| Bevezetés | 5 |
| A mélylélektan kialakulása és fejlődése (Pedagógiai szempontú történeti áttekintés) | 13 |
| Társadalmi feltételek, tudományos előzmények | 14 |
| Freud útja az idegenlélektantól a pszichoanalízisig | 19 |
| A "pszichoanalitikus neveléstan" fejlődése | 24 |
| A pszichoanalízis alkalmazása a nevelésben | 24 |
| A gyermekanalízis | 29 |
| Nevelési tanácsadás és gyermekvédelem | 31 |
| A pszichoanalitikus nevelés önrevíziója | 34 |
| A mai mélylélektani irányzatok és a pedagógia | 36 |
| A Freud utáni freudizmus | 36 |
| Az indiviudálpszichológia | 38 |
| A "komplex-pszichológia" | 41 |
| A neopszichoanalízis | 45 |
| Sorsanalízis, létanalízis és egyéb irányzatok | 48 |
| Mélylélektani személyiségfelfogások | 52 |
| A személyiség struktúrája és dinamikája | 52 |
| A gépi modell | 53 |
| "Ösztöndinamika" és "libido-ökonómia" | 55 |
| Veszélyelhárítás, feszültségcsökkentés, konfliktusfeldolgozás | 57 |
| Az individuálpszichológia személyiségképe | 60 |
| A komplex-pszichológia személyiségképe | 63 |
| Újabb mélylélektani személyiségteóriák | 67 |
| Karakteológia és tipológia | 73 |
| Libidofejlődés és jellem | 74 |
| A "karakteranalízis" (W. Reich) | 77 |
| Individuálpszichológiai típustan (A. Adler) | 79 |
| A komplex-pszichológia típustana (C. G. Jung) | 81 |
| Neopszichoanalitikus karakterológiák és tipológiák | 84 |
| A személyiségfejlődés mélylélektani elméletei | 88 |
| A pszichoanalízis fejlődéspszichológiája | 89 |
| Biológiai preformizmus és fáziselmélet Freudnál | 90 |
| A "libidofejlődés" mint a személyiségfejlődés alapjai | 93 |
| Az Ödipusz-konfliktus szerepe a személyiségfejlődésben | 98 |
| A latencia periódustól a genitális fázisig | 104 |
| A "realitásérzék" fejlődése | 106 |
| Individuálpszichológia és személyiségfejlődés | 108 |
| Pszichikus fejlődés és egyéniesülés (Individuáció) | 113 |
| Neposzichoanalikus fejlődéselméletek | 117 |
| Alapkonfliktus és önmegvalósítás | 117 |
| Az énállapotok és éndinamizmusok fejlődése | 121 |
| Az epigenetikus elv és a normatív válságok | 123 |
| A szülő és a társak szerepe a gyermeki fejlődésben | 125 |
| A "mélylélektanilag megalapozott nevelés" problémája | 129 |
| Általános megjegyzések a mélylélektan pedagógiai alkalmazásáról | 132 |
| Szempontok és módszerek a gyermek megismeréséhez | 137 |
| Nevelhetőség, nevelési célok és feladatok | 145 |
| A nevelés szubjektív tényező. Attitűdök és módszerek | 152 |
| A tudattalan szerepe a nevelésben | 152 |
| Megengedés és korlátozás. A tekintély problémája | 162 |
| A nevelő mint magatartási modell | 167 |
| A családi nevelés problémái és alternatívái | 167 |
| Az intézményes nevelés - és a mélylélektan | 173 |
| Az óvodai nevelés | 174 |
| Az iskola pszichés klímája. Nevelés és mentálhigiénia | 179 |
| Az indulatáttétel szerepe az iskolában | 180 |
| A feszültséglevezetés és szublimálás elősegítése | 184 |
| Közösségalakítás és csoportdinamika | 189 |
| Tanítás és tanulási problémák | 193 |
| Tanulás és motiváció | 194 |
| A tanulási gátlások | 196 |
| Gyermekotthoni nevelés | 199 |
| A summerhilli kísérlet | 203 |
| Tehetségesek és nehezen nevelhetők | 205 |
| A nevelési tanácsadás | 209 |
| Felnőttnevelés, felnőttoktatás | 213 |
| Összefoglalás helyett | 218 |
| Fontosabb mélylélektani szakkifejezések magyarázata | 225 |
| Irodalomjegyzék | 244 |