| Tíz kérdés az előadóhoz | 5 |
| Materializmus és empiriokriticizmus. Kritikai jegyzetek egy reakciós filozófiáról | 9 |
| Előszó az első kiadáshoz | 11 |
| Előszó a második kiadáshoz | 14 |
| Bevezetés helyett. Hogyan cáfolták meg a materializmust egyes "marxisták" 1908-ban és egyes idealisták 1710-ben | 15 |
| Az empiriokriticizmus és a dialektikus materializmus ismeretelmélete I. | 38 |
| Érzetek és érzetkomplexumok | 38 |
| "A világelemek felfedezése" | 54 |
| Elvi koordináció és "naiv realizmus" | 72 |
| Létezett-e a természet az ember előtt? | 82 |
| Agyával gondolkozik-e az ember? | 97 |
| Mach és Avenarius szolipszizmusa | 106 |
| Az empiriokriticizmus és a dialektikus materializmus ismeretelmélete II. | 111 |
| A "magánvaló dolog" vagy V. Csernov megcáfolja F. Engelst | 111 |
| A "transzcezus" vagy V. Bazarov "átdolgozza" Engelst | 122 |
| L. Feuerbach és J. Dietzgen a magánvaló dologról | 135 |
| Van-e objektív igazság? | 141 |
| Az abszolút és a viszonylagos igazság, avagy Engels eklekticizmusa, melyet A. Bogdanov fedezett fel | 152 |
| A gyakorlat kritériuma az ismeretelméletben | 161 |
| Az empiriokriticizmus és a dialektikus materializmus ismeretelmélete III. | 169 |
| Mi az anyag? Mi a tapasztalat? | 169 |
| Plehanov tévedése a "tapasztalat" fogalmát illetően | 178 |
| Okság és szükségszerűség a természetben | 181 |
| "A gondolkodás ökonómiájának elve" és "a világ egységének" kérdése | 202 |
| Tér és idő | 208 |
| Szabadság és szükségszerűség | 224 |
| A filozófiai idealisták mint az empiriokriticizmus fegyvertársai és utódai | 232 |
| A kantianizmus bírálata balról és jobbról | 232 |
| Hogyan űzött csúfot az "empirioszimbolista" Juskevics az "empiriokritikus" Csernovból | 245 |
| Az immanensek mint Mach és Avenarius fegyvertársai | 250 |
| Merre tart az empiriokriticizmus? | 261 |
| A. Bodanov "empiriokriticizmusa" | 272 |
| A "szimbólumok" (vagy hieroglifák) "elmélete" és Helmholz bírálata | 280 |
| Kétféle Dühring-kritika | 288 |
| Hogyan nyerhette meg J. Dietzgen a reakciós filozófusok tetszését? | 294 |
| A legújabb forradalom a természettudományban és a filozófiai idealizmusban | 303 |
| A jelenkori fizika válsága | 306 |
| "Az anyag eltűnt" | 313 |
| Elképzelhető-e mozgás anyag nélkül? | 322 |
| Két irány a jelenkori fizikában és az angol spiritualizmus | 332 |
| Két irány a jelenkori fizikában és a német idealizmus | 343 |
| Két irány a jelenkori fizikában és a francia fideizmus | 353 |
| Egy orosz "idealista fizikus" | 364 |
| A "fizikai" idealizmus lényege és jelentősége | 368 |
| Az empiriokriticizmus és a történelmi materializmus | 382 |
| A német empiriokriticizmusok kiruccanásai a társadalomtudományok területére | 382 |
| Hogyan helyesbíti és "fejleszti tovább" Marxot Bogdanov? | 303 |
| A Szuvorov-féle "társadalomfilozófia alapjai"-ról | 392 |
| Pártok a filozófiában és fej nélküli filozófusok | 402 |
| Ernst Haeckel és Ernst Mach | 408 |
| Befejezés | 420 |
| Kiegészítés a IV. fejezet-hez. Melyik oldalról bírálta a kantianizmust N. G. Csernisevszkij? | 435 |
| Jegyzetek | 441 |
| Névmutató | 451 |
| Tárgymutató | 459 |