1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mielőtt túl késő lenne

Az egész társadalmat átfogó szenvedélybetegség-megelőzés/Gyakorlati kézikönyv tanárok, szülők, nevelők és a szenvedélybetegségek megelőzésében dolgozó munkatársak részére

Szerző
Fordító
Grafikus
Lektor
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 272 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-00-1864-0
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Magyarországon az utóbbi évtizedekben nagyon magas volt a hajlandóság a nyugat-európai országokhoz képest, főleg a felnőtt lakosság körében. Ebben szerepet játszottak a különböző... Tovább

Előszó

Magyarországon az utóbbi évtizedekben nagyon magas volt a hajlandóság a nyugat-európai országokhoz képest, főleg a felnőtt lakosság körében. Ebben szerepet játszottak a különböző szenvedélybetegségek, mint az alkohol, a dohányzás, újabban a túlzott gyógyszer-fogyasztás és a kábítószer-fogyasztás. Mindezek a jelenségek jellemzőek városunkra, Tatabányára is.
Már közel egy évtizede foglalkoztatnak a narkománia társadalmi veszélyei. Tatabányán szociális munkásként én kezdtem el az iskolai drogmegelőző programok szervezését. A '80-as évek végén készítettem egy szociológiai felmérést is az általános iskolások drogfogyasztási szokásairól. Polgármesterként örömmel fogadtam Ernst Servais barátom ajánlatát, hogy Tatabányán is segíti kialakítani a belgiumi német nyelvterületen már sikeresen működő elsődleges drogmegelőzés városi programját. Ez a program azért is fontos számunkra, mert nem a rehabilitációra, hanem a társadalmunk által elhanyagolt megelőzésre helyezi a hangsúlyt. A programban nem a módszer, hanem a közös cél elérése a lényeges. A megelőzésben szerepe van a város minden közösségének, szakmai csoportjának, mindenkinek, aki emberekkel foglalkozik. Vissza

Tartalom

Bencsik János: Előszó5
Szomor Katalin: Előszó6
Dr. Pápai Lajos: Előszó7
Karl-Heinz Lambertz: Előszó8
Az egész társadalmat átfogó szemlélet10
Gyakorlati kézikönyv11
Állásfoglalás
Harc a drogok ellen12
A tatabányai médiák és drogmegelőzés13
Hogyan küzdjünk a drogok ellen?14
A drog Tatabányán14
Vélemények16
Európa - Belgium18
Belgium19
Kábítószer ellen nincs védőoltás, minden a nevelésen múlik20
Az egész társadalmat átfogó megelőzés23
Az elsődleges megelőzés tervezete és működési elve27
Alapelvek27
Három sarkalatos pontot kellett meghatározni27
Minden kábítószert vonjunk be a megelőzésbe28
A tájékoztatás önmagában nem elegendő28
Az egész társadalmat kell megcélozni28
Földrajzilag is meg kell határozni a prevenciós munka területét28
Mindenkihez kell szólnunk28
Aktivistákat kell képezni29
A csoportmunka elengedhetetlen29
Ismerni kell az adott helyzetet!29
Ellenőrizni kell a hatékonyságot29
A munkaterv története29
Első szakasz29
Második szakasz30
Harmadik szakasz30
Az egész társadalmat átfogó megközelítés31
Társadalmunk egy kábítószeres kultúra32
Az átfogó társadalmi megközelítés mellett szóló pszichológiai okok33
A példakép hatása az elsődleges megelőzésnél35
Az egész társadalmat átfogó megközelítés felépítménye37
A feladatkör meghatározása - földrajzi területekre történő felosztása37
A célcsoportok kijelölése és a megelőzés területeinek meghatározása38
A "fiatalok"38
A "felnőttek"38
Minden területen központi csoportok létrehozása42
Az elsődleges megelőzés területek szerinti tagolása47
Óvodák és általános iskolák49
Középiskolák53
Segíteni kell a fiataloknak, hogy kábítószer nélkül éljenek53
A felfogás mint kiindulópont - a magatartásforma behatárolása54
A munka tagolása és koordinálása54
Videofilm56
A diákok munkacsoportja56
A család58
Egy ötlet a maga útján58
Hogyan is lehet elérni a szülőket és a felnőtteket?58
Az első kísérlet58
A második kísérlet59
A harmadik kísérlet59
A negyedik kísérlet61
Az ötlet megvalósítása61
Motiválni és bátorítani kell a szülőket62
Első számú cél63
Második cél65
Harmadik cél65
Lakóhely: orvosok és gyógyszerészek bevonása71
Új dimenzió72
Átruházható-e ez a modell?73
Nos, átruházható-e egy ilyen munkaterv?73
Munkahely75
Egy állandó, központi munkacsoport biztosítja a folyamatos munkát76
Vonjuk be az akcióba a munkaadókat is77
A szakmunkástanulók77
Fontos megjegyzés77
Szabadidő79
Az össztársadalmi megközelítés egyeztetése81
Közvetlen előnyök81
Az első szakaszban81
Egymás megismerése82
A különböző munkacsoportok82
Központi egyeztetési munkacsoport84
Egyeztetési szerv85
Egyeztetés a Német Ajkúak Közösségének szintjén88
Összehangolás Belgium egyéb nyelvi közösségeiben87
Összehangolás országos, európai és világszinten87
Összehangolás országos szinten!87
Országos Közösségközi Járványtani Kutató Intézet87
Összehangolás európai és világszinten88
Új, kedvező jelenségek európai és világviszonylatban90
A programban részt vevő munkatársak képzése91
Az akcióra történő kiképzés92
Az akció során történő kiképzés92
Képzés a felmerülő igényeknek megfelelően93
A képzés folyamatos jellege95
Építőkockák a kábítószer szenvedély "körzeti" megelőzéséhez96
Nevelési elgondolások97
Az elgondolások alapjai97
A három alapvető célkitűzés99
A célok megvalósításának útja, eszközei101
Az első cél és megvalósításán ak eszközei101
A második cél és megvalósításának eszközei103
A harmadik cél és megvalósításának eszközei104
Specifikus és nem specifikus szenvedélymegelőzés105
Szenvedélymegelőzés és egészségügyi nevelés105
A függőség mélylélektani szempontú megértése106
A pszichoanalitikus álláspont106
Vonjuk be a tömegkommunikációs eszközöket116
Az átfogó megközelítéssel dolgozó akció stratégiájának megtervezése117
A jövőbeni akció kezdeményezőinek meghatározása117
Az akció terének behatárolása117
A megcélzott csoportok és a közegek meghatározása117
Az esetleges együttműködés lehetőségeinek kimunkálása117
A közegspecifikus munkacsoportok felállítása és céljainak rögzítése118
Az egyeztetés/összehangolás biztosítása118
A résztvevők képzése118
Az értékelés folyamatossá tétele118
A reális anyagi háttér megteremtése118
Károsszenvedély-megelőzés Tatabányán és Magyarországon119
A tatabányai diákok drogfogyasztási szokásai119
Az egészségügyi nevelési, drogprogram beépítése az oktatás-nevelés folyamatába121
A tatabányai óvodák, általános és középiskolák drogellenes koordinációs csoportjának eddigi munkája122
Kossuth Lajos Általános Iskola, Tatabánya124
Végezzünk folyamatosan vizsgálatokat127
Dohányzás128
Egy egész szál, ill. egy egész adag elszívásának kipróbálása128
Napi dohányzás128
Nemdohányzók129
Dohányzik legalább egyszer egy héten, de nem naponta129
Sörfogyasztás131
Több-kevesebb rendszerességgel131
Fogyasztás131
A fogyasztás nemek szerinti megoszlása131
Kiértékelés és kilátások133
Gyakorlati kézikönyv tanárok, nevelők és szülők számára139
A szempontok meghatározása141
Az általános alapelvek142
Tanárok, nevelők és szülők kézikönyve142
A nevelői közösség cselekvő részesei143
Az igazgató143
A tanár-nevelő145
A tanulók146
A tanulók szülei148
A megelőzési akció megszervezése151
A középfokú oktatás ciklusaira kidolgozott általános munkaterv154
Az iskolákban tevékenykedő tanár-koordinátor és koordinációs csoport157
A megelőzés integrálása a már oktatott tantárgyak anyagába161
Az iskolai szintű megelőzés megszervezése - összkép168
Az iskolaközi koordináció - egy külső szerv közvetítésével171
Az átfogó megközelítésbe integrált iskolai szintű megelőzés173
A folyamatos értékelés174
Hogyan járjunk el a tanulókkal?177
Első szakasz: Az osztály valós helyzetének megismerése181
A Q-sort teszt elvégeztetése a tanulókkal183
Az élményanyag megközelítésére szolgáló egyéb eljárások188
Megelőzés az általános munkaterv szerint193
Második szakasz: Gondolkodás és tájékozódás, a stratégia felvázolása195
A döntési folyamat: a vizsgálandó vélemények kiválasztása196
A tanárok tájékoztatása a kiválasztott vélemények elemzésének útjairól198
Az elsajátítandó készségek meghatározása200
A szülők és a pszichológiai-orvosi-szociális központ illetékeseinek tájékoztatása és megnyerése202
A koordinátor tájékoztatása204
Harmadik szakasz: A tanulókkal és a szülőkkel folytatott munka elmélyítése207
A kiválasztott vélemények vizsgálata az öt út felhasználásával208
A szülők bevonása a tanulói akciókba214
Felhívjuk a tanulók figyelmét bizonyos készségek elsajátításának fontosságára215
A készségek gyakoroltatása és fejlesztése220
A tanulók aktivizálása saját korcsoportjukban221
A drogfogyasztással szembeni vagylagos megoldások népszerűsítése és a jó közérzet megteremtésének elősegítése222
Negyedik szakasz: Az értékelés225
Értékelés az osztály és az iskola szintjén226
A tanárok tapasztalatainak összegzése területi szinten226
Mellékletek227
A dohányzással kapcsolatos vélemények229
Az alkoholfogyasztással kapcsolatos vélemények231
A pszichotrop szerek (fájdalomcsillapítók, élénkítők, altatók, nyugtatók, étvágycsökkentők) használatával kapcsolatos vélemények233
Általában a gyógyszerek használatával kapcsolatos vélemények235
A tiltott drogok fogyasztásával kapcsolatos vélemények237
Hiányos képek a dohányzással kapcsolatban238
Hiányos képek az alkoholfogyasztással kapcsolatban241
Hiányos képek a pszichotrop szerek vagy gyógyszerek fogyasztásával kapcsolatosan általános vonatkozásban243
Hiá-nyos képek az illegális drogok fogyasztásával kapcsolatosan245
Hiányos képek az édességek fogyasztásával kapcsolatosan (általános iskolások számára)247
Hiányos képek a csoport egyénre gyakorolt nyomásával kapcsolatban (felnőtteknek)251
Didaktikai segédanyag a "Pakold be a hátizsákodat egy életre" c. játékhoz253
A középiskolákban 1984-1988 között végzett megelőző munka hatékonyság-ellenőrzésének néhány eredménye256
Az iskolai megelőző tevékenység hatékonyság-ellenőrzését szoilgáló tanári kérdőív259
Bibliográfia262
Tartalomjegyzék266

Ernst Servais

Ernst Servais műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ernst Servais könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv