1.029.880

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az atlétika oktatása

Testnevelési főiskolai tankönyv

Szerző

Kiadó: Magyar Testnevelési Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 359 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 18 cm
ISBN: 963-2530-01-2
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. 26 fekete-fehér fotósorozat melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Több mint 10 éve, 1962-ben jelent meg az „Atlétika oktatása" című tankönyvünk. Az azóta eltelt időszakban az atlétikai mozgások technikájában - két versenyszám, a rúdugrás és magasugrás kivételével... Tovább

Előszó

Több mint 10 éve, 1962-ben jelent meg az „Atlétika oktatása" című tankönyvünk. Az azóta eltelt időszakban az atlétikai mozgások technikájában - két versenyszám, a rúdugrás és magasugrás kivételével - alapvető változásokról nem számolhatunk be, mégis szükségesnek és időszerűnek tartjuk e könyv megjelenését több fontos okból is.
- Az elmúlt években a különböző tudományok - mindenekelőtt az orvostudomány különböző területei, a pszichológia, a pedagógia - az emberi mozgástevékenység (cselekvés) jobb megismerése érdekében vizsgálódásaik során felhasználták a jól mérhető atlétikai mozgásokat. A kapott tudományos eredmények az oktatásban igen jól hasznosíthatók az atlétikai mozgások hatékonyságának növelésében. Könyvünk ezeket az eredményeket már figyelembe vette, jóllehet korlátozott terjedelme miatt, e szempontból részletesebb elemzésbe nem bocsátkozik.
- Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a teljesítménynövelés egyik fontos tényezője az atlétikai mozgások oktatásának hatékonysága. A teljesítménynövelés e tényezőjével ez ideig viszonylag kevesebbet foglalkoztunk. Elsősorban ezzel magyarázható, hogy az atlétikai mozgások oktatásának problematikája háttérbe szorult az edzésmódszerek és a technika elemzéséhez viszonyítva. Napjainkban a kiemelkedő teljesítmények elérése elképzelhetetlen a képességek és a technika együttes fejlesztése nélkül. Míg a képességfejlesztés elsősorban edzéselméleti, edzésmódszertani kérdés, addig az atlétikai mozgások technikájának kialakítása és fejlesztése - bár e két folyamat egymástól elválaszthatatlan - kifejezetten az oktatás területére tartozik. Ez az elv jut kifejezésre a technika és a képességek komplex fejlesztésében, amelyet könyvünkben vezető elvként szem előtt tartottunk az egyes versenyszámok oktatásának tárgyalásakor. Vissza

Tartalom

Előszó (Koltai, J.- Kovács, E.) 3
I. FEJEZET
Az atlétika helye és szerepe a személyiség fejlesztésében (Harmati, S.) 5
Az atlétika személyiségformáló szerepe az iskolai testnevelésben 5
Az atlétika személyiségformáló szerepe a tömegsportban 7
Az atlétika személyiségformáló szerepe a versenysportban 8
II. FEJEZET
Az oktatás tartalma az atlétikában és az oktatási anyag tervezési, elrendezési kérdései (Harmati S.) 11
Az atlétikai oktatás tartalma a testnevelési órán 11
Elméleti ismeretanyag 11
Mozgásanyag 12
Atlétikai mozgásfajták 12
Előkészítő gyakorlatok 13
Speciális előkészítő gyakorlatok 13
Az atlétikai oktatás anyaga a középiskolai sportkörben 14
Elméleti ismeretanyag 15
Mozgásanyag 15
Atlétikai mozgásfajták 15
Előkészítő gyakorlatok 16
Speciális előkészítő gyakorlatok 16
Verseny 16
Az atlétikai oktatás anyaga az egyesületi foglalkozáson 17
Elméleti ismeretanyag 17
Mozgásanyag 18
Atlétikai mozgásfajták 18
Előkészítő gyakorlatok 18
Célgyakorlatok 18
Kiegészítő mozgásanyag 19
Versenyek 19
Az atlétikai mozgások oktatásának tervezési, anyagelrendezési kérdései 19
Az atlétikai mozgások szerkezete, nehézségi foka 19
A tanulók fejlődési sajátosságai, érettségi foka 21
Az atlétikai mozgástanítás szervezeti keretei 22
Időjárási, létesítményellátottsági tényezők 23
III. FEJEZET
Az atlétikai mozgások oktatásának néhány sajátos pszichológiai, pedagógiai jellemzője (Széchényi, J.) 26
A mozgásszerveződés folyamata 25
A proprioceptív motoros szerveződés 26
Az egyes életkorok mozgástanulásának jellemzői 27
Serdülés előtti kor 27
Serdülőkor 28
Ifjúsági kor 28
Az egyéni mozgásforma kialakítása 29
A mozgástanulás fontosabb tényezői 31
Motivációs tényezők 31
Mentális gyakorlás 33
A másodlagos feltételek változásának érvényesülése a mozgástanulás folyamatában 34
Nehezített feltételek 35
Könnyített feltételek 36
Az oktatás fogálmának értelmezése az atlétikában (Kovács, E.) 37
Az atlétikai mozgások tanulásának sajátosságai
Az atlétikai mozgások tanításának sajátosságai 39
Az atlétikai mozgások objektivizálódása, szabványosodása (standardizálódása) és az egyéni sajátosságok kérdése 40
Az atlétikai mozgásanyagnak tanítása az iskolai testnevelésben, valamint a sportköri és egyesületi foglalkozásokon 41
A tanulási folyamat irányításának különbözőségei és lehetőségei pedagógiai célkategóriák szerint 42
Az oktatási folyamat sajátosságai az atlétikában 43
Az oktatási folyamat főbb mozzanatainak feltárása, az atlétikai mozgások oktatási folyamatának sajátosságai 43
A mozgásanyag feldolgozásának oktatási folyamata 44
Az atlétikai mozgások oktatási folyamatai mint kibernetikus rendszer 45
Az oktatási folyamat programozásának lehetőségei 48
IV. FEJEZET
Foglalkozási formák alkalmazása az atlétikai oktatásban (Harmati, S.) 51
A foglalkozás szervezeti keretei 51
A tanítványok fejlődési sajátossága, érettsége, neme 51
Az atlétikai mozgásanyag természete 52
Az optimális megterhelés biztosítása 53
A létesítmény nagysága, a felszerelés és a szerek száma 53
A tanár vezető szerepének érvényesülése 53
Az atlétika oktatásának módszerei (Koltai, J. - Kovács, E.) 54
Az atlétikai mozgások oktatásához szükséges előfeltételek biztosítása 54
A mozgáskivitelezés finomítása, a technika tökéletesítésének módszerei 56
A mozgás ellenőrzése és a hibajavítás módszerei 56
Az elsajátított mozgás alkalmazásának módszerei 57
Az oktatás módszereit befolyásoló tényezők 58
Az oktatás célja mint módszert befolyásoló tényező 58
Az oktatás tartalma mint módszert befolyásoló tényező 59
A megoldandó didaktikai feladat mint módszert befolyásoló tényező 59
Az életkori és egyéni sajátosságok mint módszert meghatározó tényezők 60
Szubjektív tényezők hatása a módszerek megválasztására 60
Az atlétikai mozgások oktatása során felhasznált főbb módszeres eljárások 61
Szemléltetés 61
A természetes szemléltetés és különböző formái 63
A nyomtatott eszközök és az élőbeszéd 64
Az auditív, a vizuális, az audiovizuális, valamint más speciális eszközök 65
Járás és gyaloglás (Kertész, T.) 67
A járás jellemzése 67
A járás oktatása 67
A gyaloglás jellemzése 68
A gyaloglás oktatása 68
A gyaloglás általános és speciális gyakorlatai 69
A leggyakoribb hibák és javításuk 70
A futások (Molnár, F.) 71
A futások jellemzése 71
A futások oktatása 72
A futások oktatásának sajátosságai a tervezésben, az anyagelrendezésben és a foglalkoztatási formákban 72
A futások sajátos előkészítő gyakorlatai 73
A futások rávezető gyakorlatai 74
A futások oktatásának sajátosságai, az ismeretközlés szempontjai 78
Az alaptechnika oktatásának szempontjai 78
A technikai ismeretek bővítésének szempontjai 79
A mozgáshibák kijavításának szempontjai 80
Az ismeretek megszilárdításának szempontjai 81
Az ellenőrzés és önellenőrzés lehetőségei 82
A vágtafutás (Molnár, F.) 83
A vágtafutás jellemzése 83
A vágtafutás oktatása 83
A leggyakoribb hibák és javításuk 85
Az oktató elhelyezkedése 86
A középtáv-, a hosszútáv- és az akadályfutás (Kertész, T.) 87
Közép- és hosszútávfutás 87
Az akadályfutás célja és jelentősége az iskolai testnevelésben 89
A kanyarfutás (Molnár, F.) 90
A kanyarfutás jellemzése 90
A kanyarfutás oktatása 90
A leggyakoribb hibák és javításuk 91
A rajt (Molnár, F.) 92
A rajt jellemzése 92
Az állórajt 92
Az állórajt rávezető gyakorlatai 92
Az állórajt oktatása 93
A leggyakoribb hibák és javításuk 94
A térdelőrajt 94
A térdelőrajt rávezető gyakorlatai 95
A térdelőrajt oktatása 95
Az indulási hely elkészítése 95
A rajthoz helyzet 96
A vigyázz helyzet 96
Indulás 97
A leggyakoribb hibák és javításuk 97
Az oktató elhelyezkedése 97
A váltófutás (Zarándi, L.) 98
A váltófutás jellemzése 98
A váltófutás oktatásának előfeltételei 98
A váltófutás oktatásának elvei 99
A kétkezes váltási technika oktatása 99
A leggyakoribb hibák és javításuk 100
Az egykezes váltási technika oktatása 101
A leggyakoribb hibák és javításuk 101
Az oktató elhelyezkedése, a hibák megfigyelésének szempontjai. Az önellenőrzés lehetőségei 102
A gátfutás (Kertész, T.) 103
A gátfutás jellemzése 103
A gátfutás oktatásának általános és sajátos szempontjai 104
A gátfutás általános előkészítő és rávezető gyakorlatai 104
Előkészítő gyakorlatok 105
Rávezető gyakorlatok 107
Az ellépő láb gyakorlatai 108
A lendítő láb gyakorlatai 108
A gátfutás oktatása 108
A gátfutás oktatása a futómozgással együtt 109
A gát vétel technikájának oktatása 111
A gátfutás oktatásának általános szempontjai az egyesületi foglalkozásokon 114
A különböző gátfutószámok oktatása 115
A rövidtávú gátfutás oktatása 115
A 400 m-es gátfutás oktatása 116
A 200 m-es gátfutás oktatása 118
A leggyakoribb hibák megelőzése és javításuk 118
A futás közben elkövetett hibák 118
A gátvétel közben elkövetett hibák 119
Az oktató elhelyezkedése 121
Az önellenőrzés lehetőségei 121
Az ugrások (Zarándi, L.) 123
Az atlétikai ugrások jellemzése 123
Az ugrások szerepe az iskolai és az iskolán kívüli foglalkozásokon 124
Az atlétikai ugrások oktatásának előfeltételei és általános elvei 125
Az atlétikai ugrások oktatásának sajátos elvei és módszerei 126
Előkészítő gyakorlatok 126
Célgyakorlatok 127
Rávezető gyakorlatok 128
Kényszerítő helyzetek, feladatok és segítségadás 130
Az ismeretközlés szempontjai 130
Az első (sikeres) végrehajtás kialakításának szempontjai 132
A technika tökéletesítésének és megszilárdításának szempontjai 133
Az ellenőrzés, önellenőrzés szempontjai 133
Helyből ugrások (Tihanyi, J.) 135
A helyből ugrások jellemzése 135
Előkészítő gyakorlatok 135
Helyből távolugrás 136
Helyből hármasugrás 137
Helyből magasugrás 137
A távolugrás (Zarándi, L.) 139
A távolugrás jellemzése 139
A távolugrás oktatásának előfeltételei, általános és sajátos elvei, valamint módszerei 139
Előkészítő és célgyakorlatok 140
Rávezető gyakorlatok 145
A nekifutásból végrehajtott elugrás kialakítása 146
A guggolótechnika oktatása 147
Az alaptechnika rávezető gyakorlatai 147
Az alaptechnika oktatása 148
A guggolótechnika tökéletesítése 148
A leggyakoribb hibák és javításuk 150
A homorítótechnika oktatása 150
Az alap technika rávezető gyakorlatai 151
Az alaptechnika oktatása 151
A homorítótechnika tökéletesítése 152
A leggyakoribb hibák és javításuk 152
Az ollózótechnika oktatása 152
Az alaptechnika rávezető gyakorlatai 153
Az alaptechnika oktatása 154
Az ollózótechnika tökéletesítése 154
A leggyakoribb hibák és javításuk 156
Az oktató elhelyezkedése, a hibák megfigyelésének szempontjai, az önellenőrzés lehetőségei 158
A magasugrás (Tihanyi, J.) 159
A magasugrás jellemzése 159
A magasugrás oktatásának általános előfeltételei és elvei 160
A magasugrás oktatásának sajátos elvei és módszerei 161
Előkészítő, cél- és rávezető gyakorlatok 161
A felugró láb kiválasztása 163
A felugrás helye 163
A nekifutás kimérése egyenes vonalú lendületszerzés esetén (hasmánt, guruló, átlépő) 164
A nekifutás kimérése íves nekifutópálya esetén (flop) 165
Az egyes technikák oktatásánál érvényesülő elvek 167
Az átlépőtechnika oktatása 167
Rávezető gyakorlatok 168
A leggyakoribb hibák és javításuk 168
A gurulótechnika oktatása 169
Rávezető gyakorlatok 169
A leggyakoribb hibák és javításuk 172
A flop-technika oktatása 172
Előkészítő gyakorlatok I73
Rávezető gyakorlatok és kényszerítő helyzetek 175
A leggyakoribb hibák és javításuk 177
A hasmánttechnika oktatása 179
Előkészítő és rávezető gyakorlatok, valamint kényszerítő helyzetek 180
A leggyakoribb hibák és javításuk 183
A hibák megfigyelésének szempontjai, az oktató elhelyezkedése 185
Az önellenőrzés lehetőségei 186
A hármasugrás (Zarándi, L.) 188
A hármasugrás jellemzése 188
A hármasugrás oktatásának előfeltételei, általános és sajátos elvei, valamint módszerei 188
Előkészítő és célgyakorlatok 189
Rávezető gyakorlatok 196
Az oktatás egyéb, sajátos szempontjai 196
A hármasugrás oktatása 197
Az alap technika rávezető gyakorlatai 198
Az alap technika oktatása 198
A hármasugró-technika tökéletesítése 200
A leggyakoribb hibák és javításuk 202
Az oktató elhelyezkedése, a hibák megfigyelésének szempontjai és az önellenőrzés lehetőségei 204
A rúdugrás (Zarándi, L.) 206
A rúdugrás jellemzése 206
A rúdugrás oktatásának előfeltételei, általános és sajátos elvei, valamint módszerei 207
Előkészítő és célgyakorlatok 209
A 9 - 12 évesek oktatásának szempontjai és gyakorlatanyaga 215
A 12 - 15 évesek oktatásának szempontjai és gyakorlatanyaga 216
A rúd betűzése 217
Rúddal végzett elugrások 217
A fogásmagasság 219
A nekifutás kimérése 219
A leggyakoribb hibák és javításuk 220
A 15 - 18 évesek oktatásának szempontjai és gyakorlatanyaga 222
Az elugrás kialakításának szempontjai 222
A leggyakoribb hibák és javításuk 225
A légmunka kialakításának szempontjai 226
A leggyakoribb hibák és javításuk 228
Az oktató elhelyezkedése, a hibák megfigyelésének szempontjai és az önellenőrzés lehetőségei 229
A dobások (Koltai, J.) 230
A dobások jellemzése 230
A dobásokhoz szükséges képességek 231
A dobásokhoz szükséges képességek fejlesztésének eszközei 232
Előkészítő és célgyakorlatok 232
Rávezető jellegű képességfejlesztő gyakorlatok 242
