| Előszó a magyar kiadáshoz | 5 |
| Előszó az első és a második német kiadáshoz | 7 |
| A harmadik német kiadás előszavából | 8 |
| Az emberi természetről | 9 |
| Az általános emberi természetről | 9 |
| A munka mint az emberré válás jellemző vonása | 9 |
| Az emberi munka sajátosságai | 11 |
| A történelmileg módosult emberi természetről | 14 |
| Az elidegenülés fogalma | 15 |
| A proletár | 17 |
| A proletariátus történelmi szerepe | 20 |
| Valamennyi ember minden oldalú nevelésének szükséges és lehetséges volta | 23 |
| A kommunista nevelés általános célja | 23 |
| A kommunista nevelés általános céljának társadalmi alapjai | 25 |
| A munkamegosztás mint minden eddigi termelés alapformája | 25 |
| A munkamegosztás formái | 25 |
| A munkamegosztás hatásai a munkára | 30 |
| Valamennyi ember minden oldalú nevelésének szükségességéről | 41 |
| A manufaktúramunkás tőkétől való függőségének fokozódása az egyoldalúvá válás következtében | 42 |
| A munka manufaktúraszerű megosztása és a nagyipar lényege közötti ellentmondás | 43 |
| Valamennyi ember minden oldalú nevelésének lehetőségéről | 48 |
| A kapitalista termelési mód történelmi szerepe | 48 |
| Valamennyi ember minden oldalú nevelése megvalósításának a nagyipar által megteremtett lehetőségei | 51 |
| Valamennyi ember minden oldalú nevelésének megvalósításáról | 65 |
| Az oktatás és a termelőmunka összekapcsolásának elve | 67 |
| Az elv tartalma | 67 |
| Történelmi áttekintés | 67 |
| Az oktatás és a termelőmunka összekapcsolása elvének részcéljai a Marx előtti szocialista és kommunista irodalomban | 73 |
| Marx és Engels az oktatás és a termelőmunka összekapcsolása elvének tartalmáról | 84 |
| A gyárrendszer és az oktatás összekapcsolása a termelőmunkával | 98 |
| Az angol gyári törvényhozás | 99 |
| Robert Owen működése | 110 |
| Marx követelései a gyári törvények nevelési intézkedéseinek kiszélesítésére | 115 |
| Az általánosan képző technológiai oktatás gondolata (A politechnikai képzés) | 117 |
| A technológia | 117 |
| A tudomány mint termelőerő | 117 |
| A technológia fejlődése | 118 |
| Marx technológiai tanulmányai | 123 |
| A technológiai oktatást nyújtó iskolák létrejötte | 126 |
| A magasabb társadalmi osztályok műszaki tanintézetei | 126 |
| Első kísérletek az alsóbb néprétegek műszaki képzését szolgáló szakiskolák létrehozására | 130 |
| Marxnak az általánosan képző technológiai oktatásra irányuló követelése | 133 |
| A technológia jelentősége a munka régi megosztásának megszüntetése szempontjából | 133 |
| A munkásgyermekek kötelező technológiai oktatásáért vívott harc | 135 |
| A Marx által követelt technológiai oktatás általánosan képző jellege (politechnikai képzés) | 137 |
| Marx a politechnikai képzés tartalmáról | 138 |
| A politechnikai képzés gondolata mint az oktatás és a termelőmunka összekapcsolására vonatkozó elv új tartalma | 141 |
| A politechnikai képzés jelentősége a munkás és a munka felszabadítása szempontjából | 144 |
| A munka emberi formája | 144 |
| A foglalkozás szabad megválasztása és szabad változtatása | 150 |
| A szükségletek maximális kielégítése | 153 |
| A már nem csak egyetlen foglalkozással jellemezhető ember | 156 |
| A munka mint az ember legelső életszükséglete | 158 |
| Jegyzetek | 159 |
| Irodalom | 160 |