1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatástechnológia

Természettudományi szakos tanárjelöltek számára/Kézirat/Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kar

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 278 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 507 példányban jelent meg. 149 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: J 3-1401.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Oktatástechnikáról és -technológiáról, mint tudásról, két szinten beszélhetünk: a/ az oktatástechnikai és -technológiai produktumokat szolgáltató szakemberek és b/ a felhasználók, a gyakorló... Tovább

Előszó

Oktatástechnikáról és -technológiáról, mint tudásról, két szinten beszélhetünk: a/ az oktatástechnikai és -technológiai produktumokat szolgáltató szakemberek és b/ a felhasználók, a gyakorló -pedagógusok szintjén.
A szolgáltató szakemberek gondoskodnak a taneszközök, taneszközrendszerek létrehozásáról /tervezés, kivitelezés, kísérleti értékelés, korrekció/, tömeggyártásáról, elosztásáról, hozzáférhetőségéről stb. Kifejlesztenek pl. oktatócsomagot. A fejlesztési folyamatról, és az egyéb szolgáltató mechanizmusokról a felhasználó elég, ha globálisan tájékozott.
Ugyanakkor, a felhasználó pedagógusnak ismernie kell az alkalmazás technikai, pedagógiai feltételeit: például az oktatástechnikai eszközöknek a működtetési lehetőségeit, a tantermi elhelyezés kritériumait, a karbantartás és az érintésvédelem legelemibb szabályait.
Jegyzetünk összeállításakor a felhasználó - elsősorban a természettudományi szakos - tanár igényeit tartottuk szem előtt.
Természetesen a felhasználói tudásba egy-egy információhordozó házilagos előállítása is beletartozik. Erre szükség lehet pl. a központilag gyártott oktatócsomagok adott osztályra történő adaptálásakor. Ezért tartalmaz jegyzetünk ajánlásokat az egyes információhordozók tervezésére és a kivitelezésére vonatkozóan is. A megtanulandó anyag /a tartalmi információk/ mellett, nem hiányoznak a jegyzetből a tanulásirányító/ a súlypontok, hangsúlyok arányát megadó/ információk sem. Ilyenek minden fejezet elején a sűrű sorokba szedett bevezetők, valamint a fejezet végén található ellenőrző kérdések, feladatok. A kettő együtt meghatározza, mi a tartósan megtanulandó ismeret,, mi az ami egyszeri olvasásra való /a sűrűn szedett részek többsége ilyen!/, mi az amit pl. az információhordozók tervezésénél kell figyelembe venni, de megtanulni nem kell. A FÜGGELÉK több olyan kiegészítő információt tartalmaz, amely kizárólag eligazításra szolgál, mint pl. a filmkölcsönzési lehetőségek.
A jegyzetünk csak bevezető az oktatástechnikába és -technológiába. A részletek, a szolgáltató szakemberek tudása iránt érdeklődőknek bő irodalmat sorolunk fel, amelyből mindenekelőtt az Országos Oktatástechnikai Központ kiadványaira hívjuk fel a figyelmet. Vissza

Tartalom

Előszó9
Az oktatástechnológia forrásai, fogalma és feladatai11
Az oktatástechnológia kialakulása (rövid áttekintés)13
Az OT technikai forrásai14
Az OT pedagógiai forrásai16
Az oktatástechnológia fogalma21
Az OT fogalmának globális megközelítése21
Taneszközök. Oktatástechnikai eszköz és eljárás21
Oktatástechnika, oktatástechnológia, pedagógiai technológia25
Az oktatástechnológia tárgya, feladatai27
Az oktatástechnológia szerepe az alapvető pedagógiai problémák megoldásában28
Ellenőrző kérdések, feladatok30
Önközvetítő információhordozók és főbb előállítási módjaik (grafikai eljárás, fényképezés, házi sokszorosítás)31
Az önközvetítő információhordozók néhány általános kérdése33
Grafikai eljárással előállítható információhordozók36
A falikép37
Praktikus tanácsok a grafikai anyagok tervezéséhez és kivitelezéséhez37
Tartalmi információkra vonatkozó ajánlások38
A figyelemirányítás módjai42
A képek szöveges információira vonatkozó grafikai követelmények44
Önközvetítő inf. hordozók előállítása fényképezéssel46
A fényképezés történetének rövid áttekintése46
A fényképezőgépek és egyes segédeszközök50
A fényképezőgépek osztályozása50
A mélységélesség61
Fénymérők65
Színszűrők67
A fényképezés67
Reprodukciós fényképezés68
Segédvilágítás70
Fényérzékeny anyagok72
Önközvetítő ismerethordozók előállítása házi sokszorosítással79
Sokszorosítás79
Stenciles sokszorosítás79
Ormig-szeszes sokszorosítás81
Másolás82
Hőtechnikai másolás83
Elektrosztatikus másolás (xerográfia)83
Fénymásolás84
Ellenőrző kérdések, feladatok88
Állóképvetítők és információhordozóik91
A vetítés általános kérdései93
A vetítőeszközök világító berendezései93
A világítóberendezés járulékos problémája: a hűtés és az érintésvédelem96
A vetítőizzó beállítása ("próbadiával"), cseréje, tisztítása101
A vetítőkészülék leképező rendszere104
Episzkóp, nem átlátszó kép vetítése105
Az epidiaszkópokról109
Az episzkóp alkalmazása109
Az írásvetítő és információhordozói109
Az írásvetítő kondenzora: a Fresnel-lencse111
Az írásvetítő alkalmazása111
Információhordozóinak fajtái (írásvetítő ábrák, mozgásimitációs transzparensek, síkmodellek, makettek, kísérleti eszközök)113
Gyakorlati tanácsok az írásvetítő-transzparensek és diaképek tervezéséhez115
Praktikus tanácsok a kivitelezéshez - közvetlen fóliára rajzolás esetén121
Transzparens-készítés másolással (hőmásolás, hagyományos fotóeljárás, xerox-másolás)122
Diavetítés, mikroüvettás kísérletek vetítése123
Diavetítés alapszolgáltatású gépekkel128
Vetítés speciális szolgáltatású diavetítőkkel. Takarólemez. Időkapcsoló131
A diavetítők alkalmazása. Előnyük, hátrányuk. Gyakorlati tanácsok133
A diavetítők információhordozói137
Mikrofilm, mikrofilm-olvasó140
Mozgófilmvetítők, oktatófilm145
A mozgófilm rövid története147
A mozgáslátás elvi alapja147
A filmvetítőgép151
A filmvetítőgép szerkezete155
A filmvetítőgépek működtetése155
Hibelhárítás és karbantartás161
A filmvetítéskor előforduló zavarok162
Karbantartás162
Filmragasztás163
Különleges szolgáltatások163
A filmek osztályozása technikai paramétereik szerint164
Az oktatófilm alkalmazása165
Az oktatófilm alkalmazásának előnyei és korlátai168
Az oktatófilm hatékony alkalmazásának feltételei, praktikus tanácsok a filmvetítéshez168
A filmfelvevőgép169
Ellenőrző kérdések, feladatok170
A hangtechnika elemei. Auditív információhordozók175
Az auditív eszközök általános áttekintése177
A lemezjátszó177
A hanglemez180
Gyakorlati tanács a hanglemezek helyes tárolásához és a lejátszáshoz180
A lemezjátszó felépítése és működése180
A magnetofon184
A magnetofon felépítése185
Magnetofon-tipusok187
Magnetofon készülékek speciális szolgáltatásai189
Hanganyagok előállítása magnetofonnal191
Hangfelvétel-készítés magnetofonnal191
Közvetített műsorok felvétele rádióból, televízióból191
Másolás hangszalagról, hanglemezről191
Törlés192
Gyorsmásolás193
Auditív műsorok technikai szerkesztése193
Főbb auditív információhordozók összehasonlítása194
Tanácsok, fogások hangosított-dia tervezéséhez195
Auditív eszközök használata az oktatásban196
Iskolarádió197
Ellenőrző kérdések, feladatok199
Videotechnika. Iskolatelelevíziótól a nyitott egyetemig201
Videotechnika203
Képátalakítás203
Videoberendezések203
Televíziós és videós (képrögzítő) -rendszerek204
Videoberendezés az iskolában205
Iskolatelevíziótól a nyitott egyetemig206
Iskolatelevízió208
A tömegkommunikációs eszközök hatása az iskola alapfunkciójára208
Nyitott egyetem208
Videotex-rendszerek210
Ellenőrző kérdések és feladatok213
Az oktatógépek és a számítógépes oktatás217
Programozott oktatás, mint az oktatógép elvi alapja217
A programozott oktatás alapelvei217
A programok típusai (lineáris, elágazásos, Sheffield-módszer)218
Oktatógépek219
Az oktatógépek Skinner-féle jellemzése219
Az oktatógépek főbb szerkezeti egységei220
Visszacsatoló berendezések220
Kollektív oktatógép222
Egyéni oktatógép226
Számítógép az oktatásban226
Számítógéppel szervezett oktatás228
Számítógéppek segített oktatás228
Begyakorló programok229
Ismeretközlő, tanító programok229
Probléma-megoldó (felfedeztető) programok229
Szimulációs programok229
Játék-programok230
A számítógépek oktatásbeli alkalmazásának előnyei, hátrányai230
Ellenőrző kérdések, feladatok234
Taneszköz-rendszerek (multi-média rendszerek) és alkalmazásuk környezetei235
Taneszközök rendszerré szerveződése237
Az oktatócsomag237
Szerkezete238
Alkalmazása240
Pedagógiai programcsomag241
A taneszköz-rendszerek alkalmazásának környezetei241
Természettudományos szaktantermek oktatástechnikai felszerelése244
Vetítőfelületek244
Médiatárak, tanulási forrásközpontok, nevelési központok kialakulásáról247
Ellenőrző kérdések252
Függelék261
Érintésvédelem263
AV-műsor forgatókönyve és a forgatókönyv elkészítésének szempontrendszere264
Értékelő lap információhordozók minősítéséhez266
Filmek, videoműsorok kölcsönzői268
Oktatástechnikai eszközökön használt grafikai jelölések272
Irodalomjegyzék275
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Oktatástechnológia Oktatástechnológia Oktatástechnológia Oktatástechnológia Oktatástechnológia

A borító elszíneződött, a kötés megtört.

Állapot:
1.940 Ft
970 ,-Ft 50
8 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Oktatástechnológia Oktatástechnológia Oktatástechnológia Oktatástechnológia

A borító elszíneződött, rajta bejegyzés található. Néhány lapon jelölés látható.

Állapot:
1.940 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba
konyv