| Bevezetés | 1 |
| A mérnökpedagógia tárgya és célja | 4 |
| A mérnökpedagógia tárgya | 4 |
| A mérnökpedagógia tárgya körüli viták | 5 |
| Az oktatási folyamat és hordozói | 6 |
| Az oktatási folyamatot befolyásoló paraméterek: a kommunikációs hatásrendszer | 7 |
| A könyv felépítése | 8 |
| Irodalmi utalások az 1. fejezethez | 9 |
| Oktatási és tanulási célok a műszaki oktatásban | 10 |
| Terminológia | 10 |
| Mit is értünk a "cél" fogalmán | 10 |
| A céltípusok | 11 |
| A célkategóriák | 12 |
| A célok meghatározása | 12 |
| Az egyértelmű célleírás jellemzője | 13 |
| A végső viselkedés (magatartás, állapot) leírása | 13 |
| A szükséges feltételek leírása | 15 |
| A megítélési mérték meghatározása | 15 |
| A cél szintjeiről | 16 |
| A céltaxonómiák | 16 |
| A célok taxonómiája a kognitív (értelmi) tartományban | 17 |
| A célok pontosításának és szintjei meghatározásának összefoglalása | 18 |
| Az operacionalizált oktatási célleírások jogosultsága | 19 |
| Eredmények ellenőrzése és teljesítménymérés | 20 |
| Az eredmények ellenőrzésének és értékelésének célja | 20 |
| A teljesítménymérés "mércéje" | 21 |
| Szubjektív teljesítménymérés | 21 |
| Relatív teljesítménymérés | 21 |
| Tanulási célorientált teljesítménymérés | 23 |
| Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 24 |
| Irodalmi utalások a 2. fejezethez | 26 |
| Tananyag a műszaki oktatásban | 27 |
| A tananyag - idő - probléma | 27 |
| Általános fejlődés | 27 |
| Fejlődés a műszaki tudományok területén | 29 |
| A struktúraelmélet fogalmi meghatározása és vázlatos bemutatása | 31 |
| Alapvető tények és jelenségek | 32 |
| Izolált tények | 32 |
| A transzfer (átvitel) | 32 |
| Érzelmi kielégítettség | 33 |
| A struktúraelmélet hozzájárulása a tananyag - idő - probléma megértéséhez | 34 |
| A makroszerkezet | 34 |
| A mikroszerkezet | 35 |
| A "Befogadóeszközök" (géprendszerek) családja | 35 |
| A tudásrendszerek képzése | 38 |
| Vertikális kapcsolatok képzése | 38 |
| A vertikális kapcsolatok flexibilissé tétele | 40 |
| A horizontális kapcsolatok képzése | 41 |
| A tudásrendszer elmélyítése és rögzítése | 42 |
| A tananyag belső struktúrájának szerepét hangsúlyozó oktatás eredményei | 42 |
| Összefoglalás gyakorlati tanácsok (ötletek) | 43 |
| Irodalmi utalások a 3. fejezethez | 45 |
| Pszichológiai és szociológiai szempontok a műszaki oktatásban | 47 |
| A "Tanulás"-ról | 47 |
| Néhány tanuláselmélet rövid áttekintése | 47 |
| Az asszociációs-pszichológiai elmélet | 49 |
| Az alaklélektani elmélet | 50 |
| Többfokozatú tanuláselméletek | 50 |
| Az információs-pszichológiai elmélet | 51 |
| Az emberben lejátszódó információáramlás organogramja | 51 |
| Fenomenológiai modell | 51 |
| A fenomenológiai modell mennyiségi meghatározása (kvantifikálása) | 53 |
| Néhány következtetés az oktatás gyakorlatához | 57 |
| A felejtés és a megőrzés | 58 |
| A felejtés jelensége | 58 |
| Az ismeretek megőrzésének pedagógiai elősegítése | 59 |
| A tanulási motiválás és a teljesítménymotiváció | 61 |
| Motiválás és motiváció | 61 |
| Teljesítménymotiváció | 61 |
| Teljesítménymotiváción alapuló oktatás szervezése | 62 |
| Figyelem és kifáradás | 63 |
| A kifáradás és okai | 63 |
| A kifáradásból adódó pedagógiai problémák | 64 |
| A szociális interakció (emberek közötti kapcsolat) a műszaki oktatásban | 65 |
| A szervezési struktúra | 65 |
| Általános szempontok | 65 |
| Oktatási vonatkozások | 67 |
| Vezetői stílus | 68 |
| A műszaki szaktantárgyakat oktató tanár legfontosabb személyiségjegyei | 70 |
| Gondolkodási modellek | 70 |
| Viselkedési formák, tekintély | 71 |
| Jártasság a vitában és a beszédben | 71 |
| Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 72 |
| Irodalmi utalások a 4. fejezethez | 74 |
| Oktatástechnológia a műszaki oktatásban | 76 |
| Az oktatástechnológia tárgya | 76 |
| Az oktatástechnológiai eszközök, berendezések és rendszerek | 77 |
| A "vizuális" eszközök és az oktatásban való alkalmazásuk | 78 |
| A valóság tárgyai | 78 |
| Modellek | 78 |
| Kísérleteknél alkalmazható eszközök | 79 |
| Nyomtatott oktatási és tanulási segédanyagok | 80 |
| Táblák | 80 |
| Vetítésnél alkalmazható vetítő "felületek" | 82 |
| Vetítőkészülékek | 84 |
| Az "auditív" eszközök alkalmazása az oktatásban | 101 |
| Az "audio-vizuális" eszközök alkalmazása az oktatásban | 101 |
| A hangosított kép | 101 |
| A hangos film | 102 |
| Televízió alkalmazása az oktatásban | 103 |
| Az auditív és a vizuális bemutatás fontosságára utaló tényezők | 107 |
| Adaptív oktatástechnológiai készülékek, berendezések és rendszerek | 108 |
| Az egyéni oktatást szolgáló készülékek | 109 |
| A párhuzamos, ill. a csoportosítást segítő készülékek | 109 |
| Számítógépes oktatás | 111 |
| Az oktatástechnológiai készülékek, berendezések és rendszerek teljesítőképessége | 112 |
| Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 114 |
| Irodalmi utalások az 5. fejezethez | 116 |
| Oktatási módszerek a műszaki oktatásban | 118 |
| Az induktív és deduktív oktatási módszerek | 118 |
| Terminológia | 118 |
| Egy természettudományi, műszaki törvény feldolgozása az oktatásban | 119 |
| Az induktív és a deduktív oktatási módszereknek az anyagtól való függősége | 127 |
| A logikai szempont | 127 |
| A gnoszeológiai szempont | 127 |
| Az induktív és a deduktív oktatási módszerek függősége a tanulók, hallgatók tudásától és előismereteiről | 129 |
| Az induktív és a deduktív oktatási módszerek függősége az időtényezőtől | 130 |
| A kísérletek | 131 |
| A kísérletek módszertana | 131 |
| A probléma felvetése | 131 |
| Hipotézisalkotás | 132 |
| A tulajdonkélppeni kísérlet | 132 |
| Eredménymegismerés | 132 |
| A laboratóriumi oktatás | 132 |
| "Kötött" laboratóriumi gyakorlatok | 133 |
| "Kötetlen" laboratóriumi gyakorlatok | 135 |
| Választható gyakorlatok | 135 |
| Szabad témaválasztású gyakorlatok | 136 |
| Az analógia szerepe a műszaki oktatásban | 137 |
| Az analógia mint az oktatás tárgya | 137 |
| Az analógia mint oktatási módszer | 137 |
| A "programozott oktatás" | 139 |
| A programozott oktatás (PO) legfontosabb tézisei | 140 |
| A programozott oktatás műszaki megvalósítása | 142 |
| A programozott oktatás alkalmazása | 144 |
| Kommunikáció a műszaki oktatásban | 145 |
| A nyelvi kommunikáció | 146 |
| A nem nyelvi (meta) kommunikáció formái | 152 |
| A viselkedés ellenőrzése | 154 |
| Felkészülés az előadásra | 154 |
| A kommunikáció szerepe | 155 |
| A beszédre való felkészüléshez szükséges dokumentációk | 155 |
| A tulajdonképpeni beszéd | 156 |
| Az oktatástervezés | 159 |
| Egy szaktárgy oktatásának átfogó tervezése "táblázatos módszer"-rel | 159 |
| Az egyes oktatási egységek tervezése | 160 |
| "Egy vállalat cégértékének meghatározása" c. tananyag oktatásának terve | 161 |
| Összefoglalás: Gyakorlati tanácsok (ötletek) | 166 |
| Irodalmi utalások a 6. fejezethez | 168 |