1.034.995

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Metropolis 2000/1-4.

Filmelméleti és filmtörténeti folyóirat - IV. évfolyam 1-4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bevezető az operatőri számhoz
Már a Metropolis beindításakor fontosnak tartottuk, hogy folyóiratunkban rendezők mellett
más területeket, más alkotói életműveket is bemutassunk. A magyar... Tovább

Előszó

Bevezető az operatőri számhoz
Már a Metropolis beindításakor fontosnak tartottuk, hogy folyóiratunkban rendezők mellett
más területeket, más alkotói életműveket is bemutassunk. A magyar operatőrökről szóló
összeállítást éppen ezért már régóta terveztük. Az előkészületek során rájöttünk, hogy az
anyag bőven kitölt egy teljes számot. így hát, miközben összeállításunkban igyekszünk bemutatni
az elmúlt évtizedek legfontosabb magyar operatőreit, tudjuk, hogy a kimaradt alkotók
listája legalább olyan hosszú, mint azoké, akikről pályaképet vagy portrét közlünk.
Az a tény, hogy a „magyar operatőri iskola" világviszonylatban is kiemelkedő, a hazai filmes
szaksajtó régóta és gyakran ismételt állítása. Mégis aránylag kevés olyan munkával, elemzés-
sel vagy tanulmánnyal találkoztunk, amely érdemben tárgyalná egy-egy operatőr stílusát,
életművét. Csala Károly majd két évtizeddel ezelőtt megjelent operatőrportréi azóta is a
ritka kivételek közé tartoznak. Az ő elemzései mellett két interjúsorozat próbálta átfogni a
magyar operatőrök munkáját. Szilágyi Gábor életútinterjúi kéziratban a Magyar Nemzeti
Filmarchívum Könyvtárában találhatók, szerkesztett változatban a Filmspirál elmúlt években
megjelent számaiban olvashatók. Muhi Klára pedig a Duna Televízió, illetve a Szellemkép
folyóirat számára készített az elmúlt évtizedben operatőrportrékat.
A magyar filmkritika (valószínűleg nem függetlenül a szerzői film elméletének hatásától)
erősen rendezőközpontú. Az írások szinte kizárólag a rendező személyére és a „rendezésre"
koncentrálnak, ezért az elemzések gyakran olyan mozzanatokat és megoldásokat is a
rendezőnek tulajdonítanak, amelyek nem kizárólag (vagy egyáltalán nem) a rendezői alkotó-
munka eredményei. Természetesen nem tökéletesen elválasztható, hogy egy film
látványvilágában mi a rendező és mi az operatőri vagy díszlettervezői munka eredménye,
hiszen ez nagymértékben az adott alkotókon, valamint a forgatási szisztémán múlik. Éppen
az amerikai, hollywoodi rendszerhez képest szokás kiemelni, hogy az európai, „szerzői" filmes
rendszerben az operatőrnek nagyobb mozgástere van. A magyar operatőri iskolával kapcsolatban
gyakran használt dramaturg-operatőr kifejezés is pontosan arra utal, hogy az opera-
tőröknek nem pusztán a film látványvilágának, hanem a történetmesélés, az elbeszélés módjának
és stílusának megteremtésében is kitüntetett szerepük van.
Természetesen nem gondoljuk, hogy a Metropolis operatőrszáma minden tekintetben át
tudja fogni a magyar operatőrök tevékenységét és munkásságát. Bízunk azonban abban, hogy
összeállításunk nem pusztán operatőrportrék sorozataként, hanem az elmúlt évtizedek magyar
filmtörténetének sajátos fejezeteként, metszeteként is olvasható lesz. Vissza

Tartalom

1. szám:
Magyar operatőrök
9 Bevezető
10 Többet látni az életből és a fényből
Illés Györggyel Vajdovich Györgyi beszélget
20 Ágfalvi Attila: A megismerés bátorsága és a tekintet ereje
Kovács László és Zsigmond Vilmos munkáiról
29 Képek sodrásában
Sára Sándorral Pintér Judit beszélget
41 Gelencsér Gábor: Köszönet a moziért
Tóth János kinematográfus
50 Bekeretezett képek
Koltai Lajossal Fazekas Eszter beszélget
78 Muhi Klára: Ragályi Elemér
Portrévázlat
90 Belső montázs harminchárom évről
Kende Jánossal Vidovszky György beszélget
99 Kárpáti Ildikó: Fény a lelke mindennek
Máthé Tibor művészete
110 Ahol a fény kifárad,
Kardos Sándorral Kocsis Ágnes és Buk Miklós beszélget
122 Filmográfia
129 Bibliográfia
k r i t i k a
134 Varró Attila: Hypertext
Kömlődi Ferenc: Fénykatedrális
136 Varga Károly: Filmiskola
Bódy Gábor: Filmiskola
140 Szerzőink

2. szám:
Orson Welles
6 Robert L. Carringer: Az Aranypolgár készítése
A film fényképezése
A film utómunkálatai
38 Kiséry András: Welles és Shakespeare
58 Bikácsy Gergely: Semmi sem igaz
72 André Bazin-Charles Bitsch-Jean Domarchi:
Beszélgetés Orsón Wellesszel
90 Orsón Welles munkái
98 Válogatott bibliográfia Orson Wellesről
103 Szerzőink

3. szám:
Dada és film/Antonin Artaud
12 Thomas Elsaesser: Dada/Film?
26 Anton Kaes: Az elidegenítés mint módszer: a film és a dada
34 Mimi White: Két francia dadaista film:
Felvonásköz és Emak Bakia
44 Hans Richter:
A dada és a film
47 Dada és film - válogatott bibliográfia
Antonin Artaud és a filmi
52 Naomi Greene:
Artaud és a film: Felülvizsgálat
62 Schneller Dóra:
Varázslat és film
70 Antonin Artaud:
A kagyló és a lélek nyers forgatókönyv és forgatókönyv
74 Válogatott bibliográfia Antonin Artaud-ról
82 Szerzőink


4. szám:
Feminizmus és filmelmélet
8 Bevezető
12 Laura Mulvey: A vizuális élvezet és az elbeszélő film
24 Mary Ann Doane: Film és maszk
A női néző elmélete
38 Tania Modleski: Hitchcock, a feminizmus és a patriarchális
tudattalan
54 Teresa de Lauretis: Női filmek új megközelítésben
Esztétika és feminista filmelmélet
69 Hollósi Laura: Nőfilmek - nem csak nőknek
88 Dragon Zoltán: Kép, funkció, struktúra
A nő Szabó István filmjeiben
101 Feminista filmelmélet - válogatott bibliográfia
K r i t i k a
114 Kiss Miklós: Szép Újvilág
Kömlődi Ferenc: Az amerikai némafilm
116 Strausz László: Lépések a tudatosabb televíziózás felé
Knut Hickethier: Film- és televízióelemzés
120 Szerzőink
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv