| Nem szeretném, ha félreértenének | 5 |
| Előszóféle, amelyben a szerző sok mindenért mentegetőzik | |
| Megjegyzés az átdolgozott 8. kiadáshoz | 11 |
| Egy pillantás a témára a tudomány magaslataiból | 13 |
| Rövid és - minden várakozással szemben - közérthető bevezetés a tanuláslélektanba | |
| Pavlov úr kutyái és más állattörténetek | 14 |
| Néhány, távolról sem magától értetődő elgondolás a tanulás lényegéről | |
| Az idegek is "tüzelnek", de ennek nincsenek sebesült áldozatai | 23 |
| Az érzékelés, az infomáció és a rájuk vonatkozó elméletek | |
| Azok a gátlások! | 41 |
| Néhány szó az agyműködésről, a memorizálásról és a pihentető szünetekről | |
| A "visszacsatolásról", avagy mi köze a kályhának a szótanuláshoz | 52 |
| A folyamatos önellenőrzés jelentősége; mit tudunk már, és mit nem? | |
| Egy varázsige: A "motiváció" | 61 |
| Mi az oka annak, hogy a tanulás néha oly könnyen, máskor meg sehogyan sem megy? | |
| Az elektronikus magoltatóé a jövő? | 80 |
| Hogyan állunk az oktatógépekkel és a programozott oktatással? | |
| Visszaszámlálás a rajt előtt - mielőtt valóban nekilátunk a munkának | 99 |
| Mi kell a tanuláshoz? | |
| Mikor jó a munkahely? | 99 |
| A jó munkahely ugyan keveset segíthet a tanulásban, de a rossz munkahely sokat árthat! | |
| Nemcsak a fejünkkel tanulunk | 104 |
| Egy s más néhány jelentéktelen anyagi s mégis igen fontos kellékről | |
| A ritmus a zenében is fontos | 110 |
| Melyik napszak a legalkalmasabb a tanulásra? | |
| Nemcsak teli hassal nehéz tanulni | 118 |
| Hogyan lehet "csak frissen, fiatalosan!"? | |
| Pillantás a jövőbe | 123 |
| A tervezés nem idő- és energiapocsékolás, ellenkezőleg: takarékosság mindkettővel | |
| Elefántcsonttorony vagy csoportmunka? | 128 |
| Mikor megy jobban a tanulás egyedül és mikor társakkal? | |
| Használati utasítás egyes szaktárgyak tanulásához | 137 |
| Hogyan fogjunk hozzá különböző tárgyak tanulásához? | |
| A "rózsaujjú hajnaltól" a "bonne nuit"-ig | 138 |
| Hogyan tanuljunk idegen nyelvet? | |
| Adam Riesétől Heisenbergig | 159 |
| Hogyan tanuljunk matematikát, fizikát és kémiát? | |
| A vesszőtől a Nibelung-énekéig | 180 |
| Hogyan tanuljunk németet? | |
| Cannaetól a vízibolháig | 203 |
| Hogyan tanuljunk történelmet, társadalomismeretet, földrajzot, biológiát és hasonlókat? | |
| Az emlékezet két fő kelléke: papír és ceruza | 215 |
| A tudás megtartása, rendszerezése és összefoglalása | |
| Csak néha érdemes aludni az órán | 215 |
| A figyelem, a jegyzetkészítés, az ésszerű időfelhasználás | |
| "Rend a lelke mindennek" | 223 |
| Tíz elsősegélyszabály azoknak, akiket a sok papír elnyeléssel fenyeget | |
| Ó jaj, megint egy beszámoló! | 229 |
| Hogyan fogalmazzuk meg a beszámolót? | |
| Irodalomról - kissé prózaian | 236 |
| Könyv- és könyvtárhasználat | |
| A vizsgadrukk - luxuscikk | 245 |
| Receptek a vizsgától való félelem enyhítésére | |
| Csak azoknak, akik kedvelelik a szívdobogást! | 245 |
| Tíz aranyszabály a vizsgapánik kedvelői számára | |
| Néha azt szeretné az ember, ha három feje lenne... | 247 |
| Felkészülés a vizsgára - egyetlen fejünk elvesztése nélkül | |
| Idegcsillapítók és doppingszerek | 254 |
| Kíméljük az idegeinket - a vizsgán nagyobb szükség lesz rájuk | |
| A kivégzés elmarad | 259 |
| Helyette? | |
| Érettségi, idegösszeroppanás nélkül | 268 |
| Tanácsok a rémület elűzésére | |
| Rövid lelkizés különleges eseményekkel kapcsolatban | 273 |
| Mihez tartsuk magunkat kínos vagy fenyegető helyzetekben? | |
| Főbenjáró bűn vagy életszükséglet? | 274 |
| Néhány gondolat a puskázásról | |
| A bukás katasztrófa | 279 |
| Mit tehetünk ellene - előtte és utána? | |
| Csak korlátolt gazdagoknak? | 287 |
| Mikor van és mikor nincs szükség házitanítóra? | |
| Amikor már nagyon unjuk az egészet | 291 |
| Mikor indokolt és mikor ostobaság otthagyni az iskolát? | |
| Ha senki sem szeret az osztályban... | 296 |
| Osztálytársak, tanárok - meg én | |
| Forrásmunkák | 303 |