1.034.175

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Alkalmazott vezetéselmélet 2.

Vezetéselméleti ismeretek/A vezetés funkciói

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


Részlet a könyvből:
Tankönyvsorozatunk első, bevezető kötetében tanulmányokat folytattunk a közoktatási rendszerről. Megismertük azokat az objektív tényezőket, amelyek formálják, alakítják a... Tovább

Előszó


Részlet a könyvből:
Tankönyvsorozatunk első, bevezető kötetében tanulmányokat folytattunk a közoktatási rendszerről. Megismertük azokat az objektív tényezőket, amelyek formálják, alakítják a közoktatás rendszerét, azokat a jellemzőket, amelyek a rendszer követelményeit jelentik. Áttekintettük a különböző iskolatípusok hazai fejlődéstörténetét a középkor iskoláitól napjainkig, és különös figyelemmel vizsgáltuk jelenlegi iskolarendszerünk átalakulását, várható további változásait. Ugyancsak tanulmányoztuk a törvényhez tartozó Nemzeti alaptantervet, ebben külön figyelemmel a helyi tantervek készítésére.
Ebben a tankönyvünkben már e képzés legfontosabb tartalmi ismeretanyagát nyújtja a szerző. Ahogyan ez a címből, és az alcímből is kiderül, olyan vezetéselméleti ismereteket, amelyek konkrétan az iskola vezetésének alapvetően külföldi szakirodalom kutatási eredményeinek ilyen tömör összegzése, a különböző elméletek, irányzatok számbevétele, hiszen ezek eddigi tanulmányainkból teljesen hiányoztak, olyan új tudománnyal ismertetnek meg, amelynek nyelve, fogalomrendszere is szokatlan, ezeket is meg kell előbb tanulni. A szerző mindenekelőtt a terminológiai tisztázást vállalja, a meghatározásokban mutatkozó bizonytalanságokat veszi számba, ebben is hangsúlyozottan a vezetés és/vagy menedzsment fogalmát, az egymáshoz való viszonyukat. Vissza

Tartalom


Bevezetés 7
I. fejezet: Általános vezetéselméleti ismeretek 9
1. Bizonytalanság a terminológiában 9
a) Vezetés és/vagy menedzsment 9
b) Az irányítás és vezetés kölcsönhatása 14
c) Az igazgatás: az irányítás eszköze 15
2. A vezetési funkciók értelmezése 16
a) A legismertebb nézetekről 18
b) Egyéb megközelítési módok, vezetőtípusok 22
c) A tulajdonság elméletekben kulcsfigura a személyiség 23
d) A vezetési stílus, Lewin és Likért vizsgálatai 25
e) A kontingencia elmélet közel áll a gyakorlathoz 26
f) Maccoby négy vezetői típusa 29
3. Motivációs elméletek 31
a) A homeosztatikus modell a legkorábbi 32
b) Az incentívek lehetnek elsődlegesek és másodlagosak . . 32
c) A kognitív modell az ember természetes törekvésére épít 33
d) A humanisztikus modell, Maslow piramisa 34
Szemelvények 38
A menedzserszerű iskolavezetés időszerűsége (Kovács Sándor) 38
Lexikonokból 43
Az intrinzik motivációi történetéhez (J. McV. Hunt) 46
Kérdések - feladatok 47
II. fejezet: A tervezés követelményei, az iskola munkaterve 49
1. A tervezés követelményeinek áttekintése 49
a) A tartalom és forma egysége 49
b) Távlati és szakaszos tervezés 50
c) A tervezés logikája és konkrétsága 51
2. Az iskolai munka tervezése 53
a) A folyamatosság jellege 53
b) Csak együttműködéssel 54
c) Koordináció a szervezeti egységek között 55
3. Az iskolai munkaterv tartalma 57
a) A munkaterv csak eszköz 57
b) A nevelési-oktatási feladatok tervezése 58
c) Munkarend, működési terv 60
d) Tárgyi és szervezeti feltételek 61
e) A vezetés ellenőrzési terve 62
4. A tervkészítés menete 63
a) Az előkészítés szakasza: gyűjtőmunka 64
b) A helyzetelemzés legyen reális 64
c) A tervkészítés két módszere 66
d) A munkaterv jóváhagyása 67
5. Különböző tervezési technikák 68
a) Kulcseseményterv 68
b) Mérföldkőterv 70
c) Vonalasütemterv 70
d) A hálóterv felépítése 72
Dokumentumok 74
A Petrik Lajos Vegyipari Szakközépiskola munkaterve (Szabó Lászlóné) 74
Az iskolaszék szervezeti és működési szabályzata (Szabó Lászlóné) 88
Az Ady Endre Középiskolai Leánykollégium Alkotmánya (Benedek István) 93
Kérdések - feladatok 95
III. fejezet: A szervezés alapelvei, a tanév szervezési feladatai 97
1. A szervezés fogalma és elvei 97
2. Az iskolai munka szervezése 99
a) A változtatás szükségessége 100
b) A változás kezelésének három fázisa van 101
c) Pedagógiai és operatív szervezés 102
d) Tanévkezdés idején sok a munka 103
e) A tanév szervezeti rendje 107
f) Tantárgyfelosztás, tanmenetkészítés 108
g) Az órarendkészítés gyötrelmei 109
h) Az órarendkészítés technikája 113
i) Feladatok a tanév végén 113
3. Nevelési formák a tanórán kívül 119
a) Szakkörök, tanfolyamok, rendkívüli tárgyak, fakultáció 119
b) A tanulmányi mozgalmak szerepe 120
c) Az iskolai ünnepélyek 121
d) A kirándulásokat tudatosan szervezzük 122
e) A közművelődési formák felhasználása 122
Szemelvény 124
Egy visszaemlékezésből a tantárgyfelosztásról (Zibolen Endre) 124
Dokumentum 125
A tantárgyfelosztás, órarendkészítés szempontjai(Vajdáné Zajk Tamara) 125
Kérdések - feladatok 127
IV. fejezet: Az ellenőrzés fogalma és célja, a pedagógiai ellenőrzés 129
1. Az ellenőrzés fogalma és célja 129
a) Az ellenőrzés helye és szerepe 130
b) Tényszerűség és objektivitás 132
c) Folyamatosság és tervszerűség 133
2. A pedagógiai ellenőrzés jellemzői 133
a) A pedagógus módszertani önállósága 133
b) A pedagógiai folyamatok ciklikussága 134
c) A nevelés-oktatás színterei 135
d) A tervszerűség követelménye 136
e) Az ellenőrzés demokratizmusa 137
f) A látogatás: információgyűjtés 138
g) A vizsgálat: aktív ellenőrzés 138
h) Az ellenőrzés megtervezése 139
i) Az ellenőrzés írásbeli rögzítése 140
3. A tanítási órák ellenőrzése 142
a) Az ellenőrzés megtervezése és megszervezése 142
b) Felkészülés a tanóra ellenőrzésére 144
c) A tanóra elemzése 145
d) Feljegyzések készítése a tanórákon 151
e) A tanóra elemzése és értékelése 152
Szemelvények 155
A tanítási óra (Báthory Zoltán) 155
Szellemi nagykorúságom kezdete (Hegedűs András) 156
Magyarórán (Vajthó László) 157
Dokumentum 158
Az igazgató ellenőrző tevékenysége (Horváth Márton) 158
Kérdések - feladatok 159
V. fejezet: Az értékelés tartalmi követelményei, értékelés az iskolában 161
1. Az elemzés lehet strukturális és genetikus 161
2. Az értékelés szembesítést jelent 162
3. Az iskola munkájának értékelése 163
a) Az értékelés ciklikussága 163
b) Értékelés a különböző testületek, szervezetek számára 164
c) Az iskolai értékelés módja és formája 166
d) Az értékelés konkrétsága és fejlesztő hatása . 168
e) Az értékelés és a munkaterv 169
Szemelvények 170
A pedagógiai értékelés (Báthory Zoltán) 170
A pedagógus munkájának értékelése (Botka Lajosné) 171
Kérdések - feladatok 172
VI. fejezet: A döntés felelőssége, konfliktusok, pedagógusetika 173
1. A döntés jelentősége és formái 173
a) Egyszerű és bonyolult döntések 173
b) A döntési folyamat 174
2. Stratégiai döntések 176
a) A stratégia kialakítása 176
b) Az ok és az okozat diagram 178
c) A döntés jellemzői 180
d) A döntés módszerei 181
3. Konfliktusok a nevelőtestületben 182
a) A konfliktusokat jelző tünetek 183
b) A konfliktusok feloldása I84
4. A pedagógusetikáról I87
a) Az erkölcsi megítélés I87
b) A pedagógusok erkölcsi megítélése 188
Dokumentumok 192
Egy stratégiai döntés (Lődy Elemér) 192
Egy szükséges változtatás szempontjai (Vajdáné Zajk Tamara) 196
Szemelvények I97
Fájdalmas döntések (Megyei város iskolaigazgatója) 197
Levél egy kezdő tanárhoz (Petró András) 198
Kérdések - feladatok 202
Bibliográfia (Benedek István - Sugár Eszter) 204

Mezei Gyula

Mezei Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mezei Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv