Az iskolavezetés szakmaisága
Jubileumi évkönyv - 10 éves a közoktatási vezetők képzése
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
Tíz évvel ezelőtt, az 1993/94. tanévben nyitotta meg kapuit egyetemünk a közoktatási vezető szakos hallgatók előtt. Valljuk be, hogy akkori vállalkozásunk - éppen úttörő jellege miatt -, sokakban keltett kétséget, még a legjobban elkötelezettek, a leginkább optimisták sem esküdtek a biztos sikerre. Az elmúlt tíz év egyértelműen bizonyítja, hogy kezdeményezésünk nem volt tiszavirág életű. Ez a képzési forma, a maga céljával és tartalmával integrálódott a képzési rendszerben, elfogadottá vált, célszerűségét, hasznosságát ma már nem lehet megkérdőjelezni. Népszerűségét a tantestületekben mindenekelőtt a régi hallgatóknak köszönhetjük, ők terjesztik, ők javasolják kartársaiknak jó szívvel.
Az Alapítvány kurátora pedig felkért, hogy írjam meg a képzés történetét, mondjam el mindazt, amit az iskolavezetésről, az igazgató személyi és szakmai alkalmasságáról, mindenkori szerepéről és felelősségéről, a közoktatás irányításában elfoglalt helyéről vallottam. Tekintsem át azt az utat, amely a...
Tovább
Fülszöveg
Tíz évvel ezelőtt, az 1993/94. tanévben nyitotta meg kapuit egyetemünk a közoktatási vezető szakos hallgatók előtt. Valljuk be, hogy akkori vállalkozásunk - éppen úttörő jellege miatt -, sokakban keltett kétséget, még a legjobban elkötelezettek, a leginkább optimisták sem esküdtek a biztos sikerre. Az elmúlt tíz év egyértelműen bizonyítja, hogy kezdeményezésünk nem volt tiszavirág életű. Ez a képzési forma, a maga céljával és tartalmával integrálódott a képzési rendszerben, elfogadottá vált, célszerűségét, hasznosságát ma már nem lehet megkérdőjelezni. Népszerűségét a tantestületekben mindenekelőtt a régi hallgatóknak köszönhetjük, ők terjesztik, ők javasolják kartársaiknak jó szívvel.
Az Alapítvány kurátora pedig felkért, hogy írjam meg a képzés történetét, mondjam el mindazt, amit az iskolavezetésről, az igazgató személyi és szakmai alkalmasságáról, mindenkori szerepéről és felelősségéről, a közoktatás irányításában elfoglalt helyéről vallottam. Tekintsem át azt az utat, amely a képzés megindításához vezetett, azokat a kísérleteket, amelyek szakmai alapozást nyújtottak a program elkészítéséhez, a tankönyvek megírásához, a módszerek kidolgozásához. A feladatot szívesen vállaltam, mert kötelességemnek is éreztem ezt megtenni.
Vissza
Tartalom
Bevezetés 7
1. Általános tudnivalók a képzésről 11
1.1. Az alma mater 11
1.2. A képzés célja, szervezete, követelményei 13
1.3. A tankönyvek szerepe 18
1.4. Kutatómunkánk célja és módszerei 20
1.5. A képzés értékelése 21
1.6. A képzés helye az egyetemen belül 23
2. Az igazgató szakmaisága 25
2.1. Az igazgatói szerep változásai 25
2.2. Az igazgató tekintélye 26
2.2.1. Rektorok és igazgatók 27
2.2.2. Tudós pedagógusok, tudós igazgatók 28
2.2.3. Igazgatók az emlékezésekben 32
2.3. A szakmaiság témája a Fővárosi Pedagógiai Tanácskozásokon 37
2.3.1. A pedagógiai önállóságról 37
2.3.2. A legtöbbet hangoztatott aggályok 38
2.3.3. Az igazgató közérzete 39
2.4. Kibontakozik a téma szakirodalma 40
2.5. A fővárosi igazgatók képzése 43
2.6. A felügyelet és az igazgató hatásköre 46
2.7. Oktatási vezetők képzése külföldön 49
2.7.1. A francia igazgatóképzés modellje 49
2.7.2. Új megközelítések az iskolavezetésben 51
3. A kezdetektől az első tanévig 59
3.1. Előzetes kezdemények a felsőoktatásban 59
3.2. Az igazgató munkája az iskolában 61
3.3. Az új társadalmi és gazdasági rendszer hatása 65
3.4. Menedzser vagy vezető 69
3.5. Érveink a vezetőképzés mellett 72
3.6. A közvetlen előkészületek 74
3.7. A képzés tantárgyrendszere 75
3.8. Az indulás, a hőskorszak, az első tanév ideje 82
4. A hallgatókról és a képzés formáiról 85
4.1. Mit tudunk a hallgatókról? 85
4.2. A képzés formáiról 89
4.2.1. Konzultációk és konzulensek 89
4.2.2. A konzulens felkészültsége és személyisége 90
4.2.3. A hallgatók véleménye a konzultációkról 93
4.3. Segédletek alkalmazása 94
4.4. A gyakorlat szerepe a képzésben 100
4.5. Jelentés a tréningekről 105
4.5.1. Miért szerveztünk külön vizsgálatot a tréningről? 106
4.5.2. A felmérés részletes elemzése 107
5. Igazodás a változásokhoz, az igényekhez 115
5.1. A közoktatási törvényt ismerni kell! 115
5.2. Felügyelet, szaktanácsadók, szakértők 118
5.3. A nemzetei alaptanterv bevezetés és módosításai 119
5.4. Minőségbiztosítás, minőségfejlesztés 120
5.5. Az Európai Unió és a magyar oktatás 122
5.6. A pedagógus szerepe, pedagógusetika 123
5.7. A kutatómunka megújítása 126
Összefoglalás? - Ajánlás? - Jókívánságok? 127
Az oktatók és a végzett hallgatók névsora 131