Gyakorlatok homokzsákkal 243
Gyakorlatok kézisúlyzóval 245
Gyakorlatok csigás expanderrel 246
Gyakorlatok súlyemelő-szerkezettel 248
Gyakorlatok fejszével 248
Rávezető jellegű előkészítő gyakorlatok kéziszerekkel 250
Dobások nagylabdával 250
Különleges hatású labdadobó-gyakorlatok 254
Dobások kézisúlyzóval, súlyzóval, terméskövekkel 255
Dobás fülessúlyzóval 255
Dobások vasrudakkal, farönkkel 255
Dobások nehezített szerekkel 256
Dobósok nehezített, normál és könnyű szerek variálásával 257
A dobások oktatásának szempontjai 259
A kislabdahajítás (Kulcsár, G.) 266
A kislabdahajítás jellemzése 266
A kislabdahajítás oktatása 266
A labda fogása 266
A hajítás felépítése 267
Az ötös lépésritmus oktatása 271
A nekifutás kimérése 271
A gránáthajítás 272
A leggyakoribb hibák és javításuk 272
A gerelyhajítás (Koltai, J.) 273
A gerelyhajítás jellemzése 273
A gerelyhajításhoz szükséges képességek 274
A gerelyhajítás oktatása 276
Az előzetes felkészítés szerepe 275
A gerelyhajítás oktatásának módszeres fogásai, eljárásai 277
A gerely fogása 277
A gerely tartása, hordása 278
A helyből hajítás felépítése, rávezető gyakorlatai 279
A lendületből hajítás rávezető gyakorlatai 283
A leggyakoribb hibák okai és javításuk 284
A hibák javításának szempontjai és az oktató elhelyezkedése 289
A súlylökés (Kovács, E.) 291
A súlylökés jellemzése, szerepe az iskolai testnevelésben 291
A súlylökés oktatásának előfeltételei 293
A súlylökés oktatása 294
A dobóterpesz és a helyből, háttal-felállásos súlylökés oktatása 296
Helyből, háttal-felállásos súlylökés előzetes bal láb lendítéssel 298
A leggyakoribb hibák és javításuk 299
A becsúszással végrehajtott súlylökés oktatása 299
A járásból végrehajtott súlylökés formái 301
Az oldalfelállásból indított súlylökés formái 301
A háttal-felállásból indított súlylökés formái 303
A súlylökés oktatásának módszere 304
A leggyakoribb hibák és javításuk 305
A diszkoszvetés (Szécsényi, J.) 309
A diszkoszvetés jellemzése 309
A diszkoszvetés oktatásának előfeltételei 309
A diszkoszvetés oktatása 311
Az alaptechnika tanítása, előkészítő és rávezető gyakorlatai 311
A diszkosz fogása, tartása 312
Előlendület 313
A helyből diszkoszvetés kialakítása 313
A pördület felépítése 314
Az alaptechnika oktatásának fontosabb didaktikai szempontjai 315
Az alaptechnika leggyakoribb hibái és javításuk 317
A különböző diszkoszvető-technikák tökéletesítésének didaktikai követelményei, gyakorlatai 318
Felállás, előlendület 318
Pördületbe indulás 320
Pördület a bal lábon 321
Pördület a levegőben 321
Pördület a jobb lábon, kidobás 322
A kidobási formák 324
A ritmus 324
A tökéletesített technika végrehajtásának leggyakoribb hibái és következményei 325
Az oktató elhelyezkedése, a hibák megfigyelésének szempontjai 326
A kalapácsvetés (Harmati, S.) 328
A kalapácsvetés jellemzése 328
Kiválasztás és az oktatás előfeltételeinek megteremtése 329
A kalapácsvetés oktatása 332
A szer fogása és a felállás 333
Az előlengetés indítása és az előlengetés 333
Előlengetés kalapáccsal 334
Indulás előlengetésből 335
A forgás 336
A kidobás 338
A körhöz szoktatás 339
Az egyéni technika kialakítása 339
A taktikai felkészülés 341
A leggyakrabban előforduló hibák és javításuk 342
Az oktató elhelyezkedése 345
Elővigyázati rendszabályok 346
Irodalom 347
Ajánlott irodalom 351
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv