Előszó
Részlet a könyvből:
"A megye közoktatásának fejlődését alapvetően az általános történelmi körülmények és tendenciák határozták meg. 1945. április 4-e történelmi korszakot zárt le népünk történetében és életében. A szovjet hadsereg győzelme a fasizmus felett a magyar dolgozó osztályok győzelmét hozta a földbirtokosok és a tőkések rendszere felett. Néhány év leforgása alatt sikerült megszabadítani gazdasági és társadalmi életünket a feudális maradványoktól, a tőkés rendszer nyűgétől. A dolgozók birtokba vették jussukat: a munkások a gyárakat, üzemeket, bányákat, a parasztok a földet. A felszabadulással demokratikus átalakulás kezdődött, amely szocialista forradalomba torkollott és abban teljesedett ki. A társadalmi átalakulás szerves részeként bontakozott ki a kulturális forradalom, amelynek ma is részesei vagyunk, és még beláthatatlan ideig azok leszünk. Ez a parttalan, elsöprő erejű, célirányos szocialista kultúrforradalom mélyen áthatotta a Szabolcs-szatmári szellemi élet szféráját. Időközönként számbavesszük eredményeinket. Kiemelünk bizonyos mutatókat - amelyek jelzik ugyan a lényeget -, de a teljes mérlegkészítéssel még adósok vagyunk. Erre kitűnő alkalom kínálkozott e negyedszázados jubileum alkalmából, de úgy látom, mégsem került rá a sor: meg kell elégednünk a fejlődés általános tendenciáin belül a specifikumok kikeresésével, elemzésével, értékelésével. Ez ugyan nem sok, de nem is kevés, mert a specifikumok: problémák, vagy talán inkább hátráltató, gátló tényezők; s felismerésükből minden bizonnyal kettős haszon fog származni; egyrészt a fejlődés ismert mutatóit, az általános tendenciákat teljesebbé, meggyőzőbbé tesszük, másrészt megalapozottabbá válnak a jövő tudatos tervezése szempontjából ily fontos programok."
Vissza