1.034.149

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Esélyek és korlátok

A magyarországi cigány közösség az ezredfordulón

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Romológiai Tanszék
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 123 oldal
Sorozatcím: Gypsy Studies - Cigány Tanulmányok
Kötetszám: 8
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-641-923-x
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tarja Halonen, finn köztársasági elnök 2001. januárjában Strasbourgban elmondott beszédében kiemelten foglalkozott a „pán-európai kisebbség", a roma közösség helyzetével, s megfogalmazta egy... Tovább

Előszó

Tarja Halonen, finn köztársasági elnök 2001. januárjában Strasbourgban elmondott beszédében kiemelten foglalkozott a „pán-európai kisebbség", a roma közösség helyzetével, s megfogalmazta egy európai szintű konzultatív testület létrehozásának szükségességét. Ez a javaslat - amely valószínűleg megvalósul majd - azt jelzi, hogy a roma közösség Európa-szerte kilép marginális társadalmi helyzetéből, s az európai nemzetek kormányzati politikájában komoly tényezőként kell majd számba venni. A romák helyzete az Európai Unió bővítését előkészítő tárgyalások sarkalatos pontjává vált az elmúlt évek során, ez tükröződik a kelet-európai országok évente megjelenő országjelentései körüli vitákban is. A magyarországi romák társadalmi integrációjának bárminemű megközelítése újra és újra rávilágít az etnikai alapú statisztikák módszertani problematikájára: nem tudjuk, hány roma él Magyarországon. A vélemények megoszlanak arról, hogy Magyarország a tömeges marginalizálódás megfékezése, a folyamat megfordítása vajon társadalmi csoportok, családok, egyének támogatása a roma közösségre szabott, elkülönített, címkézett formát igényel, avagy a minden állampolgárt kivétel nélkül megillető szociális ellátórendszert, munkahelyet, oktatást, mely intézményekhez viszont a szóban forgó kisebbség látványosan nem jut hozzá a létező diszkrimináció és az előítéletek miatt. Annyi bizonyos, hogy a romák mindenképpen heterogén társadalmi csoportot alkotnak. A heterogenitás tekintetében a sokat hangoztatott kulturális, nyelvi, életmódbeli különbözőségnél azonban talán fontosabb, hogy a magyarországi cigányság ugyanazon jellemzők mentén rétegződik, mint a többségi társadalom, azaz iskolázottság, munkahely, jövedelmi viszonyok vagy az információhoz való jutás esélye. A jelentés nem törekedhetett teljességre. Egyfelől a téma összetettsége kívánta meg, hogy súlyozzunk a lehetséges szempontok között, másfelől arra is törekedtünk, hogy a Külügyminisztérium megbízásából két évvel korábban készült jelentés tartalmát lehetőséghez képest ne ismételjük meg, illetve csak annyiban, amennyiben ez a műfajból következik. Négy szempontot választottunk ki a magyarországi cigányság helyzetének bemutatásához. Bevezetésként definiáljuk a bemutatandó csoportot, megkíséreljük vázolni a belső tagoltságot, és annak az egész társadalomban megjelenő összefüggéseit. A következő fejezet az oktatás területén bekövetkezett változásokat és a régi-új problémákat írja le. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
KIKRŐL VAN SZÓ? (Ligeti György) 11
A tudományos megközelítés problémája 11
Elnevezések 13
Attitűdök 19
EREDMÉNYEK ÉS PROBLÉMÁK AZ ISKOLÁZÁSBAN (Forrav R. Katalin) 23
Az iskolázottság és változásai 24
A roma gyermekek iskolázásának problémái térségünk néhány országában 26
Bulgária 26
Szlovénia 26
Csehország 26
Lengyelország 26
Ausztria 26
Szlovákia 26
Az iskolázás gyenge pontjai 29
Az iskola előtti nevelés 30
Általános iskolai túlkorosság 32
Az iskola és a családok közötti főbb konfliktusok 33
Cigány kisebbségi oktatási programok 35
Speciális oktatás 38
A szegregáció problémája 40
Szakképzés 43
A középiskolázás 44
Támogatási rendszerek 46
Oktatási modell-intézmények a cigány tanulók számára 49
Felsőoktatás és pedagógusképzés 52
Tendenciák 55
ESÉLYEK ÉS ESÉLYEGYENLŐTLENSÉGEK
(Bernáth Gábor - Wizner Balázs) 56
Társadalmi jellemzők 57
Lakásviszonyok 58
Cigány telepen élők aránya 58
Foglalkoztatás 63
Megélhetési stratégiák 71
Szegénység: segélyre szorulva 72
Vállalkozás és megélhetés 75
Külföldi munkavállalás és letelepedés 77
Egyenlőtlen esélyek 80
Oktatás 80
Egészségi állapot, egészségügyi ellátás 80
A nyilvános diskurzus nyelve 83
ROMA KÖZÉLET ÉS CIVIL SZERVEZETEK
(Wizner Balázs - Bernáth Gábor) 85
Bevezetés 85
Roma civil szervezetek 87
A kisebbségi önkormányzatok 89
Fontosabb tematikák a roma önszerveződésben 95
A nyilvánosság terepei 100
Politikai érdekképviselet 104
FÜGGELÉK (Összeállította: Mohácsi Erzsébet) 107
Felhasznált irodalom 107
Források 113
A jelentésben hivatkozott fontosabb szervezetek 114
Média 114
Jogvédelem 116
Fiatalok szervezetei 117
Országos politikai szervezetek 118
Oktatással foglalkozó szervezetek 119
Egyéb szervezetek 120
Szerzőinkről 122

Mohácsi Erzsébet

Mohácsi Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mohácsi Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Esélyek és korlátok Esélyek és korlátok Esélyek és korlátok Esélyek és korlátok Esélyek és korlátok

A borító enyhén kopottas és foltos. A kötés megtört.

Állapot:
2.740 Ft
1.370 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba
konyv