A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Belsőégésű motorok I.

Kézirat/Felsőfokú Gépjárműközlekedési Technikum

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 314 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 274 példányban. Fekete-fehér ábrákkal. Kihajtható melléklettel. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:

"A belsőégésű motorok történeti fejlődése
A gőzgépek rendkívül rossz hatásfoka, amely a múlt század elején főleg a Carno körfolyamat ismertté válása után lett nyilvánvaló, arra... Tovább

Előszó

Részlet:

"A belsőégésű motorok történeti fejlődése
A gőzgépek rendkívül rossz hatásfoka, amely a múlt század elején főleg a Carno körfolyamat ismertté válása után lett nyilvánvaló, arra indította a thermodinamikával foglalkozókat, hogy a vizgőz kiküszöbölésével állítsanak elo hőerőgépeket. A gőzgép előtt a belsőégésű motorokkal folytatott próbálkozások a XVII. század végére nyúlnak vissza. Mig Hautefeuiile (1678) Huyghens (1680) és Papin még puskaport akartak felhasználni a motorban tüzelőanyagként, addig Leben (1801) Brown (1823) Barnett (1838) Drake (X842) és Barsanti-Mateucci (1854) már világítógázra gondoltak. Ezek azonban mind csak kezdeti próbálkozások voltak, és több közülük még a kivitelig sem jutott el.
Időközben a gőzgép fejlődése során megszületett az egyszerűsített forgattyus mechanizmus. Tehát a dugattyus belsőégésű motorok számára rendelkezésre álltak az érőátviteli szerkezetek. Az első iparilag is használható belsőégésű motor a francia Lenoir által (1860) szerkesztett világítógázzal működő gázgép volt. Fekvő gőzgéphez hasonlított. Mindkét végén zárt hengerben jól záró dugattyu mozgott, Az egyenesbevezetést a gőzgépeknél használt keresztfejjel oldotta meg. Könyökös tengelyt, villás hajtórudat, lendkereket és a viz - hűtést alkalmazta. A vezérlést excenterrei végezte. Levegő és gáz keveréket szivott be, elektromos szikra gyújtotta meg." Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Belsőégésű motorok működési elve 9
1. Belsőégésű motorok működésének termodinamikai alapja 9
1.1. Termodinamikai alapfogalmak 9
a) A hő 9
b) Hőforrások 9
c) Hőmérséklet 9
d) Hőmennyiség 10
e) Fajhő 10
f) Gázok állapota, állapotjelzők 11
1.2. Gáztörvények 12
a) Boy le -Mariotte törvény 12
b) Gya-Lussac I. törvény 12
c) Egyetemes gáztörvény 12
1.3. Termodinamika első főtétele 15
a) A hőtan első főtétele 15
b) Belső energia 15
c) Külső munka 15
d) Az első főtétel alkalmazása a hőközlés általános esetében 17
e) A P-v vagy munka diagram 18
f) Technikai munka 19
1.4. Gázok állapotváltozásai 19
a) Állapotváltozás állandó térfogat mellett 19
b) Állapotváltozás állandó nyomáson 21
c) Állapotváltozás állandó hőmérsékleten 23
d) Adiabatikus állapotváltozás 25
e) Izotermikus és adiabatikus állapotváltozás összehasonlítása 31
f) Politropikus állapotváltozás 41
1.5. Munkafolyamatok 41
a) A hőtan második főtétele 41
b) Körfolyamatok vagy más néven munkafolyamatok 42
c) Carnot körfolyamat 46
2. Belsőégésű motorok vázlatos felépítése és működése 49
2.1. A belsőégésű motorok csoportosítása 49
2.2. A négyütemű Otto-motor működése 50
a) Az ütemek lefolyása 50
b) Vezérlés 52
2.3. A kétütemű Otto-motor működése 53
a) Szimmetrikus vezérlésű kétütemű motor 54
b) Öblítés és forgattyúház kitöltése keverékkel 55
c) Aszimmetrikus vezérlésű kétütemű motorok 56
d) Töltődugattyús kétütemű motorok 59
2.4. Négyütemű Diesel-motor működése 59
2.5. Kétütemű Diesel-motor működése 61
a) Kétütemű Diesel-motorok 61
b) Kétütemű Diesel-motorok vezérlési diagramja 63
c) Átmenet az Ottó- és Diesel-motor között (fél dieselek) 64
2.6. A kétütemű és négyütemű, valamint az Ottó- és a Diesel-üzemmód összehasonlítása 65
a) A két és négyütemü üzemmód összehasonlítása 65
b) Ottó- és Diesel-motor összehasonlítása 65
2.7. Gépjármű gázturbina működése 66
a) A gázturbinákról általában 66
b) Az állandó nyomású gázturbina elvi működése 67
c) Hőkicserélős állandó nyomású gázturbina 70
d) Gépjármű gázturbina, vázlatos felépatése ésműködése 71
2.8. Forgódugattyús (Vankel) motor működése 73
II. Belsőégésű motorok szerkezeti részei, anyaga és méretezésük 75
1. Hengerszám 75
1.1. Hengerfej 75
1.11. Otto-motorok leggyakoribb hengerfej kialakításai különböző égésterek esetén 79
1.12. Diesel-motorok leggyakoribb hengerfej kialakításai 82
1. Osztott égésterek 84
a) ElŐkamrás égésterek 84
b) Légkamrás égésterek 86
c) Örvénykamrás égésterek 89
2. Közvetlen befecskendezésű motorok égésterei 91
1.13. Hengerfej rögzitése és tömítése 94
2. Hengertömb, forgatíyusliáz 97
3. Hengerpersely 99
4. Forgattyúshajtómű mozgásegyenletei és igénybevétele 108
4.1. Hajtómű mozgásegyenletei 108
4.2. Motorban fellépő gázerők 113
4.3. Forgattyúshajtómű tömegerői és azok szétválasztása 114
5. Dugattyu 117
6. Dugattyugyürü 129
7. Dugattyucsapszeg 135
B. Hajtórud 141
9. Forgattyustengely 178
9.1. Egyszergörbitett forgattyustengely igénybevétele 184
9.2. Kétszergörbitett forgattyustengely igénybevétel 187
9. 3. Forgattyustengely főméretei 189
9.4. Forgattyustengely különböző kialakításai 190
9.5. Forgattyustengely anyagai 193
9.6. Főcsapágyak mechanikai igénybevétele 195
10. Forgattyushajtómü tömegkiegyenlitése 196
10.1. Egyhengeres motor tömegkiegyenlitése 198
10.2. Többhengeres motor tömegkiegyenlitése 203
1. Kéthengeres motor tömegkiegyenlitése 204
2. Háromhengeres motor tömegkiegyenlitése 207
3. Négyhengeres motor tömegkiegyenlitése 215
4. Hathengeres motor tömegkiegyenlitése 221
11. Forgattyushajtómü lengései és csillapítása 226
11.1. Hajlitólengések 226
11.2. Forgótömegek által keltett kihajlás 229
11.3. Torziós lengések 232
1. Egy tömegű lengőrendszer 232
2. Kéttömegü lengőrendszer 234
3. Többtömegü lengőrendszer 235
11.4. Kritikus fordulatszám 242
11.5. Lengéscsillapítók 246
12. Tangenciáldiagramok, lenditőkerék 250
12.1. Egyhengeres motor tangenciái-diagramja 251
1. Gázerok tangenc iái-diagram ja 251
2. Tömegerők tangenciál-diagramja 252
3. Eredő tangenc iái-diagram 254
12.2. Több hengeres motor tangenciál-diagramja 255
1. Gázerők tangelnciál-diagramja 255
2. Tömegerők tangenciál-diagramja 257
3. Eredő tangenciál-diagram 257
12.3. Lenditőkerékben tárolt energia 261
12.4. Egyenlőtlenségi fok 262
13. Lenditőkerék 262
13.1. Lenditőkerék felerősítő csavarok 270
14. Motorok vezérlése 270
14.1. Szelepek kialakítása, igénybevétele, anyaga 270
14.2. Szelepülés 274
14.3. Szelepátmérő, szelepemelkedés, átömlési felület 275
14.4. Vezérlés szerkezeti elemei és méretezésük 277
1. Négyütemü motorok vezérlési szögei,bütyökforrnák 281
14.5. Időkeresztmetszet 284
14.6. Szeleprugők 290
14.7. Vezértengely 294
14.8. Résvezérlés 297
15. Forgattyushajtómü csapágyazása 298
15.1. Hajtórud csapágyazása 298
15.2. Hajtórud és forgattyustengely csapágyak anyaga,gyártása és méretezése 302
Irodalomjegyzék 304
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv