| Vezetés a civil szektorban | 11 |
| A civil szektor néhány jellemzője | 11 |
| Szervezeti formák | 12 |
| Társadalmi szervezetek | 12 |
| Közhasznú társaság | 12 |
| Alapítvány | 13 |
| Közhasznúvá minősítés | 13 |
| Tipikus problémák | 13 |
| Mi a vezetés? | 14 |
| Mit kell vezetni? | 15 |
| Ki vezet? | 15 |
| Irányító testület | 15 |
| Vezetőség | 15 |
| Állandó és alkalmi munkacsoportok | 15 |
| Tisztségviselők | 15 |
| A vezető | 15 |
| Középvezetők | 16 |
| Felelősségtudattal dolgozó munkatársak | 16 |
| Vezetői feladatkörök | 17 |
| A csoportmunka és a közreműködés elősegítése | 17 |
| A szervezeti politika kialakítása és megvalósítása | 17 |
| A célkitűzések és célok megvalósítása | 17 |
| A változás irányítása | 17 |
| Hatékony időgazdálkodás | 17 |
| Új támogató kapcsolatok alakítása | 17 |
| Személyi ügyek kezelése és a dolgozók továbbképzése | 17 |
| Személyzeti problémák | 17 |
| Pénzügyi irányítás | 18 |
| Az adminisztráció megszervezése | 18 |
| A vezetők vezetése | 18 |
| A vezetéshez szükséges információ | 18 |
| Amit a testületi tagoknak tudniuk kell | 18 |
| A testület tagjainak összeállítandó iratok | 18 |
| Amit az alkalmazottaknak és az önkénteseknek tudniuk kell | 19 |
| Az irányítás szintjei | 21 |
| Delegálás | 21 |
| Az irányító testület feladatai és kötelezettségei | 22 |
| Pénzügyi felelősség és elszámoltathatóság | 22 |
| Jogi státusz | 22 |
| Az irányító testület felelőssége | 22 |
| Az egyéni felelősség korlátozásának módjai | 22 |
| A vezetőség | 22 |
| A tisztségviselők és feladataik | 22 |
| Az irányító testület vezetője | 22 |
| Főbb feladatai | 22 |
| Az alelnök | 22 |
| A titkár | 23 |
| A gazdasági vezető | 23 |
| Az elég jó vezető | 25 |
| A vezetéshez kapcsolódó fogalmak | 25 |
| Vezetés | 25 |
| Jog | 26 |
| Felelősség | 26 |
| Elszámoltathatóság | 26 |
| Szellemi irányítás | 26 |
| Az ügyek kézben tartása | 26 |
| Hatalom | 26 |
| A szervezet | 27 |
| Szervezeti kultúra | 27 |
| Fejlődési szintek | 27 |
| A szervezeten belüli struktúrák | 28 |
| A vezető | 28 |
| Vezetési stílusok | 28 |
| A legitimitás | 28 |
| A részvételre építő (participatív) vezetési stílusok | 28 |
| Az önkényes vezetés | 28 |
| Az önjelölt vezető | 29 |
| A laissez faire | 29 |
| A kaotikus | 29 |
| Megfelelő stílus a megfelelő időben | 29 |
| Tudás, készségek, tulajdonságok | 29 |
| Az alaptudnivalók | 29 |
| A személyes készségek | 30 |
| A vezetői sz6erepek | 30 |
| A nem túl ideális csoport | 30 |
| Az elég jó vezető | 31 |
| Az elég jó vezető az, aki képes | 31 |
| A rossz vezető | 31 |
| A közösség ügyei | 31 |
| A csoportmunka és a közreműködés irányítása | 33 |
| A csoportmunka akadályai | 33 |
| Tájékoztatni, konzultálni vagy dönteni? | 35 |
| Döntéssorozat | 36 |
| Konszenzus és szavazás | 36 |
| Az ülések előkészítése és levezetése | 39 |
| Miért van szükség ülésekre? | 39 |
| Az ülések, találkozók, megbeszélések napirendi témái | 39 |
| Kötelezően előírt ülések | 40 |
| Az ülés mint társadalmi esemény | 40 |
| Az ülések mint a működési ciklus részei | 40 |
| A napirend | 40 |
| Napirendminta | 41 |
| A napirend megtervezése | 42 |
| Az ülések dokumentációja | 42 |
| A napirend szétosztása | 42 |
| Időre beosztott napirendek | 43 |
| Egyéb ügyek | 43 |
| A vendéglátó szerep | 43 |
| Az ülés levezetése | 43 |
| Megnyitás | 43 |
| A napirendi pontok megtárgyalása | 44 |
| Az ülésen feltett kérdések | 44 |
| Előterjesztés és támogatás | 44 |
| A napirendi pont lezárása | 44 |
| Döntéshozás | 45 |
| Konszenzus | 45 |
| Szavazás | 45 |
| Szavazási típusok | 45 |
| A döntés bejelentése | 45 |
| Az ülés lezárása | 45 |
| Az üléseken való részvétel | 46 |
| Jegyzőkönyvvezetés és a jegyzőkönyvek használata | 46 |
| Miért vezetünk jegyzőkönyvet? | 46 |
| Mit tartalmazzon a jegyzőkönyv? | 46 |
| Különböző jegyzőkönyvek azonosítása | 47 |
| Az ülés idején | 47 |
| Egyszerű jegyzőkönyvek | 47 |
| Bizalmas témák | 48 |
| A jegyzetek újraírása | 48 |
| A jegyzőkönyvek körbeadása és használata | 48 |
| A jegyzőkönyv aláírással történő hitelesítése | 48 |
| Kommunikáció és beszámolók | 49 |
| A sikeres kommunikáció | 49 |
| A kommunikáció célja | 49 |
| A megfelelő közlésmód kiválasztása | 50 |
| A munkahelyi beszámolók | 50 |
| A tisztségviselők és a munkacsoportok beszámolói | 51 |
| Az írásbeli beszámoló szerkezete | 51 |
| Az információ elrendezése | 51 |
| Ösztönözzük a többieket, hogy olvassák el a jelentéseket! | 51 |
| Szóbeli beszámolók | 52 |
| Az éves beszámolók | 52 |
| A cél tisztázása | 52 |
| Mennyire legyen elegáns? | 52 |
| Tartalom | 53 |
| Az elkészítés folyamata | 53 |
| A szervezeti politika kialakítása és megvalósítása | 55 |
| Miért van szükség szervezeti politikára? | 55 |
| A szervezeti politika tipikus területei | 56 |
| Célok és elsőbbségek | 56 |
| Részvétel és döntéshozás | 56 |
| Szolgáltatások, tevékenységek és infrastruktúra | 56 |
| Esélyegyenlőség | 56 |
| Pénzügy | 57 |
| A helyiségek | 57 |
| Személyi ügyek | 57 |
| Nehéz helyzetek | 58 |
| A szervezeti és működési szabályzat kézikönyve | 58 |
| A tervezési folyamat irányítása | 61 |
| Tervezéstípusok | 61 |
| A tervezés nyelvezete | 62 |
| Stratégia | 62 |
| Szervezeti politika | 62 |
| Tevékenység | 62 |
| Fontossági sorrend | 62 |
| Eljárások és rendszerek | 62 |
| Az akcióspirál | 62 |
| A fejlődés közege | 63 |
| Az alapszándékok és az átfogó célok megerősítése | 63 |
| Információgyűjtés | 64 |
| A célkitűzések meghatározása | 64 |
| Tervezés | 64 |
| A megvalósítás | 64 |
| Megfigyelés (monitoring) a rövid távú célok tükrében | 65 |
| A fejlesztési csoport hatásköri leírása | 65 |
| Stratégiai tervezés | 65 |
| A fejlesztési terv | 65 |
| A tervezés folyamata | 66 |
| Különbségek és konfliktusok | 66 |
| A stratégiai terv felépítése | 66 |
| Az értékelés irányítása | 69 |
| Különböző érdekek | 69 |
| Az értékelés mint vezetési eszköz | 70 |
| A támogatók számára vagy a támogatók megbízásából végzett értékelés | 70 |
| Ellenőrzés (Monitoring) | 70 |
| Mit érdemes folyamatosan ellenőrizni? | 70 |
| Az ellenőrzés kezdete | 71 |
| Ki értékel? | 71 |
| Mikor éljünk a folyamatos értékelés lehetőségével? | 71 |
| Adatgyűjtés | 71 |
| Statisztika | 71 |
| Tényszerű információ | 72 |
| Észrevétel | 72 |
| Interjú és kérdőív | 72 |
| Feldolgozás | 72 |
| Ki végezze a feldolgozást? | 72 |
| Értékelés | 72 |
| Ki végzi az értékelést? | 73 |
| Az értékelési adatok ismertetése | 73 |
| A változás irányítása | 75 |
| A változás közege | 75 |
| A változás dimenziói | 75 |
| A változáshoz való hozzáállás | 75 |
| A váratlanra adott egyéni válaszok | 76 |
| Hosszú távú helyzetek | 76 |
| Azonnali választ igénylő helyzetek | 76 |
| Úrrá lenni a helyzeten | 76 |
| Előre látni a változás szükségességét | 77 |
| Válságkezelés | 77 |
| A változásra adott személyes válaszok | 77 |
| A legrosszabb | 78 |
| Az időgazdálkodás | 79 |
| Az időgazdálkodással kapcsolatos attitűdök | 79 |
| Az időgazdálkodás lépései | 80 |
| A munkakörülmények | 80 |
| A fontossági sorrend meghatározása | 80 |
| Mennyi időt vesz igénybe? | 81 |
| A tervezés | 81 |
| Hosszú távú tervezés | 81 |
| Ciklikus tervezés | 81 |
| Mindennapi időgazdálkodás | 82 |
| A heti és a napi tervezés | 82 |
| A munkatervek | 82 |
| A teendők listája | 82 |
| Ha nincs elég időm | 83 |
| Jó időgazdálkodás minden nap | 83 |
| Tisztelni mások idejét | 84 |
| Feladatátadás | 84 |
| Vezetés a szerződéses kultúrában | 85 |
| A szerződésekben használatos szakkifejezések | 85 |
| Támogatás, adományozás | 85 |
| A szerződés | 85 |
| A vásárló (támogató) és a szolgáltató | 86 |
| Fizetési formák | 86 |
| Jogi státusz | 86 |
| Kinek mi állt szándékában? | 86 |
| A szerződéses viszonyra való áttérés tényezői | 86 |
| Elszámoltathatóság | 86 |
| A piacgazdaság | 86 |
| A verseny felé ható, a versenyt kikényszerítő nyomás és további tényezők | 87 |
| A támogatás biztonsága | 87 |
| Az adományok vége? | 87 |
| A működési költségeket nem támogatják? | 87 |
| A résztámogatás problémával jár? | 87 |
| A szerződéses kultúra szolgáltatásokra vonatkozó hatásai | 87 |
| A függetlenség elvesztése? | 87 |
| A szolgáltatások szigorúbb meghatározása? | 87 |
| A kisebb csoportok kiszorulása? | 88 |
| Kisebb rugalmasság? | 88 |
| Nagyobb nyomás irányul arra, hogy szolgáltassunk? | 88 |
| Az önkéntesek változó szerepe | 88 |
| Több papírmunka? | 88 |
| Jogi következmények | 88 |
| A peres eljárás kockázata | 88 |
| A szerződő felek | 88 |
| Az irányító testület feladata | 89 |
| A szerződés megszövegezése | 89 |
| A bevezetés | 90 |
| A szolgáltatás leírása | 90 |
| A szolgáltatás színvonala | 90 |
| A felhasználók/ügyfelek | 90 |
| Az esélyegyenlőség | 90 |
| A vezetőség feladata | 90 |
| Az értékelés körülményei | 90 |
| A pénzügyi feltételek | 90 |
| Költségek | 90 |
| A fizetés | 90 |
| A pénzügyi ellenőrzés és felülvizsgálat | 91 |
| Egyéb feltételek | 91 |
| Személyi ügyek | 91 |
| A helyiségek vagy szállás | 91 |
| Eszközök és járművek | 91 |
| A felülvizsgálat és változtatás | 91 |
| Módosítás, variáció, megújítás, megszüntetés | 91 |
| Szerződésszegés | 91 |
| Dátum és aláírások | 91 |
| A teljesítménymutatók alkalmazása | 93 |
| Teljesítménymutatók | 93 |
| A teljesítménymutatók megközelítése | 94 |
| Mennyiségi mutatók | 94 |
| Ráfordítás | 94 |
| A tevékenység vagy szolgáltatás eredménye | 94 |
| Az igénybe vevők, ügyfelek vagy vásárlók száma | 94 |
| A számok értelmezése | 94 |
| Átlagok | 95 |
| A számokon túl | 95 |
| Pénzügyi mutatók | 95 |
| Minőségi mutatók | 96 |
| A külsőleg megállapított minőségi szint | 96 |
| A belülről megállapított minőségi szint | 96 |
| A külső értékelő által végzett értékelés | 96 |
| A használói megelégedettség | 96 |
| Eljárásmutatók | 96 |
| Mások bevonása a szervezet döntéseibe | 96 |
| A szolgáltatással kapcsolatos döntések | 96 |
| Eredményességi mutató | 97 |
| A hosszabb távú kihatások | 97 |
| Összehasonlító mutatók | 97 |
| Összehasonlítás más szolgáltatókkal | 97 |
| Ha nem csináltunk volna semmit... | 97 |
| Az emberek irányítása | 99 |
| A személyi vezetés környezete | 99 |
| A felelősség tisztázása | 99 |
| Az elszámoltathatóság tisztázása | 100 |
| Problémás helyzetek | 100 |
| A mindennapi személyi vezetés fontos elemei | 100 |
| A vezetési stílus | 101 |
| A dolgozók motivációi | 101 |
| Hatásköri leírás a személyzeti ügyekkel foglalkozók számára | 102 |
| Feladatok | 102 |
| Az új alkalmazottak megkeresése és kiválogatása | 102 |
| A munka személyi feltételeinek biztosítása | 102 |
| Képzés | 102 |
| Az alkalmazottak irányítása és támogatása | 102 |
| Sérelmek és fegyelmi ügyek kezelése | 103 |
| A munkatársak felvétele | 105 |
| A munkaerő-keresés és kiválasztás szakaszai | 105 |
| A munkaköri leírás | 106 |
| A jelölt személyével kapcsolatos elvárások | 106 |
| Esélyegyenlőség a munkaerő-felvételnél | 107 |
| Fogyatékosok alkalmazása | 107 |
| Válogatás | 107 |
| Az ellenőrző lista | 107 |
| A minősítés | 107 |
| A kiválasztás | 108 |
| Referenciaigény | 108 |
| Az interjú | 108 |
| A helyszín | 109 |
| Az interjúkérdések | 109 |
| A sikeres interjú | 109 |
| Választás vagy döntés | 109 |
| A pályázók értesítése | 110 |
| A munkaerő-felvétel fő lépéseinek listája | 110 |
| Gyorsított eljárás | 110 |
| Önkéntesek szervezése és elhelyezése | 111 |
| "Munkatárs-kölcsönzés" (Secondment) | 111 |
| Munkaszerződések | 112 |
| Az önkéntesek szerződése | 113 |
| A betanítás előkészítése | 113 |
| Az új munkatársnak szükséges információk | 113 |
| A beütemezett események | 113 |
| A feladatok | 113 |
| Az első nap | 114 |
| Ami még az első hétre maradt | 114 |
| Második hét | 114 |
| A harmadik és negyedik hét | 114 |
| A próbaidő | 114 |
| A munka színvonalának emelése | 115 |
| Az alapozás | 115 |
| Szupervízió | 116 |
| Ki kinek a szupervizora? | 116 |
| A szupervízió céljai | 116 |
| Az értékelés | 116 |
| Általános nehézségek | 116 |
| Az ellenőrzések legyőzése | 117 |
| Felkészülés a szupervízióra | 117 |
| Az alkalmak hatékony kihasználása | 118 |
| A problématerületekre vonatkozó felelősség meghatározása | 118 |
| A tipikus problémák kezelése | 118 |
| Támogatás, segítés | 119 |
| Általános nehézségek | 119 |
| A titoktartás | 120 |
| Válsághelyzetben nyújtott támogatás | 120 |
| A nem vezetői szupervízió | 120 |
| Kapcsolattartás a szervezettel | 120 |
| Önkéntesek | 121 |
| Alkalmatlan önkéntesek | 121 |
| Felülvizsgálat, értékelés | 121 |
| A felülvizsgálattal kapcsolatos fogalmak | 122 |
| Felkészülés az alkalmazotti felülvizsgálatra | 122 |
| Változások a legutóbbi felülvizsgálat óta | 122 |
| A próbaidő közepén történő felülvizsgálat esetén | 122 |
| A saját munkakörrel kapcsolatos kérdések | 122 |
| A szervezet többi részére vonatkozó kérdések | 123 |
| A szervezeti politikára és az eljárásokra vonatkozó kérdések | 123 |
| A másokhoz fűződő kapcsolatokra vonatkozó kérdések | 123 |
| A más szervezetekkel való kapcsolatokra vonatkozó kérdések | 123 |
| A hosszabb távú tervekre vonatkozó kérdések | 123 |
| A felülvizsgálat eredményének figyelemmel kísérése | 123 |
| Ha még mindig vannak problémák | 123 |
| A munka elvégzésére való alkalmatlanság | 123 |
| A munka iránti elkötelezettség hiánya | 123 |
| Rossz irányítás | 123 |
| És ha még mindig vannak problémák | 124 |
| Végső figyelmeztetés és elbocsátás | 124 |
| Nagyon komoly viselkedési probléma | 124 |
| A jogszerű és a jogellenes elbocsátás | 124 |
| A munkatársak képzése | 127 |
| A képzéstípusok | 127 |
| A képzés feladatai | 128 |
| A képzéspolitika | 128 |
| Célkitűzések és fontossági sorrend | 128 |
| A képzéshez való hozzáférhetőség | 128 |
| Az esélyegyenlőséggel kapcsolatos megfontolások | 128 |
| Belső képzés | 128 |
| Külső képzés | 128 |
| A meghosszabbított vagy hosszú távú képzések | 129 |
| A képzési szükségletek felmérése | 129 |
| Külső képzések | 130 |
| A házon belüli képzés | 130 |
| Legyünk realisták! | 130 |
| A különbségek és a konfliktusok kezelése | 131 |
| Pozíciók és ügyek | 132 |
| Szervezeti politika, célkitűzések, fontossági sorrend | 132 |
| A forrásokkal kapcsolatos nehézségek (források szűkülése) | 132 |
| Struktúrák és eljárások | 132 |
| A személyes, a múltbeli és a rejtett ügyek | 132 |
| Konfliktuskezelési megközelítések | 133 |
| A kívánt eredmények | 133 |
| Az eljárások | 133 |
| A konfliktuskezelés lépései | 133 |
| A csoporton belül tartani | 134 |
| Úgy tenni, mintha mi sem történt volna | 134 |
| A konfliktusban lévőkre kényszerített megoldás | 134 |
| Konfliktuskezelés alapfokon | 134 |
| Az első három lépés mint megközelítés | 135 |
| Segíteni az embereknek, hogy megtalálják a saját megoldásukat | 135 |
| Kívülálló felkérése | 135 |
| Harmadik fél által elősegített megoldások | 136 |
| Ne feledjük! | 136 |
| A stressz kezelése | 137 |
| Mi a stressz? | 137 |
| A stressz kezelése | 138 |
| A stresszkeltő tényezők | 138 |
| A munkához kapcsolódó tényezők | 138 |
| A nem munkához kapcsolódó tényezők | 138 |
| A magunk előidézte stresszokozók | 138 |
| Külső okok | 139 |
| A stressz hatásai | 139 |
| Tipikus viselkedések stressz helyzetben | 139 |
| A szervezeti stresszciklus | 139 |
| A kiégettség útja | 141 |
| Hogyan térjünk le a kiégettség felé vezető útról? | 141 |
| A munkakörülmények | 142 |
| Felelősségvállalás | 142 |
| A pénzügyi vezetés | 143 |
| Gazdálkodás | 144 |
| A gazdálkodás rendjének kialakítása | 144 |
| Források | 145 |
| Kiadások | 146 |
| Számvitel, adózás | 147 |
| Beszámolási kötelezettség | 147 |
| Könyvvezetési kötelezettség | 148 |
| Adózási kötelezettség | 149 |
| A társasági adótörvény civil szervezeteket érintő rendelkezései | 149 |
| Az ÁFA törvény alapítványokat, társadalmi szervezeteket érintő vonatkozásai | 150 |
| Személyi jövedelemadó | 151 |
| A társadalombiztosítási törvény egyes szabályozásaik | 151 |
| Kedvezmények | 152 |
| A közhasznú szervezetek támogatóit megillető kedvezmények | 152 |
| A civil szervezetektől kapott támogatások személyi jövedelemadóval kapcsolatos kérdései | 152 |
| Felügyelet, ellenőrzés | 152 |
| Az adminisztráció és a papírmunka elvégzése | 155 |
| A posta kezelése | 155 |
| Az üzenetek kezelése | 156 |
| Az információs rendszerek kezelése | 156 |
| Összegyűjtés | 156 |
| Tárolás | 157 |
| Felhasználás | 157 |
| Visszajuttatás | 157 |
| Az irattárolás | 157 |
| Ábécés elrendezés | 157 |
| Kategóriák alapján történő rendezés | 157 |
| Numerikus és alfanumerikus rendszer | 157 |
| Színkódos rendszer | 157 |
| Megőrzendő dokumentumok és folyamatban levő iratok | 158 |
| Az irattárolás megkönnyítése | 158 |
| Számítógépes információs rendszerek | 158 |
| A még nem eléggé jó vezető | 159 |
| Vezetőképzés | 159 |
| Vezetői tanácsadás | 159 |
| A tanácsadás típusai | 160 |
| A tanácsadó felkutatása | 161 |
| Figyelmeztetés | 161 |
| Mikor a vezetők nem tudnak vezetni | 161 |
| Problémákkal teli vezetés | 162 |
| A nem egyértelmű célkitűzések | 162 |
| A nem világos hatásköri leírások és a határok | 162 |
| A nem hatékony és az eredménytelen ülések | 162 |
| Problémák az irányító testülettel | 162 |
| A nem világos munkaköri leírások és munkaköri elvárások | 163 |
| A nem megfelelő felügyeleti eljárások | 163 |
| Az ötletszerű adminisztratív rendszer | 163 |
| A nem megfelelő pénzügyi vezetés | 163 |
| Nézeteltérés és konfliktus | 163 |
| A vezetői inkompetencia | 163 |
| Utóirat | 165 |