| Előszó | 3 |
| A történelmi örökség: A Horthy-korszak felsőoktatása | 7 |
| A népi demokratikus forradalmi átalakulás évei | 19 |
| A hallgatólétszám növekedése | 19 |
| Az intézményrendszer változásai; az intézmények anyagi-személyi ellátottsága | 21 |
| Javaslatok, tervek a felsőoktatás fejlesztésére, struktúrájának átalakítására | 25 |
| Az 1948-1949. évi egyetemi reform | 33 |
| A reform előkészítése és főbb célkitűzései | 33 |
| Változások a felsőoktatás intézményrendszerében és a képzési struktúrában | 34 |
| A felsőoktatás mennyiségi fejlesztésének problémái | 37 |
| Extenzív fejlődés az ötvenes évek elején | 43 |
| Az I. ötéves terv és a felsőoktatás | 43 |
| A felsőoktatás intézményrendszerének és képzési struktúrájának átalakulása | 52 |
| A fejlődés extenzív jellege és ennek következményei | 60 |
| Törekvések és intézkedések a fejlesztés ütemének csökkentésére és a felsőoktatási politika hibáinak részleges korrekciójára | 67 |
| A felsőoktatás alakulása 1953 és 1956 között | 75 |
| Az 1953. júniusi fordulat és a felsőoktatás | 75 |
| Intézkedések a felsőoktatás visszafejlesztésére | 82 |
| Módosítások a felsőoktatás intézményrendszerében és szakosítási struktúrájában | 90 |
| Törekvések, tervek a XX. kongresszus után a felsőoktatás fejlesztésére | 96 |
| A felsőoktatás fejlődése a konszolidáció éveiben | 103 |
| Intézkedések, tervek a felsőoktatás továbbfejlesztésére, a képzési struktúra változásai | 103 |
| Az intézményrendszer problémái | 107 |
| A felsőoktatás mennyiségi fejlesztésének kérdései | 110 |
| A "nagy ugrás" a hatvanas évek első felében | 121 |
| A felsőoktatási reform munkálatai | 121 |
| A felsőoktatás mennyiségi fejlődése | 128 |
| A fejlődés extenzív vonásai | 146 |
| A felsőoktatás távlati fejlesztésének tervei | 157 |
| A problémák feltárása, javaslatok a szükséges változtatásokra | 171 |
| Az intenzív fejlődés kezdetei (1965-1972) | 181 |
| A reform és a fejlesztési ütem korrekciója: a Politikai Bizottság 1965. június 8-i határozata | 181 |
| A szakember-szükségleti tervek és a felsőoktatás | 185 |
| Az oktató- és a kutatómunka feltételeinek javulása | 201 |
| A felsőoktatás struktúrájának változásai | 218 |
| A gazdasági reform és a felsőoktatás intenzív fejlesztésének tervei | 232 |
| A fejlődés megtorpanása (1972-1978) | 251 |
| Az 1972. évi oktatáspolitikai határozat | 251 |
| A távlati munkaerőstruktúra-tervezés újabb szakasza és a hallgatólétszám alakulása | 257 |
| Az intenzív fejlődés megrekedése | 264 |
| Strukturális változások és a további fejlődés tervei | 289 |
| A stagnálás időszaka: reformtörekvések, fejlesztési tervek és az előrehaladás akadályai | 307 |
| A felsőoktatás helyzetének és fejlődési irányainak elemzése, a Politikai Bizottság 1981. február 3-i határozata | 307 |
| A munkaerőstruktúra-tervezés alakulása, a hallgatólétszám változásai, a magyar felsőoktatás a nemzetközi összehasonlítás tükrében | 316 |
| A felsőoktatás fejlesztésének, ellátottságának problémái, a restriktív gazdaságpolitika következményei | 329 |
| Fejlesztési tervek, programok | 340 |
| A pedagógusképzés átalakításának, fejlesztésének kérdései | 348 |
| Az intézményrendszer és a képzési struktúra további változásai az utolsó évtizedben | 357 |
| Következtetések - tanulságok | 367 |
| Jegyzetek | 385 |
| Mellékletek | 395 |
| Források és irodalom | 395 |
| A statisztikai forrásbázis problémái | 402 |
| A felsőoktatás párt- és állami irányítása | 407 |
| Statisztikai táblázatok | 413 |
| Rövidítések jegyzéke | 421 |
| Rezümék | 425 |