1.035.017

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kontextus és fenomén

Igazság, evidencia és tapasztalat Edmund Husserl munkásságában

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: L'Harmattan Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 457 oldal
Sorozatcím: Aspecto könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-414-302-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„A lappangó észt önnön lehetőségeinek megértésére ösztönözni, s ezáltal beláttatni vele, hogy a metafizika lehetősége az igazi lehetőség" - olvashatjuk Edmund Husserl program-meghatározásában. A munkásságát részben a klasszikus metafizika kritikájának szentelő filozófus végső célja ugyanis nem a metafizika mint olyan elvetése volt, hanem annak megreformálása, és biztos alapokra helyezése. Az, hogy választ adjon „a végső és legfőbb kérdésekre". Ebben a vállalkozásban az igazság fogalma kitüntetett szerepet játszott nála. Husserl az igazság problémáját három szinten is vizsgálta: a hétköznapi, a tudományos elméletalkotást megelőző életben, a tudományos és végül a filozófiai kutatás területén. Az igazság mindhárom szintje összefügg, és kölcsönösen értelmezi egymást. A szélesebb szakmai köztudatban Husserl igazságfelfogásával kapcsolatban leginkább a végső megalapozás, a megingathatatlan, „apodiktikus" bizonyosságra való törekvés gondolata él. A jelen könyv egyik kulcstézise az, hogy... Tovább

Fülszöveg

„A lappangó észt önnön lehetőségeinek megértésére ösztönözni, s ezáltal beláttatni vele, hogy a metafizika lehetősége az igazi lehetőség" - olvashatjuk Edmund Husserl program-meghatározásában. A munkásságát részben a klasszikus metafizika kritikájának szentelő filozófus végső célja ugyanis nem a metafizika mint olyan elvetése volt, hanem annak megreformálása, és biztos alapokra helyezése. Az, hogy választ adjon „a végső és legfőbb kérdésekre". Ebben a vállalkozásban az igazság fogalma kitüntetett szerepet játszott nála. Husserl az igazság problémáját három szinten is vizsgálta: a hétköznapi, a tudományos elméletalkotást megelőző életben, a tudományos és végül a filozófiai kutatás területén. Az igazság mindhárom szintje összefügg, és kölcsönösen értelmezi egymást. A szélesebb szakmai köztudatban Husserl igazságfelfogásával kapcsolatban leginkább a végső megalapozás, a megingathatatlan, „apodiktikus" bizonyosságra való törekvés gondolata él. A jelen könyv egyik kulcstézise az, hogy érdemes közelebbről is megvizsgálni, amit Husserl konkrétan az igazság fogalmával összefüggésben mond, hogy ezt a sematikus képet némileg árnyaljuk.
A közelebbi elemzés azt mutatja, hogy Husserl szerint az igazságot mindhárom szinten egymásba fonódó evidenciák hálózataként kell felfogni; mindegyik szinten egymást átszövő, egymásba ágyazódó kontextusok rendszeréről van szó. Minden belátás árnyalja és szélesebb megvilágításba helyezi az összes többit. Ez azonban nem vezet nála parttalan relativizmushoz. A régebbi belátások bizonyos mozzanatai mindig megőrződnek, csak mindig többet jelentenek, mint korábban. Ez vonatkozik a filozófiai és a metafizikai belátások igazságára is; és ez vonatkozik végül magukra, Husserl belátásaira is. Vissza

Tartalom

Bevezetés
1. A fenomenológia mint a konkrét tapasztalat filozófiája n
2. Tudat és lét problémája a fenomenológiai mozgalomban 13
3. Közvetítési kísérletek Husserl és Heidegger között 16
4. Az igazság kontextualista felfogása 19
5. A normatív és interszubjektív mozzanat a kutatásban 24
6. Poszt-kartéziánus racionalitás-fogalom. A rugalmas ész 27
7. Husserl és a metafizika problémája 30
8. A teljes mű felosztása 35
I. RÉSZ
A TAPASZTALAT STATIKUS FOGALMA
I. szakasz. Metodológia 42
1. fejezet. Út a redukcióhoz. Beállítódás és öneszmélés 46
1.1. A természetes beállítódás 49
1.2. Az etikai beállítódás 57
1.3. Az esztétikai beállítódás 63
1.4. A vallási beállítódás 66
1.5. A teoretikus beállítódás 71
1.6. A fenomenológiai beállítódás 75
2. fejezet. A fenomenológia gyakorlása. A redukciók típusai 78
2.1. Az eidetikus redukció 79
2.2. Imaginárius variációk 82
2.3. Az univerzális epokhé.
A transzcendentális idealizmus kérdése 85
2.4. A szolipszista redukció. A direkt fenomén 93
2.5. Az interszubjektív redukció. Az indirekt fenomén 95
II. szakasz. Noétika
1. fejezet. A tudat mint élmény 107
2. fejezet. Intuitív aktusok 111
2.1. Észlelés 114
2.2. Visszaemlékezés 123
2.3. Előlegezés 129
2.4. Képzelet 134
2.5. Képtudat 140
3. fejezet. Szignitív aktusok 144
3.1. Kategoriális szemlélet 150
3.2. Utalás és jel 160
3.3.A. Jelentésadás és prédikáció. Az ítéletalkotás 166
B. Diszkvotációs igazságfogalom 172
C. A jelentés idealitása. Derrida Husserl-kritikája 174
3.4. Beszéd és nyelv. A szignifikáció teljes konkrétsága 179
4. fejezet. Az evidencia 190
4.1. Az evidencia a Logikai vizsgálódásokban 193
4.2. Az evidencia az Eszmék ben 195
4.3. Az evidencia eszméjének fejlődése az Eszmék után.
Adekvát és apodiktikus evidencia viszonya 199
4.4. Az apodiktikus evidencia kontextualitása
és modalizálhatósága 203
III. szakasz. Noématika 209
1. fejezet. A tárgyi struktúrák 214
1.1.A. Az érzéki tárgy általában 218
B. Az aktus mint a reflexió tárgya 226
1.2.A. Kategoriális tárgyak 227
B. Mundán ontológiák 233
C. Értékek
D. Műalkotások 246
1.3.A. Noéma 250
B.(I) Az út a noémához 252
C.(II) A noéma struktúrája az Eszmék első kötete
szerint 255
D. Immanencia és transzcendencia viszonya
a noémában 258
E. (III) Viták a noéma fogalma körül.
Tárgy és értelem 261
F. Közvetítési kísérletek 264
1.4. Transzcendentális ontológia 268
2. fejezet. A világ mint eredeti horizont 273
2.1. A horizont 278
2.2.A. A tér 282
B. (I) Dolog és tér, 1907 283
C. (II) A tér az Eszmék második kötetében 285
D. (III) A D-kéziratok. Kései kéziratok
a tér konstitúciójáról 288
E. Az egzisztenciális térfogalom Heideggernél 293
2.3. A privát világ 297
2.4. A nyilvános világ 300
2.5.A. A teoretikus attitűd világa. A realitás 305
B. A realitás a teoretikus és a praktikus attitűdben 312
2.6. Az életvilág 315
IV. szakasz. Egológia 327
1. fejezet. Az empirikus ego 334
1.1. A mundán ego mint világgyermek 337
1.2. A személyes én 339
1.3. A tiszta pszichológiai én 344
2. fejezet. A transzcendentális ego 348
2.1.Tiszta én 353
2.2.A. Monadikus ego 358
2.3. A megtestesülés 369
2.4. Elő-én 378
2.5. Fenomenologizáló én 383
2.6. Ős-én 39°
3. fejezet. A transzcendentális interszubjektivitás mint
végső valóság 39$
3.1. Intermonadikus konstitúció 402
3.2. Az apodiktikus evidencia interszubjektív kritikája 408
3.3.A. Az Abszolútum statikus lenyomata 411
B. Isten mint az Abszolútum legmagasabb formája 417
Függelék. A transzcendentális nyelv 425
A radikális fenomenológus eredeti nyelve 426
Bibliográfia 427
Köszönetnyilvánítás 454

Marosán Bence Péter

Marosán Bence Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Marosán Bence Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv