1.035.095

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe

Szerző

Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 479 oldal
Sorozatcím: Osiris tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-379-997-X
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés13
A MODERN PEDAGÓGIA TÖRTÉNETI GYÖKEREI
Az írásbeliség előtt17
Ókor18
Az ókori keleti kultúra18
Mezopotámia18
Egyiptom19
India21
Kína22
Az ókori görögök nevelése23
Az archaikus kor23
Spárta25
Athén26
Hellénisztikus nevelés28
Elméletek a nevelésről30
Róma36
Nevelés a hellénizmus előtt36
Római nevelés a hellénzimus korában37
Quintilianus40
A korai keresztény nevelés41
A műveltség új tartalma41
A korai keresztény művelődés42
A gyermekszemlélet változása43
Középkor48
Klerikus nevelés48
Kolostori iskolák49
A műveltség új rendszere50
Plébániai iskolák51
Káptalani iskolák52
Középkori egyetemek53
Világi nevelés55
Lovagok nevelése55
Városi iskolák56
Gyermekszemlélet a középkorban59
Reneszánsz és humanizmus62
Új világkép kialakulása62
A humanisták embereszménye62
A reneszánsz főúri nevelés65
Guarino da Verona65
Vittorino da Feltre66
Humanista gondolatok a nevelésről68
Rotterdami Erasmus68
Juan Luis Vivés70
Francois Rabelais72
Michel de Montaigne74
A humanisták iskolakritikája75
A reneszánsz gyermekképe76
Az iskolák új tananyaga77
Reformáció és ellenreformáció79
Luther79
Melanchton81
Az ellenreformáció pedagógiája82
Új szervezetek és iskolatípusok82
Katolikus leánynevelés89
Az átmenet évszázada92
Johannes Amos Comenius92
Az ember rendeltetése94
Az oktatás szerepe az ember életében94
Az élet iskolái96
Sárospataki évek98
Változások a gyermekkor megítélésében99
A korai felvilágosodás101
A protestantizmus és a gyermek101
John Locke103
A felvilágosodás diadala108
Jean-Jacques Rousseau108
A gyermek felfedezése109
A negatív nevelés110
Életkori szakaszok112
Rousseau hatása116
Helvetius117
A német felvilágosodás és az iskolaügy118
A tanítóképzés119
A filantropisták mozgalma121
A neohumanizmus124
Pestalozzi125
Tanulóévek126
Neuhof126
Egy remete esti órája127
Lénárd és Gertrúd128
Az ember erkölcsi fejlődése129
A stansi kísérlet130
Burgdorf132
Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit?133
Yverdon133
A német filozófiai pedagógia136
Kant136
Az ember kiteljesedése137
Fizikai és praktikus nevelés137
Fichte139
Az abszolút Én140
Gondolatai a nevelésről140
Hegel141
Schleiermacher143
Fröbel145
Herbart146
A filozófiai alapok147
A lélektani háttér148
A nevelés tudománya149
A MODERN PEDAGÓGIA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE
A XIX. század új nevelési törekvései155
A társadalmi-gazdasági fejlődés főbb jellemzői155
A család szerepének és nevelési gyakorlatának változásai156
A polgári család mint a magánélet színpadának fontos szereplője157
Szülők és gyermekek: a gyermekkor és a családi nevelés változásai160
A század tömegmozgalmainak hatása163
Keresztény szociális és népnevelési törekvések163
Don Bosco pedagógiája164
Adolf Kolping165
Wichern és a Rauhes Haus165
A munkásmozgalom hatása166
A szociális gondoskodás inzézményes formáinak kialakulása167
A modern európai közoktatási rendszerek létrejötte168
Anglia170
Német nyelvterületek171
Franciaország173
A pedagógiai gondolkodás alakulása175
A pozitivizmus hatása175
August Comte176
Herbert Spencer178
Alexander Bain pedagógiai rendszere180
Az evolucionizmus és a materializmus181
A pedagógia önálló tudománnyá válása és fejlődése184
Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések184
Milde - a vallásos szemléletű tudományos pedagógia megteremtője185
A herbartiánus pedagógia kibontakozása és térhódítása187
Az iskolaügy és a pedagógia a XX. század első felében191
A fejlődés általános jellemzői a századforduló táján191
A bírálat hangja: kultúrakritika és az életfilozófia hatása193
A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer193
Friedrich Nietzsche kultúrakritikája194
"Élet" és "cselekvés" Bergson filozófiájában197
A korszak új emancipációs törekvései198
A család, a gyermekfelfogás és -nevelés új elemei201
Új pedagógiai és pszichológiai törekvések203
A pragmatizmus nevelésfelfogása204
William James204
Dewey pedagógiája205
A gyermektanulmány208
A kísérleti pedagógia210
Edouard Claparéde és a funkcionális nevelés211
A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig214
Ellen Key radikális neveléskritikája214
A művészetpedagógiai irányzat215
A rajzoktatás reformja216
Az irodalomtanítás reformja217
Zene, tánc, gimnasztika217
A "new school", a reformpedagógia első iskolamodellje218
Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók220
Maria Montessori pedagógiája220
Ovide Decroly pedagógiája222
Adolphe Ferriére - a reformmozgalom szervezője224
Georg Kerschensteiner és a munkaiskola224
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza227
A Waldorf-pedagógia228
Freinet és a modern iskola231
Orosz-szovjet reformtörekvések233
Amerikai reformpedagógiai törekvések238
Helen Parkhurst és a Dalton-plan239
A Winnetka-plan239
A Progresszív Nevelési Társaság240
Peter Petersen és a Jena-plan241
A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái244
Az elméleti pedagógia főbb irányzatai246
W. Diltehey, a szellemtudományos irányzat megalapozója247
Spranger kultúrfilozófiai és pedagógiai koncepciója249
A kultúrpedagógia főbb áramlatai és sajátos vonásai251
A neokantianizmus253
Paul Natorp253
Az értékelméleti idealizmus256
A szociálpedagógiai törekvések és irányzatok257
A szociológiai szemléletmód kiteljesedése257
A korszak pszichológiai irányzatainak hatása265
A behaviorizmus265
Az alaklélektan266
A pszichoanalízis267
A mélylélektani iskolák269
A korszerű fejlődéslélektan kialakulása270
A pedagógiai lélektan megszületése272
Foerster morálpedagógiája273
Az amerikai szociológiai irányzatok hatása273
G. Herbert Mead276
Talcott Parsons278
Iskolaügy és pedagógia a XX. század második felében282
A korszak általános fejlődési tendenciái282
A család és gyermekkor változásai285
Az oktatásügy fejlődésének főbb tendenciái291
Nevelés az új évezred küszöbén295
A MAGYAR ISKOLA EZER ÉVE
Középkor és humanizmus301
A magyar iskola első évszázada301
A klerikus és világi nevelés kiszélesedése305
A humanizmus hatása310
A reformáció-ellenreformáció pedagógiai törekvései317
Újkor321
Új iskolarendszer kialakulása321
XVIII. századi pedagógiai reformok326
A modern magyar nevelés elmélete és gyakorlata338
Újító törekvések a XVIII-XIX. század fordulóján338
Tessedik Sámuel szarvasi iskolája338
A II. Ratio Educationis340
A XIX. század első fele342
Óvodák, népoktatás342
Közép- és felsőoktatás346
A polgári forradalom és az oktatásügy347
Forradalom után, kiegyezés előtt349
Elemi iskolák349
Középiskolák351
A pesti egyetem352
A dualizmus kora353
A népoktatási törvény354
A népoktatás alakulása 1868-tól 1918-ig356
Középiskolák359
Felsőoktatás, tanárképzés362
Iskolaügy a forradalmak idején366
Oktatásügy és pedagógia 1919-1945 között367
A húszas évek368
A harmincas-negyvenes évek377
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon381
A magyar neveléstudomány kialakulása és fejlődése 1948-ig389
A budapesti egyetem pedagógiai professzorainak munkássága389
Lubrich Ágost pedagógiája389
Kármán Mór pedagógiája390
Fináczy Ernő pedagógiája391
Weszely Ödön pedagógiája393
Prohászka Lajos pedagógiája394
A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai395
Felméri Lajos396
Schneller István397
Imre Sándor398
A debereceni egyetem pedagógiaprofesszorai399
Mitrovics Gyula pedagógiája399
Karácsony Sándor pedagógiája401
A XX. század második fele403
Közoktatás-politikai irányzatok 1945 és 1948 között403
Szocialista iskolaügy és pedagógia409
Rendszerek változása434
Válogatott bibliográfia441
Hivatkozások455
Névmutató463
Tárgymutató466
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv