1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény I.

Kézirat/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 2-469. Megjelent 188 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen müvelődésszociológiai szöveggyűjtemény egy - mindinkább hiányzó, de még készülőben sem levő - hasonló tárgyú jegyzetet (tankönyvet) lenne hivatva pótolni. Pótolni illetve helyettesíteni -... Tovább

Előszó

Jelen müvelődésszociológiai szöveggyűjtemény egy - mindinkább hiányzó, de még készülőben sem levő - hasonló tárgyú jegyzetet (tankönyvet) lenne hivatva pótolni. Pótolni illetve helyettesíteni - amennyire ezt műfajából és terjedelméből eredő korlátai között megteheti. Elkészültének legfőbb indoka, hogy egyetemi oktatói éveim során mindinkább be kellett látnom, az adott tárgyú jegyzet illetve szöveggyűjtemény hiánya az oktatás színvonalának tényét is befolyásolja. Egyetemi hallgatók - elsősorban levelező és kiegészítő tagozatosok - sokszor a legjobb szándék mellett - és kellő igyekezettel sem - tudnak hozzájutni olyan alapvető tanulmányokhoz, vizsgálati anyagokhoz, melyek segítségével az órákon hallottakat feldolgozhatnák, újraolvashatnák, kritikailag végiggondolhatnák. Tudom, hogy ilyen gondokkal más egyetemeken és főiskolákon oktató kollégáim is küszködnek, s a népművelők képzésének kiterjesztésével ezek a gondok csak növekedni fognak, így - remélem - e kötet az ő munkájukban is segítségül fog szolgálni.
Tény, hogy jelen szöveggyűjtemény gondolati felépítése és a benne található tanulmányok mindenekelőtt a magam ötéves oktatói tapasztalatát, pontosabban: a müvelődésszociológiáról való saját elképzelésemet tükrözik. Azt is csak részben, mert terjedelmi korlátok miatt számos olyan kérdéskört kihagynom kellett (esetleg gondolati modellekkel, táblázatokkal szerepeltetni csupán),amelyeknek az óráimon teret és időt szánok. Sőt, az intézményes művelődés kérdésköreit (az iskola kivételével)- mindenekelőtt a " művelődési házak" szociológiájának kérdését szinte - egészében egy következő kötetbe utaltam.
Le kellett mondanom azokról a (kritikai) észrevételekről is - a szöveggyüjtemény-jelleg miatt -, melyek némely itt közölt tanulmányt illetően pl. előadásaimban hangot kapnak. Csak utalnék ezek közül néhányra: azonos-e a kulturszociológia a müvelődésszociológiával?; a műveltség (köz)gazdasági (oktatás-gazdaságtani) értelmezése hogyan viszonylik az általános műveltség fogalmához?; valójában milyen is a kollektív és az egyéni mobilitás dialektikája, s van-e köztük hangsúlykülönbség kapitalista és szocialista társadalmi viszonyok között?; az empirikus vizsgálatokon alapuló tanulmányok milyen metodológiai észrevételeket kívánnak? stb-stb. Vissza

Tartalom

Bevezető megjegyzések3
A művelődésszociológia tárgya, fogalmai
Józsa Péter: A művelődésszociológiáról5
W. Strzelewicz - H. D. Raapke - W. Schulenberg: Műveltség és társadalmi tudat12
Műveltségképzetek profiljai27
Művelődés és gazdaság; a "human capital" elmélete
Theodore W. Schultz: Beruházás az emberi tőkébe28
Jánossy Ferenc: Munkaerő és fejlődés44
A különböző típusú és fokú végzettséggel rendelkező alkalmazottak megoszlása a szocialista szektorban, népgazdasági ágak szerint (férfi és nő együtt, szellemiek)68
A különböző típusú és fokú végzettséggel rendelkező alkalmazottak megoszlása a szocialista szektorban, népgazdasági ágak szerint (férfi és nő együtt, szellemiek)69
Kiemelt egyéni foglalkozású aktív keresők foglalkozási viszony szerint (nemenként, fizikaiak)70
Az iskola szociológiai kérdéseihez
Ferge Zsuzsa: A társadalmi struktúra és az iskolarendszer közötti néhány összefüggés71
Hedwig Ortmann: Munkáscsalád és társadalmi felemelkedés82
Az aktív keresők állományának iskolai végzettség szerinti összetétele 1960. és 1970. január 1-én92
Az átlagos tanulmányi eredmények és a "jó tanulók" arányának alakulása a főbb rétegek gyerekeinél, évfolyamonként93
A pályairányulás szociológiai determináltsága (modell)94
Gyermekek pályairányulási jellemzői, foglalkozási csoportonként95
A szabad idő szociológiájához
Joffre Dumazedier: Munka és szabad idő96
Szalai Sándor: Idő a mérlegen109
D. Riesman: A magányos tömeg c. könyvének gondolatköre (modell)123
A szabadidő-tevékenységek strukturája szocialista és kapitalista társadalmakban124
A művelődő cselekvés szociológiájához
R. Barker - R. Escarpit: Olvasási szokások125
Theodor W. Adarno: A zenével kapcsolatos magatartás típusai146
Mérei Ferenc: Az ízlésélmény elemzése162
A könyvolvasás gyakorisága Magyarországon, nemek, iskolai végzettség és lakóhely szerint172
A könyvolvasás indítéka Magyarországon iskolai végzettség szerint; igény és hatástípusok173
Zenei műfajok kedvelése az iskolai végzettség szintje szerint; a környező hangzásvilág észlelése és a komoly zenéhez való viszony174
Képzőművészeti alkotások csoportjai, választásuk indokai és a választók jellemzői175
A fotózás tevékenységének meglétét vagy hiányát befolyásoló tényezők (modell)176
Tíz művészfotó tetszés-nem-tetszés indokai tartalmi megoszlása177
A felnőttképzés szociológiájához
Rudolf Feig: Motiváció-struktúrák a felnőttképzésben178
Fogalommeghatározások203
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv