| Előszó | 9 |
| Gyerekismeret - önismeret | 13 |
| Az óvoda, az iskola és én | 18 |
| Bevezetés | 18 |
| Hogy érzem magam az óvodában, az iskolában? (Munkahelyi közérzet) | 22 |
| Elégedett vagyok!? (A munkával való elégedettség) | 25 |
| Mi fontos nekem? (Értékek és normák) | 29 |
| Lehet, hogy "előítéletes" vagyok? (Előítéletek) | 32 |
| A pedagógus pálya és én | 35 |
| Bevezetés | 35 |
| Miért lettem pedagógus? (A pályaválasztás motivációja) | 39 |
| Hogyan alakult a pályám? (A pályakezdés és a "pálya emlékezete") | 41 |
| Pályát tévesztettem? (Kétségek, csalódások) | 42 |
| "Kiégtem?" (A "burn out", a kiégés lehetősége) | 44 |
| A gyerekek és én | 47 |
| Bevezetés | 47 |
| Kedvelnek a gyerekek? (A pedagógus és a gyerekek kapcsolata) | 52 |
| Milyen gyerekekkel foglalkozom szívesen? (Gyerek-ideál) | 55 |
| Lehet olyan gyerek, akit nem szeretek? (Érzelmek, értékek, gyerek-kép) | 58 |
| A fiúkkal/lányokkal jobban kijövök (Nemi szerepek, sztereotípiák) | 60 |
| A gyerekek szexuális érdeklődése (Viszony a gyerekek nemi érdeklődéséhez) | 63 |
| Az enyém a legnehezebb csoport/osztály (Csoport/osztály a periférián, osztályfőnöki gondok) | 66 |
| Ezzel a gyerekkel nem tudok kapcsolatot teremteni! (Kommunikációs nehézségek) | 69 |
| A gyerekek állandóan bántják egymást (Beavatkozás, közvetítés) | 72 |
| A kollégák és én | 74 |
| Bevezetés | 74 |
| Tudunk-e együttműködni akkor is, ha más a véleményünk? (Kooperáció és tolerancia) | 78 |
| Milyenek a szakmai és az emberi kapcsolataim a nevelőtestületben? (Szerepek, érzelmek, kommunikáció) | 81 |
| Hogyan értékelnek a kollégáim? (Szociális kép a kollégák részéről) | 84 |
| A kollégák engem hibáztatnak a gyerekek gyenge eredményei és rendetlen viselkedése miatt! (Kié a probléma, kié a felelősség?) | 87 |
| Jobb, ha elkerülöm a konfliktust?! (Konfliktuskezelés) | 90 |
| A vezető és én | 93 |
| Bevezetés | 93 |
| Igazi tekintély számomra a vezető? (A megfelelés igénye, tekintélytisztelet) | 96 |
| Milyennek tartja munkámat a vezető? (Szociális kép a vezető részéről) | 99 |
| Mondhatok nemet? (Az elutasítás félelme - félelem az elutasítástól) | 103 |
| A legrosszabb, ha a vezetővel ütközöm össze! (Konfliktusmegoldás) | 106 |
| A szülők és én | 110 |
| Bevezetés | 110 |
| Lehetek-e őszinte a szülőkkel? (Tájékoztatás a gyerekről) | 114 |
| Kapcsolatom a szülőkkel (Kommunikáció a pedagógus és a szülő között) | 118 |
| Vannak helyzetek, amikor teljesen másképpen látjuk a gyereket! (Pedagógus-szülő konfliktus) | 121 |
| A szülők elégedetlenek a munkámmal! (Szülői értékelés, önértékelés) | 124 |
| Mibe szólhatok bele? I. (A családi nevelés módszerei) | 127 |
| Mibe szólhatok bele? II. (Veszélyeztetettség) | 130 |
| Tehetetlen vagyok! (A szülői elhanyagolás) | 133 |
| Nem kedvelem a szülői értekezleteket! (A szülői értekezlet lelki terhei) | 136 |
| A fejlesztés, a tanítás és én | 139 |
| Bevezetés | 139 |
| Mit jelent a gyerekek fejlesztése az óvodában? | 139 |
| Hogy érzik magukat a gyerekek az óvodában? (Az óvodások jelzéseinek észlelése) | 148 |
| Játszanak a gyerekek... (A játék segítése) | 148 |
| Hogy érzik magukat a gyerekek az óráimon? (A tanulók jelzéseinek észlelése) | 153 |
| Mit szeretek legjobban az óvodai munkában, a tanításban? (Kedvelt tevékenységek) | 155 |
| Mi jellemzi a tanítási stílusomat? (Interakciók) | 158 |
| Nem érdekli a gyerekeket a tantárgyam!? (Tanulási motiváció) | 161 |
| Miért nem készülnek a gyerekek az órámra? (Szorgalom és feladattudat) | 163 |
| Nem szeretek osztályozni! (A teljesítmény értékelése) | 166 |
| Ez a gyerek megnehezíti az életemet! (Tanulási-tanítási nehézségek, kudarcok) | 170 |
| Nevelési elvek, módszerek és én | 173 |
| Bevezetés | 173 |
| Szeretnék demokratikus lenni! (Nevelési stílus) | 183 |
| Szigorú legyek vagy engedékeny? (Következetesség és egységesség - rugalmasság és sokszínűség) | 187 |
| Lehet csak dicsérettel nevelni? (Elismerés, jutalmazás) | 192 |
| Akit megbüntetek, haragszik rám! (Elmarasztalás, büntetés) | 195 |
| Kinek segít a büntetés? ("Fokozatok" és "tetemrehívás" az iskolában) | 199 |
| Tanulásban akadályozott, sérült, sajátos nevelési igényű gyerek a csoportomban, az osztályomban? (Integráció) | 203 |
| Mit gondolok róla? (Néhány "régi-új" törekvés) | 206 |
| "Harcolnom" kell a gyerekekkel?! (Nevelési konfliktusok) | 212 |
| A csoport, az osztály és én | 216 |
| Bevezetés | 216 |
| Nehéz kifejezni az érzéseimet! (Társas készségek) | 223 |
| Ismerem a csoportomat, az osztályomat? (Társas viszonyok) | 226 |
| A csoportra vagy az egyes gyerekre figyeljek? (Egyén a csoportban) | 230 |
| Elmennek, újak jönnek... (Változások a csoportban, az osztályban) | 232 |
| Lelki egészség, lelki problémák és én | 236 |
| Bevezetés | 236 |
| Ideges vagyok, de a problémáimat az ajtón kívül hagyom! (Személyes gondok és hitelesség) | 247 |
| Néha elfog a szorongás! (A pedagógus munkával kapcsolatos félelmek, szorongás, stressz) | 250 |
| Lehet, hogy lelki sérülést okoztam a gyereknek? (Óvodai és iskolai ártalmak) | 253 |
| Nem tudom, miért csinálja ezt a gyerek! (Magatartási problémák) | 255 |
| Hogyan segíthetek a gyereknek? (Nehéz helyzetek) | 260 |
| És ilyenkor mit tehetek? (Kritikus és "vész"-helyzetek) | 263 |
| Merjek-e segítséget kérni magamnak? (A segítő szakemberhez fordulás dilemmái) | 265 |
| Kitől kérjek segítséget a gyerek (a család) számára? (A segítő szakemberhez irányítás) | 268 |
| Szakirodalom | 271 |