1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az olasz renaissance műveltsége

104 műmelléklettel

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jakob Burckhardt
A tudományok nagy fellendülése a 19. században nemcsak a természettudományt, hanem a történetírást is felvirágoztatta. A történetírás voltaképen csak a 19. században válik... Tovább

Előszó

Jakob Burckhardt
A tudományok nagy fellendülése a 19. században nemcsak a természettudományt, hanem a történetírást is felvirágoztatta. A történetírás voltaképen csak a 19. században válik szaktudománnyá, ekkor építi ki módszertanát és lát neki teljes tudományos rendszerességgel a multak feltárásának és megismerésének.
A jelenről nincsenek rendszeres, egységbefogott, bizonyos szempontok és eszmék szerint csoportosított, valódiságukra nézve ellenőrzött és megvizsgált adataink. Amint ezeket a műveleteket a jelenhez fűződő benyomásainkon és élményeinken végrehajtjuk, a jelen már multtá válik. Amint a jelent már valamilyen szempontból csoportosítani tudjuk, már multunknak és ennélfogva a történelemnek része lett. Az emberi közösség eseményeinek vizsgálata csak ott kezdődik, amikor a jelen multtá válik, tehát bizonyos mértékben elenyészik, megsemmisül. Különös ellentmondása ez történelmünknek. A jelen csak akkor rendszerezhető, csak akkor lehet része a tudománynak, ha multtá vált, s amint multtá válik, már el is enyészik, eltűnik, úgy hogy fel kell idézni, rekonstruálni kell, elvek, szempontok, eszmék szerint újra fel kell építeni. A multnak ez az újjáépítése elsősorban a forrásoknak, a történelem fennmaradt dokumentumainak vizsgálatán és összehasonlításán, igazságtartalmuk felbecsülésén alapszik. Ez a művelet, a mult tudományos rekonstrukciója, a történettudomány feladata. Vissza

Tartalom

Képek jegyzéke
Bevezetés
Az állam mint művészi alkotás1
Bevezetés3
A tizennegyedik század uralkodói5
A tizenötödik század uralkodói10
Az apró kényuraságok16
A nagyobb uralkodó családok20
A kényuralom ellenségei31
A köztársaságok: Velence és Firenze35
Az olasz államok külső politikája49
A háború mint művészi alkotás53
A pápaság és veszedelmei55
Befejezés: A hazafiak Olaszországa67
Az egyén kialakulása69
Az olasz állam és az egyén71
Az egyéniség megteljesedése73
A modern hírnév76
Az újkori gúny és élc81
Az ókor új életre ébresztése91
Előljáró megjegyzések93
Róma a romok városa96
A régi írók100
A tizenegyik század humanizmusa105
Az egyetemek és az iskolák108
A humanizmus előbbrevivői111
Az ókor ábrázolása: levélírás és szónoklás118
A latin értekezés és a történetírás124
A műveltség általános ellatinosodása128
Az újlatin költészet132
A humanisták bukása a tizenhatodik században140
A világ és az emberek felfedezése147
Az olaszok utazásai149
A természettudomány Olaszországban151
A táji szépség felfedezése155
Az ember felfedezése; a lélek ábrázolása a költészetben160
Az életrajzírás173
Népek és városok jellemzése179
A külső ember leírása180
A mozgalmas élet leírása183
A társasélet és az ünnepségek187
A társadalmi rendek kiegyenlítődése189
Az élet külső megfinomodása194
A nyelv mint a társas érintkezés alapja197
A társas érintkezés előkelőbb alakjai201
A tökéletes társasági ember203
A nő helyzete207
Az otthon élete210
Az ünnepek211
Erkölcs és vallás225
Az erkölcsiség227
A vallás a mindennapi életben242
A vallás és a renaissance szelleme261
Az ókori és újabbkori babona egybefonódása271
A hit megrendülése289
Jegyzetek297
Képek jegyzéke
VIII. Bonifác pápa
Ponturicchio: Enea Silvio Picolom,init költővé koronázza II. Pius pápa
VI. Sándor pápa
IV. Sixtus pápa megbízza Platinát a vatikáni könyvtár berendezésével
Raffaello: II. Gyula pápa arcképe
Raffaello: X. Leo pápa arcképe
Sebastiano del Piombo: VII. Kelemen pápa arcképe
Tiziano: III. Pál pápa arcképe
III. Frigyes német-római császár érme
Daucher érme: I. Maximilián császár
Tiziano: V. Károly császár arcképe
Francois Clouet: I. Ferenc francia király arcképe
Can Grande della Scala veronai síremléke
Benozzo Gozzoli: A három királyok Nazaretbe vonulása
Verocchio: Az idősebb Cosimo de' Medici arcképe
Michelangelo: Lorenzo urbinói herceg síremléke
Lorenzo il Magnifico arcképe
Niccolo Fiorentino: Giuliano de' Medici
Bronzino: Piero il Gottoso arcképe
Bronzino: Giovanni de' Medici arcképe
Bronzino: I. Cosimo, Toscana első nagyhercege
Giulio Campi: Cesare Borgia arcképe
Bernabo Visconti arcképe
Raffaello: Heliodorus bűnhődése
Gian Cristoforo Romano: Francesco Sforza arcképe
Lodovico il Moro arcképe
Piero della Francesca: Federigo da Montefeltro
Paris Bordone: A három gyűrű csodája
Niccolo dell' Arca: II. Annibale Bentivoglio síremléke
Verocchio: Bartolommeo Colleoni
Roberto Malatesta domborművű lovasszobra
Bourbon Károly fametszetű arcképe
Georg Frundsberg zsoldosvezér fametszetű arcképe
Giotto tanítványa: Dante legkoraibb arcképe
Giovanni Pico della Mirandola arcképe
Tiziano: Pietro Aretino arcképe
Filippino Lippi: Luigi Pulci arcképe
Ariosto fametszetű arcképe
Torquato Tasso rézmetszetű arcképe
Fra Bartolommeo della Porta: Girolamo Savonarola arcképe
Savonarola a firenzei dómban prédikál
Domenico Benivieni védelmére kel Savonarolának
Savonarola vitája az asztrológussal
Savonarola halála
Benedetto da Maiano: Filippo Strozzi mellszobra
Leon Battista Alberti arcképe
Sandro Botticelli állítólagos önarcképe
Pinturicchio önarcképe
Leonardo da Vinci arcképe
Michelangelo későkori arcképe
Tiziano önarcképe
Paolo Veronese önarcképe
A kora-quattrocento firenzei nője
Jacopo della Quercia: Szűz Mária és Gábor arkangyal
Antonio Pisanello: Az Este-család egy fiatal hercegnője
Ambrogio de Predis: Bianca Sforza arcképe
Marco Palmezzano: Caterina Sforza arcképe
Raffaello: Fátyolos hölgy; a "fornarina" arcképe
Elisabetta gonzuaga arcképe
Girolamo Muziano: Vittoria colonna arcképe
Miniatura: II. Frigyes császár solymászata
XV. századbeli kis olasz város hetivására
XV. századbeli szabóműhely
XV. századbeli felsőolaszországi patika
XV. századi mészárszék és pékműhely
Őrszoba
Az élelmiszerárus boltja
Nanni di Banco: A kora-renaissance szobrásza és kőfaragója
Francesco del Cossa: Április allegóriája; Vénusz diadalkocsiján
Francesco del Cossa: Vénusz trionfója
Francesco del Cossa: Fiatal szerelmespárok örülnek a tavasznak
Francesco del Cossa: Részlet Minerva diadalmenetéből
Francesco del Cossa: A tevékenység allegóriája
Francesco del Cossa: A két iker; május havának allegóriája
Francesco del Cossa: A bika csillagképe allegóriás alakokkal
Andrea da Firenze: A diadalmas egyház allegóriája
A Camera degli Sposi a mantovai Gonzaga-kastélyban
Mantegna: Lodovico Gonzaga marchese családja körében
Mantegna: Lodovico marchese hitvese, Brandenburgi Barbara
Mantegna: Angyalos emléktábla
Mantegna: Franceso Gonzaga bíboros fogadtatása
Mantegna: Lodovico Gonzaga marchese arcképe
Mantegna: Lodovico Gonzaga fogadja Rómából hazatérő fiát, Francesco bíborost
Mantegna: A Camera degli Sposi (Mantova) mennyezetének részlete
Matteo di Giovanni: Az olasz renaissancekori fiatalság vigadozása
Giulio Romano: Cupido és Psyche nászi lakomája
Cristoforo Landino tanítványai körében
A római Farnesina díszterme
Raffaello: Részlet a Farnesina nagytermének freskóképeiből
Raffaello: Részlet a holsenai misét ábrázoló freskóról
Raffaello: Részlet az "Athéni iskolá"-ból
Carpaccio: Velencei cortigianák
Firenze képe a XV. század végén
Paolo Ucello: A sanromanoi lovascsata
Mantegna: Madonna della Vittoria
Bernard van Örley: A paviai csata
Palma Giovane: Konstantinápoly megvívása
Bologna rekonstruált képe Dante korában
Róma képe. 1486-ban megjelent fametszet
Jacopo de' Barbari: Velence 1500-iki képe
Carpaccio: Szent Orsolya legendája. A sorozat egyik képe
A római Piazza Colonna V. Sixtus pápa korában
Nápoly 1479-ben
Firenze: az Uffizi palotasora
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv