| Bencsik János: Előszó | 5 |
| Szomor Katalin: Előszó | 6 |
| Dr. Pápai Lajos: Előszó | 7 |
| Karl-Heinz Lambertz: Előszó | 8 |
| Az egész társadalmat átfogó szemlélet | 10 |
| Gyakorlati kézikönyv | 11 |
| Állásfoglalás | |
| Harc a drogok ellen | 12 |
| A tatabányai médiák és drogmegelőzés | 13 |
| Hogyan küzdjünk a drogok ellen? | 14 |
| A drog Tatabányán | 14 |
| Vélemények | 16 |
| Európa - Belgium | 18 |
| Belgium | 19 |
| Kábítószer ellen nincs védőoltás, minden a nevelésen múlik | 20 |
| Az egész társadalmat átfogó megelőzés | 23 |
| Az elsődleges megelőzés tervezete és működési elve | 27 |
| Alapelvek | 27 |
| Három sarkalatos pontot kellett meghatározni | 27 |
| Minden kábítószert vonjunk be a megelőzésbe | 28 |
| A tájékoztatás önmagában nem elegendő | 28 |
| Az egész társadalmat kell megcélozni | 28 |
| Földrajzilag is meg kell határozni a prevenciós munka területét | 28 |
| Mindenkihez kell szólnunk | 28 |
| Aktivistákat kell képezni | 29 |
| A csoportmunka elengedhetetlen | 29 |
| Ismerni kell az adott helyzetet! | 29 |
| Ellenőrizni kell a hatékonyságot | 29 |
| A munkaterv története | 29 |
| Első szakasz | 29 |
| Második szakasz | 30 |
| Harmadik szakasz | 30 |
| Az egész társadalmat átfogó megközelítés | 31 |
| Társadalmunk egy kábítószeres kultúra | 32 |
| Az átfogó társadalmi megközelítés mellett szóló pszichológiai okok | 33 |
| A példakép hatása az elsődleges megelőzésnél | 35 |
| Az egész társadalmat átfogó megközelítés felépítménye | 37 |
| A feladatkör meghatározása - földrajzi területekre történő felosztása | 37 |
| A célcsoportok kijelölése és a megelőzés területeinek meghatározása | 38 |
| A "fiatalok" | 38 |
| A "felnőttek" | 38 |
| Minden területen központi csoportok létrehozása | 42 |
| Az elsődleges megelőzés területek szerinti tagolása | 47 |
| Óvodák és általános iskolák | 49 |
| Középiskolák | 53 |
| Segíteni kell a fiataloknak, hogy kábítószer nélkül éljenek | 53 |
| A felfogás mint kiindulópont - a magatartásforma behatárolása | 54 |
| A munka tagolása és koordinálása | 54 |
| Videofilm | 56 |
| A diákok munkacsoportja | 56 |
| A család | 58 |
| Egy ötlet a maga útján | 58 |
| Hogyan is lehet elérni a szülőket és a felnőtteket? | 58 |
| Az első kísérlet | 58 |
| A második kísérlet | 59 |
| A harmadik kísérlet | 59 |
| A negyedik kísérlet | 61 |
| Az ötlet megvalósítása | 61 |
| Motiválni és bátorítani kell a szülőket | 62 |
| Első számú cél | 63 |
| Második cél | 65 |
| Harmadik cél | 65 |
| Lakóhely: orvosok és gyógyszerészek bevonása | 71 |
| Új dimenzió | 72 |
| Átruházható-e ez a modell? | 73 |
| Nos, átruházható-e egy ilyen munkaterv? | 73 |
| Munkahely | 75 |
| Egy állandó, központi munkacsoport biztosítja a folyamatos munkát | 76 |
| Vonjuk be az akcióba a munkaadókat is | 77 |
| A szakmunkástanulók | 77 |
| Fontos megjegyzés | 77 |
| Szabadidő | 79 |
| Az össztársadalmi megközelítés egyeztetése | 81 |
| Közvetlen előnyök | 81 |
| Az első szakaszban | 81 |
| Egymás megismerése | 82 |
| A különböző munkacsoportok | 82 |
| Központi egyeztetési munkacsoport | 84 |
| Egyeztetési szerv | 85 |
| Egyeztetés a Német Ajkúak Közösségének szintjén | 88 |
| Összehangolás Belgium egyéb nyelvi közösségeiben | 87 |
| Összehangolás országos, európai és világszinten | 87 |
| Összehangolás országos szinten! | 87 |
| Országos Közösségközi Járványtani Kutató Intézet | 87 |
| Összehangolás európai és világszinten | 88 |
| Új, kedvező jelenségek európai és világviszonylatban | 90 |
| A programban részt vevő munkatársak képzése | 91 |
| Az akcióra történő kiképzés | 92 |
| Az akció során történő kiképzés | 92 |
| Képzés a felmerülő igényeknek megfelelően | 93 |
| A képzés folyamatos jellege | 95 |
| Építőkockák a kábítószer szenvedély "körzeti" megelőzéséhez | 96 |
| Nevelési elgondolások | 97 |
| Az elgondolások alapjai | 97 |
| A három alapvető célkitűzés | 99 |
| A célok megvalósításának útja, eszközei | 101 |
| Az első cél és megvalósításán ak eszközei | 101 |
| A második cél és megvalósításának eszközei | 103 |
| A harmadik cél és megvalósításának eszközei | 104 |
| Specifikus és nem specifikus szenvedélymegelőzés | 105 |
| Szenvedélymegelőzés és egészségügyi nevelés | 105 |
| A függőség mélylélektani szempontú megértése | 106 |
| A pszichoanalitikus álláspont | 106 |
| Vonjuk be a tömegkommunikációs eszközöket | 116 |
| Az átfogó megközelítéssel dolgozó akció stratégiájának megtervezése | 117 |
| A jövőbeni akció kezdeményezőinek meghatározása | 117 |
| Az akció terének behatárolása | 117 |
| A megcélzott csoportok és a közegek meghatározása | 117 |
| Az esetleges együttműködés lehetőségeinek kimunkálása | 117 |
| A közegspecifikus munkacsoportok felállítása és céljainak rögzítése | 118 |
| Az egyeztetés/összehangolás biztosítása | 118 |
| A résztvevők képzése | 118 |
| Az értékelés folyamatossá tétele | 118 |
| A reális anyagi háttér megteremtése | 118 |
| Károsszenvedély-megelőzés Tatabányán és Magyarországon | 119 |
| A tatabányai diákok drogfogyasztási szokásai | 119 |
| Az egészségügyi nevelési, drogprogram beépítése az oktatás-nevelés folyamatába | 121 |
| A tatabányai óvodák, általános és középiskolák drogellenes koordinációs csoportjának eddigi munkája | 122 |
| Kossuth Lajos Általános Iskola, Tatabánya | 124 |
| Végezzünk folyamatosan vizsgálatokat | 127 |
| Dohányzás | 128 |
| Egy egész szál, ill. egy egész adag elszívásának kipróbálása | 128 |
| Napi dohányzás | 128 |
| Nemdohányzók | 129 |
| Dohányzik legalább egyszer egy héten, de nem naponta | 129 |
| Sörfogyasztás | 131 |
| Több-kevesebb rendszerességgel | 131 |
| Fogyasztás | 131 |
| A fogyasztás nemek szerinti megoszlása | 131 |
| Kiértékelés és kilátások | 133 |
| Gyakorlati kézikönyv tanárok, nevelők és szülők számára | 139 |
| A szempontok meghatározása | 141 |
| Az általános alapelvek | 142 |
| Tanárok, nevelők és szülők kézikönyve | 142 |
| A nevelői közösség cselekvő részesei | 143 |
| Az igazgató | 143 |
| A tanár-nevelő | 145 |
| A tanulók | 146 |
| A tanulók szülei | 148 |
| A megelőzési akció megszervezése | 151 |
| A középfokú oktatás ciklusaira kidolgozott általános munkaterv | 154 |
| Az iskolákban tevékenykedő tanár-koordinátor és koordinációs csoport | 157 |
| A megelőzés integrálása a már oktatott tantárgyak anyagába | 161 |
| Az iskolai szintű megelőzés megszervezése - összkép | 168 |
| Az iskolaközi koordináció - egy külső szerv közvetítésével | 171 |
| Az átfogó megközelítésbe integrált iskolai szintű megelőzés | 173 |
| A folyamatos értékelés | 174 |
| Hogyan járjunk el a tanulókkal? | 177 |
| Első szakasz: Az osztály valós helyzetének megismerése | 181 |
| A Q-sort teszt elvégeztetése a tanulókkal | 183 |
| Az élményanyag megközelítésére szolgáló egyéb eljárások | 188 |
| Megelőzés az általános munkaterv szerint | 193 |
| Második szakasz: Gondolkodás és tájékozódás, a stratégia felvázolása | 195 |
| A döntési folyamat: a vizsgálandó vélemények kiválasztása | 196 |
| A tanárok tájékoztatása a kiválasztott vélemények elemzésének útjairól | 198 |
| Az elsajátítandó készségek meghatározása | 200 |
| A szülők és a pszichológiai-orvosi-szociális központ illetékeseinek tájékoztatása és megnyerése | 202 |
| A koordinátor tájékoztatása | 204 |
| Harmadik szakasz: A tanulókkal és a szülőkkel folytatott munka elmélyítése | 207 |
| A kiválasztott vélemények vizsgálata az öt út felhasználásával | 208 |
| A szülők bevonása a tanulói akciókba | 214 |
| Felhívjuk a tanulók figyelmét bizonyos készségek elsajátításának fontosságára | 215 |
| A készségek gyakoroltatása és fejlesztése | 220 |
| A tanulók aktivizálása saját korcsoportjukban | 221 |
| A drogfogyasztással szembeni vagylagos megoldások népszerűsítése és a jó közérzet megteremtésének elősegítése | 222 |
| Negyedik szakasz: Az értékelés | 225 |
| Értékelés az osztály és az iskola szintjén | 226 |
| A tanárok tapasztalatainak összegzése területi szinten | 226 |
| Mellékletek | 227 |
| A dohányzással kapcsolatos vélemények | 229 |
| Az alkoholfogyasztással kapcsolatos vélemények | 231 |
| A pszichotrop szerek (fájdalomcsillapítók, élénkítők, altatók, nyugtatók, étvágycsökkentők) használatával kapcsolatos vélemények | 233 |
| Általában a gyógyszerek használatával kapcsolatos vélemények | 235 |
| A tiltott drogok fogyasztásával kapcsolatos vélemények | 237 |
| Hiányos képek a dohányzással kapcsolatban | 238 |
| Hiányos képek az alkoholfogyasztással kapcsolatban | 241 |
| Hiányos képek a pszichotrop szerek vagy gyógyszerek fogyasztásával kapcsolatosan általános vonatkozásban | 243 |
| Hiá-nyos képek az illegális drogok fogyasztásával kapcsolatosan | 245 |
| Hiányos képek az édességek fogyasztásával kapcsolatosan (általános iskolások számára) | 247 |
| Hiányos képek a csoport egyénre gyakorolt nyomásával kapcsolatban (felnőtteknek) | 251 |
| Didaktikai segédanyag a "Pakold be a hátizsákodat egy életre" c. játékhoz | 253 |
| A középiskolákban 1984-1988 között végzett megelőző munka hatékonyság-ellenőrzésének néhány eredménye | 256 |
| Az iskolai megelőző tevékenység hatékonyság-ellenőrzését szoilgáló tanári kérdőív | 259 |
| Bibliográfia | 262 |
| Tartalomjegyzék | 266 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.