804.854

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

Iskolakultúra 2005. április

Pedagógusok szakmai-tudományos folyóirata - XV. évfolyam 4. szám

Fülszöveg

Csapó Benő: A Magyar Pedagógia feladata a neveléstudomány fejlesztésében
A Magyar Tudományos Akadémián 2004 októberében tartott Országos Nevelésügyi Konferencia egyik szekciója - az Iskolakultúra szorgalmazására - a pedagógiai folyóiratok helyzetével foglalkozott. A neveléstudományi publikációs fórumok körül sok a tisztázatlan kérdés. A jelenleg kiadott hazai pedagógiai lapok száma nem sokkal marad száz alatt, ám szaksajtónk gazdagsága ellenére kevés a nemzetközi tudományos normák szerint szerkesztett folyóirat. Milyen funkciót látnak el e folyóiratok a neveléstudományban? Az eredményeit közzétenni kész kutatóréteg közösségi megnyilvánulási terei vagy a tudományos ismeretterjesztés helyei? Esetleg nem a kutatások, hanem a fejlesztések és alkalmazások eredményeinek nyilvánosságot adó műhelyek? Milyen kritériumok szerint szerkesztik ezeket a lapokat? Osztályozhatunk-e úgy, hogy egyesek a tudományt szolgálják, némelyek a gyakorlati tevékenységet támogatják, míg mások az... Tovább

Tartalom

Konferencia
Csapó Benő: A Magyar Pedagógia feladata a neveléstudomány fejlesztésében 3
Schüttler Tamás: Hídverés a neveléstudomány és a gyakorlat között 11
Nagy Péter Tibor: Educatio... 16
Csépe Valéria: A Magyar Pszichológiai Szemle 20
Géczi János: Az Iskolakultúráról 22
Tanulmány
Herskovits Mária: Mit kezdjünk a tehetséggel? 25
Lackó Mária: Különböző szövegek megértése a cím alapján 37
Kende Anna: „Én nem akarom elkülöníteni semmi szín alatt" 52
Jeffrey Mirel: Régi nevelési elvek, új amerikai iskolák 65
Mészáros György: A „rossz arcúak" szava: a kritikai pedagógia kihívása 84
Szemle
Hercz Mária: Lehetőség a nevelőmunka minőségi értékelésére 102
Solymosi Tari Emőke: „...nem csak a zene kedvéért erőltetjük..." 107
Gabnai Katalin: A drámapedagógia hazai honosodása és jelene 110
Holik Ildikó: Pedagógusvélemények az egységes tanárképzésről és a gyakorlóiskolákról 119
Földes Petra: Egy nemlétező műfaj: a pedagógiai tanácsadás 127
Forray R. Katalin: Kié az egyetem? (Kozma Tamás: Kié az egyetem? A felsőoktatás nevelésszociológiája ) 131
Tófalvy Tamás: Szüntelen tanulás (Bruner, Jerome: Az oktatás kultúrája) 134
Kápolnai Iván: Iskolák, felekezetek, kurzusok (Karády Viktor: Iskolarendszer és felekezeti egyenlőtlenségek Magyarországon (1867-1945)) 138
Bene Annamária: A vajdasági magyarok kétnyelvűsége a pszichológus szemével (Göncz Lajos: A vajdasági magyarság kétnyelvűsége. Nyelvpszichológiai vonatkozások) 143
Mirnics Zsuzsa: Környezetnyelv-tanulás - a tolerancia eszköze (Bálizs Jutka - Mikes Melánia: Játsszunk, énekeljünk magyarul! - Tevékenységek nem magyar anyanyelvű gyermekek részére - Pedagógusok kézikönyve) 145
Éger Veronika: Országomat egy lóért! (William Shakespeare: III. Richárd. Budapesti Nemzeti Színház) 147
Contents 150
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Iskolakultúra 2005. április Iskolakultúra 2005. április
Állapot:
540 ,-Ft
3 pont kapható
Kosárba