Előszó
Intézeteinkben a matematika tanulás-tanítás az óvónői szakképzés szerves része. Feladata a halmazelméleti fogalmakra alapozott egységes szemlélet kialakítása, az óvodás korú gyermekek matematikai neveléséhez szükséges ismeretek nyújtása, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, továbbá a matematika és a valóság kapcsolatának érzékeltetésével a világnézet formálása. A jegyzet tartalmát és tárgyalásmódját ezek a célkitűzések szabták meg. Hogy a matematika módszertan tanulmányozásához és az óvodai gyakorlathoz milyen alapozást ad ez a tárgy, az elsősorban az óvónőjelölteken múlik.
Mindenekelőtt néhány előítélettől kellene megszabadulni, ilyenektől, mint pl.: a matematika unalmas, nem tanulható, különleges képességeket kíván stb. Higgyük el, hogy a matematikát könyvből is meg lehet tanulni! Az igaz, hogy nem úgy, mint a legtöbb tárgyat. A tanulás helyes módját legszemléletesebben egy kínai közmondás rögzíti: "Hallom és elfelejtem, látom és megjegyzem, csinálom és megértem". A magyarázatot figyelmesen hallgassuk meg, azután a jegyzet megfelelő elméleti anyagát olvassuk át, majd a feladatok önálló megoldásával, tollal a kézben "csináljuk" a matematikát! Ez a tanulási szabály az óvodás korú gyermekekre is érvényes.
A feladatok nagyobb részben számtani műveletek nélkül, tisztán logikai műveletekkel és alapvető ismeretek felhasználásával megoldhatók. Ezek közül többnek kettős a rendeltetése: fogalmak érlelésén, ismeretek gyarapításán, képességek fejlesztésén túl, az óvodai matematika foglalkozásokon felhasználható ötletek kiváltása, feladatmegoldások nyújtása. A feladatok kérdéseire adandó válaszainkat is a jegyzetbe írhatjuk a pontozott vonalakra. Ezáltal időt és fáradságot takaríthatunk meg az érdekesebb, alkotó jellegű szellemi munkához.
Főleg a levelező hallgatókra tekintettel, a feladatok megoldását is megtaláljuk a jegyzet végén. Ha egy-egy feladattal nem boldogulunk, akkor először előre lapozzunk, és ne az eredményt nézzük meg! A kapcsolódó elméleti rész átolvasása után, bizonyára sikerül a megoldás. A definíciók és a legfontosabb megállapítások három betűhellyel beljebb kezdődő sorokban találhatók. Legtöbbször elegendő ezeket a részeket újra átnézni. A matematika tanulása, a feladatok megoldása bizony sokszor erőfeszítést, áldozatvállalást kíván. Az erőfeszítéseket azonban nem megszüntetni kell, hanem értelmessé, indokolttá tenni. Aki már látta egy-egy problémát megoldó, gondolkodó gyermek örömét, csillogó szemét és igazán szereti a gyermekeket, annak az óvónőjelöltnek vállalnia kell a matematika tanulásával járó szellemi erőfeszítéseket is.
Vissza