| A regény a gyorsan változó világban | 11 |
| A regényíró mint történész. Romantikus regény. Naturalista regény | 15 |
| A romantikus szerelem a valóságban és a regényes ábrázolásban | 17 |
| Megközelítés | 17 |
| Az érzelem és az érzékek zavarai. George Sand és Musset | 19 |
| Hotl szerelem. Boncolási jegyzőkönyv. Irodalomtörténeti összegezés | 29 |
| Részben téves diagnózis a "mal du siécle" | 33 |
| Lovagias és patetikus vallomás. Bűnvállalás. Nagylelkűség | 40 |
| A viszályok csírái a Vallomásban. Igazmondás? Rágalom? | 44 |
| Alig álcázott hadüzenet. Szerelem és testiség. A nő felszabadítása. A szocialista irányregény felé | 48 |
| A két Lélia között | 54 |
| "Ő és Ő" vagy "Ő" és "Ő" | 57 |
| Az érem másik oldala | 68 |
| Betegség-e a romantika? Charles Maurras és a velencei szerelem | 73 |
| Késői, tárgyilagos tanúság. Musset utolsó szerelme | 78 |
| Ideiglenes összegezés | 79 |
| A prototípustól a regényhősig. A modelltől a regényes ábrázolásig. A regény a romantika és a realizmus válaszútján | 82 |
| Félicité des touches alisa Camille Maupin alias Aurore Dupin alias George Sand alias Honoré de Balzac | 82 |
| Romantikus portré barokk eszközökkel | 89 |
| Pontos, hűséges rajz | 90 |
| Balzac mint modell, Balzac-arcképek | 93 |
| Camille Maupin - c'est George Sand | 98 |
| Egy zseniális írónő pénzügyei | 107 |
| Tükrözés és világteremtés. Hősök és prototípusok. Út és ugrás a való világból a regényes ábrázolás világába | 110 |
| Pénz, hatalom, bűn, erény, Vautrin, Vidocq | 120 |
| Vidocq | 123 |
| Vautrin | 126 |
| Balzac: Proteusz vagy Prométheusz. Három Balzacértelmezés: Gaetan Picon, André Wurmser, André Maurois. Summa Balzaciana | 135 |
| A probléma | 135 |
| Mű alkotó nélkül? Gaetan Picon | 138 |
| Az embertelen színjáték. André Wursmer | 145 |
| Prométheusz vagy Balzac élete. André Maurois | 160 |
| Valjean, Javert, Vidocq. Marius alias Victor Hugo? A nagyapaság új művészete | 166 |
| A nyomorultak keletkezésének története. Valóság és eszményítés | 176 |
| Regény. Regényes. Regényesség. Romantika. Realizmus | |
| A regényről | 187 |
| Mi a regény? | 187 |
| Jelentéstani vizsgálódás | 190 |
| Regény, regényesség | 191 |
| A regény a történelemben. A regény történelmi típusai. Régi regény és új regény | 193 |
| A regény új regénnyé válik. "Regényes" új regény: romantika. "Nem regényes" új regény: realizmus | 194 |
| A modern regény születése | 200 |
| Történelmi és társadalmi előfeltételek. A regény keletkezésének szociológiája | 202 |
| A regény szociológiája. író, terjesztés, közönség | 206 |
| A regény minőségi szintjei. A regények osztályozása | 209 |
| A romantika higgadt vizssgálata. Szakadatlan harc a realizmus körül Sine ira, cum studio | 214 |
| A realizmusról általában. Osztenzio. Ikonicitás. Expresszivitás | 215 |
| A realizmusról nem általában. Realizmus a regényben. Realista regény - realista áramlatok | 217 |
| Differenciáldiagnózks: romantika, realizmus, naturalizmus a regényben | 219 |
| A regényiró mint szociológus. A naturalista regény. Zola | |
| Balzac, Zola és a globális társadalomábrázolás. A negyedik rend felfedezése. A Rougon-Macquart család. A három város. A négy evangélium | 225 |
| Zola és utókora | 225 |
| A Zola-pör és újrafelvétele | 228 |
| Balzac világa, Zola világa. Társadalmi valóság, irodalmi valóság | 231 |
| Regény és ankét. A francia társadalom két nézetben | 235 |
| Biológia és szociológia. Regényes ábrázolás a történelemben | 239 |
| A regényes ábrázolás új birodalma | 246 |
| A patkányfogó. Ankét a külvárosban. Műhely és gyár. Átöröklés és "milieu" | 251 |
| Félreértések, polémiák | 258 |
| Még egyszer Balzac és Zola | 260 |
| A regény a valóságos térben és időben | 267 |
| Naturalista regény. Zola látása. Írói alkata. Idő, tér, ábrázolási technika A patkányfogóban | 269 |
| A remekmű. Germinal. Sztrájk, tömeg, vezetők. A jövő vetése | 277 |
| A remekmű fogamzása | 280 |
| A remekmű születése | 282 |
| A remekmű nyersanyaga. Dokumentálódás. Ideológia | 287 |
| Látás és látomás | 289 |
| A tömeg és vezérei. Új hős, új környezet | 291 |
| Hős, téma, szerkezet | 296 |
| Egyén és közösség. Sigismond Busch, Étienne Lantier, Souvarine | 300 |
| A valóságtól a naturalista regényig: témák, idő, struktúrák, képek, jelképek a Germinalban | 304 |
| A három város. Párizs: lázadás, tudomány. A négy evangélium: A munka. Utópia. Messianizmus. Búcsú a natiralizmustól | 311 |
| A három város. Párizs | 312 |
| A bűn, a kétségbeesés és a remény metropolisa | 315 |
| Tudomány, lázadás, utópia | 317 |
| Ankét az uralkodó osztály bűneiről | 323 |
| Bazilika és laboratórium a Montmartre tetején | 325 |
| A munka tragédiája és megdicsőülése | 331 |
| Az utópia útján | 332 |
| Valóság és kegyes óhaj | 334 |
| A regény elszakadása a valóságtól. Ugrás az utópiába. Szimbólumok helyett szimbolika | 336 |
| A naturalizmus és a naturalizmusok. Irodalom, biológia, szociológia | 342 |
| Utak és tévutak. A naturalizmus marxista bírálói és értékelői | 342 |
| Szemantikai zavarok - ellentétes értelmezések | 356 |
| A naturalizmus becsületmentése | 358 |
| Naturalizmus "sub specie aeternitatis" | 363 |
| A "második naturalizmus": a kísérleti regény esztétikája. A regény a genetika és a szociológia közt | 367 |
| A kísérleti regény esztétikája | 372 |
| Kísérleti regény. Regényes alkotás | 379 |
| Módszer és technika | 381 |
| A naturalizmus a modern regény útján | 384 |
| A "harmadik naturalizmus". A naturalista iskola. Naturalista mozgalmak | 387 |
| A médani esték. A médani csoport dicsősége és bomlása | 387 |
| A fiatal naturalista írók védelmében | 392 |
| A mester és "tanítványai" | 399 |
| A naturalizmus ellenségei | 404 |
| Az "ötök manifesztuma" | 413 |
| A naturalizmus ellentmondásos utókora. A huszadik századi regény a "scientizmus" és a modern tudományok között. A dokumentálódástól a magnetofon-regényig | 418 |
| A regény útja a huszadik században. A történelem szakadékai. A lélek mélységei | |
| Huszadik század. Dosztojevszkij. Célok és eszközök. Etosz és lázadás | 423 |
| Végletek | 423 |
| A megszállottak | 426 |
| A Nyecsajev-ügy | 431 |
| Néhány következtetés: A Dosztojevszkij-képek és a Dosztojevszkij-kép | 466 |
| A negyedik rend regényei és regényírói | 469 |
| Az anya és a fia. A szocialista munkáshős. A valóságtól a forradalmi mozgalom ábrázolásáig | 471 |
| Az anya. Gorkij modelljei és prototípusai | 473 |
| Viták, harcok, polémiák. Az anya körül. Pelageja Nyilovna: a realizmus és a romantika között | 483 |
| Gorkij: primus inter pares. Szocialista forradalmi regények. Proletárregények. Munkásírók és munkásregények | 487 |
| Doktor Faustus. A regény. A regény regénye | 493 |
| A szándék | 496 |
| Az anyag | 497 |
| A nézőpont. A narrátor | 502 |
| Alapötlet, terv, megvalósulás | 505 |
| A Doktor Faustus mint "tradicionalista" regény | 506 |
| Intellektuális regény | 510 |
| A Doktor Faustus struktúrája. Zenei szerkezet: polifónia, kontrapunkt, motívumok és leitmotívumok. Valóság és regényes idő | 513 |
| A Faustus-regény szövege: kitalálás, montázs, transzponálás | 517 |
| Irónia, paródia, tragikkum. Az író és hősei | 520 |
| Értelmezések, értékelések | 524 |
| Régi regény, új regény, "új regény". Valami a modern regényelmélet születéséről | 529 |
| A második kötet végén. A harmadik kötet elé | 533 |
| Jegyzetek | 535 |
| Az idézett szerzők, művek, valóságos és fiktív nevek mutatója | 607 |