között oszlik meg. Az anyag elsajátítására az "oktató" pedagógust sokkal összetettebb kombináció helyettesíti. A pedagógussal egy időben számos tárgy (fejlesztőeszköz) gyakorol hatást a gyerek nevelésére. Mélyreható különbség a "régimódi objektív oktatás" és e módszer között, hogy itt a tárgyak nem a pedagógus segédeszközei. A tárgyak a gyereknek nyújtanak segítséget, használja, hajlamának, igényeinek, érdeklődésének megfelelően dolgozik velük. Így válnak fejlesztő eszközökké. A tárgyak a fontosabb tényezők, nem a pedagógus tanítása. A gyerek használja ezeket az eszközöket, ő az aktív és nem a pedagógus.
A pedagógusnak mégis számos nehéz feladata van. Közreműködése semmi esetre sincs kiiktatva. Körültekintőnek, jóérzésűnek és sokoldalúnak kell lennie. Nincs szüksége szavakra, energiára, szigorúságra, inkább bölcsességre, hogy az igényeknek megfelelően körültekintő, megfigyelő, segítségnyújtó legyen, keveset beszéljen, vagy inkább hallgasson. Olyan erkölcsi magatartást kell tanúsítania, amelyet idáig egyetlen módszer sem követelt tőle. Nyugodtnak, türelmesnek, megbocsátónak és alázatosnak kell lennie. Jellemével hat, nem a szavaival.
Főbb feladatait a pedagógiai gyakorlatba a következőképpen foglalhatjuk össze. A pedagógusnak az eszközök használatát kell elmagyaráznia. Közvetítő az eszközök és a gyerekek között. Ez egyszerű, de sokkal nehezebb feladat, mint a régi iskolákban, ahol az eszközök segítették a gyerekeknek megérteni a pedagógus magyarázatát, akinek saját gondolatait kellett átadnia és befogadtatnia a gyerekekkel." Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz9
Kritikai észrevételek az iskolára alkalmazott tudományról13
A módszerek története27
Egészséges gyermek tudományos nevelése39
Az első kísérlet körülményeinek elemzése és elterjedésének története42
A "Gyermekek Házában" alkalmazott tanítási módszerek45
Testi növekedés46
A környezet49
Gyakorlati észrevételek50
Fegyelem és szabadság51
Az iskolai fegyelem nehézségei52
Függetlenség56
Minél több a felesleges segítség, annál inkább akadályozza a természetes erők fejlődését58
Gyermekeink jutalmazása és büntetése59
A fejlődés szabadsága61
A természet szerepe a nevelésben64
A természet helye a nevelésben69
Gondoskodás másokról70
A kerttel kapcsolatos előítéletek71
A legkedvesebb munka71
Egyszerűség72
A mi kertünk73
A mozgásra nevelés75
A "vörös" és a "fehér" ember75
Gimnasztika és fegyelem77
Gimnasztika és munka79
A munka80
A tárgyak hangja80
A képességek81
A pontosság82
A fogékony életkor82
A mozdulatok elemzése83
Gazdaságos mozdulatok84
A fűzős és kapcsolós keretek84
További eszközök85
A vonal85
Együttes gyakorlatok86
Mozdulatlanság és csend87
Nyílt utak87
A szabad élet88
A valóság88
A tevékenységek előkészítése89
Gimnasztika és játék90
A választás szabadsága91
Az érzékfejlesztés eszközei93
Egy tulajdonság elkülönítése94
Minden tárgyban közös, alapvető tulajdonságok a gyerek nevelő környezetében95
A gyakorlatok98
Hogyan kell a pedagógusnak kiadnia a feladatot. Összehasonlítás a régi rendszerekkel98
Bevezetés az érzékfejlesztő eszközök gyakorlataiba. Ellentétek. Azonosságok. Fokozatok103
A tapintási gyakorlatok bevezetésének technikája104
Hőérzékelés106
Súlyérzékelés106
Formák érzékelése kizárólag tapintás útján. A sztereognosztikus érzékelés fejlesztése107
Az ízlelő- és szaglóérzék fejlesztése110
Vízuális és auditív megkülönböztetés112
Eszköz: a hengersor és az építőelemek112
A faelemek114
Erőfeszítés és izommemória115
A színek eszközei116
Szenzorikus geometrikai ismeretek. Sík sablonok és geometriai formák117
Gyakorlatok a három kártyasorozattal121
Gyakorlatok hangok megkülönböztetésére121
A csend124
Az érzékfejlesztésről általában128
A pedagógus133
A gyakorlatok technikája137
Bevezetés137
A gyakorlatok139
A háromlépcsős gyakorolat139
Gyakorlati alkalmazás. Bevezetés az eszközök használatába. A hengersorok141
A gyerek irányítása143
Megjegyzések az előítéletekről146
A próbakő151
A szellemi rendezettség153
Az emelkedettség elérése154
A csend. Materializált absztrakciók154
A normális és értelmi fogyatékos gyerekek nevelésének összehasonlításai157
Összehasonlítás pedagógiánk és a kísérleti pszichológia között159
Az érzékszerv funkcióinak fejlesztése ismételt gyakorlatokkal161
Az írott nyelv163
Az olvasás és írás tanításának régi módszereiről. Séguin írásmódszerének kritikája164
Az írás mechanizmusa178
Az író kéz mozdulatainak elemzése179
Az írás közvetlen előkészítése. A tényezők elemzése181
A mechanizmusoktól megszabadított intelligencia189
A szavak összeállítása190
Az olvasás200
Gyakorlat a csoportosított kártyákkal204
A parancsok: Mondatok olvasása206
A nyelv210
A hiányos nevelésre visszavezethető beszédhibák220
A számolás tanítása és bevezetés az aritmetikába228
További lépések az aritmetikában238
A rajzolás és az alkotó művészet241
A zenei művészet kezdete245
A vallásos nevelés251
Fegyelem a Gyermekek Házában257
Végkövetkeztetések és tapasztalatok271
A diadalmas négyes fogat274
Képek - Az új eszközök bemutatása279

Maria Montessori

Maria Montessori műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Maria Montessori könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv