A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Gyakorlati zeneesztétika

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 772 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

MOLNÁR ANTAL GYAKORLATI ZENEESZTÉTIKA
Molnár Antal ifjabb társként ahhoz a nagy művész-generációhoz csatlakozott a század első évtizedében, amely - a Nyugat zászlóbontása idején - megfrissült európai tájékozódás, kitáguló látókör igényével látott ismét a magyar művelődés megújításához. Az élcsapatból akkor nem hiányoztak azok a kitűnő érzékű műbírálók, esztéták és publicisták sem, akik elsőkül értették meg „új időknek új dalait", elsőkül adták hírül a magyar zene akkori közönségének, hogy . . . zenénk új mesterei és ihletett alkotásaik már nem egy szűkebb provincia, hanem az egész művelt emberiség hangját szólaltatják meg népük nyelvén. Molnár Antal, hasonlóan idősebb kortársaihoz, Bartókhoz és Kodályhoz, maga is számos téren munkálkodott egyidőben. Zeneszerzői, kamarazenei, nevelői és kritikusi tevékenysége mellett lelkesen vett részt a népzenegyűjtés munkájában, ifjúkorától kezdve elméleti, történeti, pedagógiai, szociológiai munkák könyvtárnyi sorával állt a magyar közönség... Tovább

Fülszöveg

MOLNÁR ANTAL GYAKORLATI ZENEESZTÉTIKA
Molnár Antal ifjabb társként ahhoz a nagy művész-generációhoz csatlakozott a század első évtizedében, amely - a Nyugat zászlóbontása idején - megfrissült európai tájékozódás, kitáguló látókör igényével látott ismét a magyar művelődés megújításához. Az élcsapatból akkor nem hiányoztak azok a kitűnő érzékű műbírálók, esztéták és publicisták sem, akik elsőkül értették meg „új időknek új dalait", elsőkül adták hírül a magyar zene akkori közönségének, hogy . . . zenénk új mesterei és ihletett alkotásaik már nem egy szűkebb provincia, hanem az egész művelt emberiség hangját szólaltatják meg népük nyelvén. Molnár Antal, hasonlóan idősebb kortársaihoz, Bartókhoz és Kodályhoz, maga is számos téren munkálkodott egyidőben. Zeneszerzői, kamarazenei, nevelői és kritikusi tevékenysége mellett lelkesen vett részt a népzenegyűjtés munkájában, ifjúkorától kezdve elméleti, történeti, pedagógiai, szociológiai munkák könyvtárnyi sorával állt a magyar közönség nevelésének, zenei kiművelésének szolgálatába. Különbözött generációs társainak muzsikus zömétől abban, hogy nem csupán új muzsikát akart írni, nem csupán muzsikálni, énekelni akarta megtanítani közönségét. Olvasóit nem pusztán zenegyakorlókká, zenehallgatókká és -élvezőkké, hanem zeneértőkké akarta nevelni. Zenetudósként nem csupán a zene létének technikaiszerkezeti, biológiai és történelmi módosulásai, körülményei iránt érdeklődött, hanem különösképpen a zene esztétikai megértése és megértetése, jelentésvilága vonzotta.
A kor áramlataiban való tájékozottsága, esztétikai műveltsége és érzékenysége tette, hogy mindenki előtt jelölhette ki az új magyar zene jelentőségét, helyét a világ zenei fejlődésében, kísérhette figyelemmel további útját mindig egységes európai áttekintés, tághorizontú felmérés értékrendje szerint.
Ez a kötete is lenyűgöző általános műveltségű, de ízig-vérig a zene hangzó világában, gyakorlatában élő muzsikus gondolatmenetét foglalja össze. Óriási példaetára szellemesebbnél szellemesebb műelemzések foglalata, irodalmi utalásai a század első felének zene- és tudományos irodalmában sokoldalúan tájékozott esztéta gazdag ismeretvilágáról tanúskodik.
A kötet egyben azt is tanúsítja, hogy a magyar zeneesztétikai gondolkodás folyamatosságában a látszat ellenére sincs hézag... Nem mondott le egy pillanatra sem arról az igényéről, hogy nagyszabású áttekintésben foglalja össze a zene lényegét, jelentését széleskörű európai tájékozódás alapján a magyar közönség számára. Számos eredményt nyújt át készen vagy félig készen a mi zeneesztétikai gondolkodásunknak, nagy korszak nagy tanújaként örökíti tovább azt a meggyőződést, hogy a zene jelentéshordozó, etikai fontosságú társadalmi jelenség, amelynek gyakorlata a filozófiai szintű megértés nélkül sekélyes prakticizmusba fullad, és végül önmagát sorvasztja el. Vissza

Tartalom

Előszó 9
I. Jelentés 15
a) Színvonal 15
b) Nyelvezet 19
a) A zenei nyelvezet alapjai 19
fi) Amire nem alkalmas a zenenyelv 20
y) A zenei nyelvezet természetes és konvencionális vegyi eleme 23
8) Természetesség és konvencionalitás szélsőségei 29
c) Hermeneutika 35
ol) Alapvető tájékozódás 35
p) Szöveges és hangszeres zene nyílt összefüggései 44
y) Irodalmi átültetés 48
b) Alkategóriák 52
II. Ritmus 81
a) Tempó 84
b) Metrum 89
c) Ritmus-alakok 103
d) Nagyritmus 121
III. Hangnem 130
a) Mit jelent a hangnemiség ? 130
b) Hangnemfajták 132
c) A hangnemek jellege 146
ol) A hangnemjelleg összetevői 146
P) A homofon hangnemiségek kialakulásáról 149
y) A hangnemhasználat konvenciói 154
b) A hangnem-éthosz közelebbi körülírásai 156
d) Hangnemek egybehatása az építkezésben 160
IV. Dallam 163
a) Hangköz és motívum 168
cc) A hangközökről általában 168
p) „Emelkedő" és „süllyedő" irány 173
y) A hangközök jellege 189
1. Diatonika 189
2. Kromatika 204
ő) Megfordítás (inverzió) 209
e) Motívum-fejtés 213
b) Dallamszerkezet 215
a) Általános elvek 215
fi) Motivikus összefüggés 219
y) Dallamtípusok 223
1. Hangrendszer szerint 223
2. A hangmenet irányulása szerint 225
3. Énekes és hangszeres típus 228
4. Egyéb tipológiák 232
c) Ornamentika 233
V. Többszólamúság 240
a) Származása és mibenléte 241
b) Stílus és összhangzat 251
oc) A hangzási érték 251
fi) Homofon elemek a polifóniában 256
y) Polifónia és homofónia között 261
b) Polifon elemek a homofóniában 264
c) A harmóniai nyelvezet 276
a) Az akkordkészlet 276
P) Hangzati energetika 278
y) Akkordmenet és jelentés 285
VI. Dinamika 292
a) A hangerősség mivolta 292
b) Természetes és „mesterséges" dinamika 296
c) Dinamika és jelentés 299
d) Stílus és hangerősség 303
VII. Hangszín 317
a) A hangszínről általában 317
b) A hangszín történelmi fejlődése 321
c) Alapszínek és színkeverések 336
cl) Általános tájékozódás 336
§) A hangforrások képessége 338
y) Mímelt színek 345
ő) Együttesek 347
VIII. Alkat 352
a) Alapelvek 354
ol) Egyszeriség, egyéni képlet 354
fi) Teljesség, rend, harmónia 356
y) Egység és változatosság 357
ö) Szükségszerűség, szervesség 359
ej Megválogatottság és egyanyagúság (homogeneitás) 371
L) Részarányos eloszlás (proporcionáltság, eurhythmia) 372
rj) Helyi érték (valeur) 373
Méretezettség 377
i) Helyes adagoltság 380
x) A fokozódás két típusa: kinövekvés és feszültség 382
b) Tematika 384
a>) A téma 384
P) Tematikus munka 388
y) Tematikus egység 394
c) Szimmetria 418
ol) A zenei párképesség általában 418
P) Elrendezés kicsiben 425
y) Elrendezés nagyban 432
8) Stílus és szimmetria 453
d) Az alkati teljesség 464
<x) Stílusfejlődés szempontjából 464
P) Szövésmód 481
1. Textúra általában 481
2. Alkati energetika 489
3. Helyezkedés 499
4. Feldolgozás szűkebb és tágabb értelemben 511
y) Főbb alkattípusok 521
8) Alkat és jelentés
Függelék
IX. A zene mint társművészet
a) Általában 575
b) Analógiák a különböző érzékek között 579
cl) Miben áll a program? 579
p) Nyelvi jelek 581
c) Szöveg és zene 593
<x) A szöveghasználat módjai 593
1. Prelimináriák 593
2. A szöveg fontossága 595
3. A szövegkezelés kategóriái 599
4. A három főkategória gyakorlata 602
5. A szöveghangulat zenei kisugárzása 610
P) Irodalmi és zenei alkat 616
d) Énekzene átjátszása a hangszeresbe 624
e) „Programzene" 626
X. Stílus 636
a) Alapfogalmak 636
a) Általános áttekintés 636
fi) A stilizálás alapkategóriái 647
y) Stílushullámzás 654
b) Korstílus 659
?) Általános megjegyzések 659
fi) Román stílus, gótika és reneszánsz 660
y) Barokk 666
?) Rokokó és nagyklasszicizmus 674
e) Polgári romantika 685
() Új zene 698
c) Nemzeti stílus 700
d) Egyéni stílus és műstílus 710
e) Műfaji tájékozódás 717
a) Színvonal 717
fi) Abszolút és programzene 721
y) Énekes és hangszeres zene 722
d) Polifónia és homofónia 724
e) Egyházi és világi stílus 726
Együttes szerint 728
rj) Egyéb műfaji osztályozások 729
Rövidítések 740
Jegyzetek az I. fejezethez 741
a II. fejezethez 744
a III. fejezethez 745
a IV. fejezethez 748
az V. fejezethez 751
a VI. fejezethez 755
a VII. fejezethez 756
a VIII. fejezethez 757

Molnár Antal

Molnár Antal műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Molnár Antal könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Gyakorlati zeneesztétika Gyakorlati zeneesztétika

A védőborító szakadozott.

Állapot:
4.480 Ft
3.130 ,-Ft 30
28 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Gyakorlati zeneesztétika Gyakorlati zeneesztétika Gyakorlati zeneesztétika

Könyvtári könyv volt.

Védőborító nélküli példány.

Állapot: Közepes
4.480 Ft
3.580 ,-Ft 20
32 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Gyakorlati zeneesztétika Gyakorlati zeneesztétika Gyakorlati zeneesztétika

A védőborító szakadt, elszíneződött. A borító foltos.

Állapot:
4.480 ,-Ft
40 pont kapható
Kosárba
konyv