1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A beszédnevelés, beszédfejlesztés és beszélgetés kézikönyve

Gyógypedagógiai nevelők számára

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Tankönyvi szám: 9843.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A beszéd kialakításának módjain fáradhatatlan lelkesedéssel dolgoztak és sok eredményt értek el gyógypedagógus kartársaink. Amikor munkájukat tovább kívánjuk fejleszteni, két feladat áll előttünk.... Tovább

Előszó

A beszéd kialakításának módjain fáradhatatlan lelkesedéssel dolgoztak és sok eredményt értek el gyógypedagógus kartársaink. Amikor munkájukat tovább kívánjuk fejleszteni, két feladat áll előttünk. Meg kell keresnünk eddigi eljárásunknak még hiányzó, ki nem dolgozott pontjait, és meg kell jelölnünk azokat a feladatokat, amelyeknek megoldására szükség van e hiányok pótlása érdekében.
Eddigi módszerünkből hiányzott a beszéd mozgási részének megindítására és kidolgozására alkalmas eljárás, továbbá a beszéd és gondolkodás mindenoldalú, tervszerű és ellenőrizhető fejlesztésének felépítése a legalacsonyabb foktól kezdve a lehetőségek felső határáig, és végül a magasabb osztályokban végzendő munka részletes kidolgozása. Ezeket a hiányokat igyekeztünk pótolni ebben a kézikönyvben. A felszabadulás óta a magyar gyógypedagógia elmélete nagy lépéseket tett előre a fejlődés útján. Értékes munkák jelentek meg a gyermek beszédének fejlődéséről, a bonyolult lelki jelenségek fiziológiai alapjairól és magukról a lelki jelenségekről. Nem foglalkoztunk azonban mindez ideig a logikával, a gondolkodás formáit és törvényeit tárgyaló tudománnyal. Gyakorlati munkánk hiányosságai nagy részben ebből származtak. Ezért arra törekedtünk, hogy a logika tanításait a beszéd és gondolkodás fejlesztésénél figyelembe vegyük. forrásmunkául Fogarasi Béla Logika című művét használtuk. (Akadémiai Kiadó, 1952.) A példák nagy részét is tőle vettük át. Vissza

Tartalom

Bevezetés. A gondolkodás feltételei, formái és törvényei3
Kísérleti osztály
A kísérleti osztály tanulói17
A munkával nevelés18
Átmeneti osztály
Az átmeneti osztály tanulói20
A munkával nevelés20
A fonémák kialalkítása21
A szógyűjtés31
Az egyeztetés37
Az általánosítás megindítása40
A színtáblák használata41
Egyes kifejezések megtanítása41
A mondatalkotás előkészítése41
A tanítási órák beosztása44
Óravázlatok45
Követelmények az átmeneti osztály végén60
Előkészítő osztály
Az előkészítő osztály tanulói62
A munkával nevelés62
A szógyűjtés63
Az eseménykép64
Az egyeztetés menete67
A kérdezés68
A fogalom kiépítésének további menete70
A mondatalkotás73
A viszonyítás tanítása76
Az analóg képsorozatok használata80
A ténymegállapító ítéleteket tartalmazó mondatok83
A tőmondatok83
Egybővítményes mondatok84
A névszói állítmányú mondatok85
A mondatsablonok további gyakorlása88
Egyéb tennivalók92
Az idő fogalmának kialakítása92
A színek megtanítása96
Számjelző97
Óravázlatok98
Követelmények az előkészítő osztály végén112
I. osztály
Az I. osztály tanulói113
Az I. osztály beszédtanításának tárgykörei114
Munkával nevelés116
A szókincs bővítése116
A melléknevek tanítása118
A többesszám tanítása119
Egyeztetés az I. osztályban121
A kérdezés121
A fogalmak csoportosítása122
A mondatalkotás122
A viszonyítás123
A tulajdonságjelző125
Az egybővítményes mondatok126
Kétbővítményes mondatok129
Az összetett mondatok alkotásának megindítása134
Az igekötőkről136
A mondatlánc137
A tananyag elvégzése139
Egyéb tennivalók141
Óravázlatok146
Követelmények az I. osztály végén150
A II. osztály
A II. osztály tanulói151
A II. osztály feladatai152
A II. osztály ismeretanyaga152
Az ismeretszerzés módja153
A szógyűjtésről156
A képességek fejlesztése158
A gondolkodás fejlesztése161
Az anyag rögzítésének módjai172
A tanév eredményei. Beszédvizsgálat173
Óravázlatok174
A III. osztály
A III. osztály feladatai178
Az ismeretanyag179
Az ismeretszerzés módja180
Az érdeklődés biztosítása181
A sikerérzés biztosítása182
A szógyűjtésről183
Az események tagolása184
A dramatizálás184
A gondolkodás fejlesztése186
Az anyag rögzítésének módjai196
A tanév eredményei, beszédvizsgálat199
Óravázlatok199
A IV. osztály
A IV. osztály feladatai203
A IV. osztály ismeretanyaga203
Az ismeretszerzés módja204
Eseménysorok tagolása206
A következmények levonása207
A gondolkodás fejlesztése208
A kérdezés továbbfejlesztése217
Az anyag rögzítésének módjai222
A tanév eredményei. Beszédvizsgálat223
Óravázlatok223
Az V. osztály
Az V. osztály tanulói, feladatai, ismeretanyaga227
Az ismeretszerzés módja229
A gondolkodás fejlesztése: vizsgáló szempontok gyűjtése, a vázlat, a cím, feladatmegoldások, a bizonyítás és a cáfolás, a kérdezés továbbfejlesztése, eseménytagolás230
A tananyag rögzítése. Az ismétlés243
A tanév eredményei. Beszédvizsgálat244
Óravázlatok245
Megjegyzések249
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv