| Bevezetés | 7 |
| Móricz Zsigmond irodalomszemléletének kialakulása | |
| Első könyvek, első mesterek (Diákkori olvasmányal, ifjúkorának szellemi környezete | 12 |
| Turistvándi - az első könyv | |
| Bunyon | |
| Jókai, Petőfi | |
| Debrecen. Újabb Jókai-olvasmányok. Csokonai | |
| Tanárai. Újabb olvasmányok | |
| Sárospatak | |
| Kisújszállás | |
| Büchner. Mechanikus materializmus | |
| Filozófiai érdeklődés. Kemény, Arany | |
| Pallagi Gyula. Evolucionizmus, darwinizmus, pozitivizmus | |
| Fiatalkori tanulmányok (1899-1908) | 49 |
| A fiatal tanulmányíró | |
| Fiatalkori tanulmányainak elvi problémái | |
| Reviczky költészete. Az irodalmi népiesség problémái | |
| Moliére. A valóságábrázolás problémái | |
| A Lúdas Matyi elemzése. Realista igény és konzervatív életszemlélet | |
| Csokonai: "elő, lelki fáklya" | |
| A magyar színpad tradíciói. Élet és Bajza nagy polémiái: egy írói magatartás elemzése | |
| Filozófiai és vallástörténeti írásai | |
| Az élő irodalomról | |
| Irodalomszemléletének kialakulása | |
| Móricz Zsigmond irodalomszemlélete | |
| Irodalmi tanulmányainak, kritikáinak, cikkeinek legfontosabb elvi kérdései (1909-1942) | 112 |
| Legfontosabb irodalmi tanulmányai, kritikái, cikkei | |
| A magyar irodalom nemzeti sajátosságairól | |
| A magyar népi kultúráról | |
| A nép életének irodalmi ábrázolásáról | |
| A valóság-ábrázolás | |
| Móricz Zsigmond "irodalomtörténete" | 154 |
| Legfontosabb irodalomtörténeti tanulmányai | |
| A régi magyar irodalomról | |
| A felvilágosodás és a reformkor íróiról | |
| Petőfi a politikai jel | |
| Arany: a konstatáló költő | |
| A Rajongók átírása | |
| Vívódása Jókai örökségével | |
| Zászlóhajtás Tolnai Lajos előtt | |
| Mikszáthról | |
| A századvégi líráról | |
| A Magvető | |
| Irodalomtörténeti szemlélete | |
| Kritikái Adyról - Ady hatása | 232 |
| "Valaki elémbe szökött" | |
| A Hortobágy poétája | |
| A mámorfejedelem | |
| "Usztam boldog sodrában" | |
| "Mi nagy csatázásunk nagy igazolója" | |
| "Prófétás, mózesi magyarsága" | |
| "A diadalmas fiatal isten" | |
| Ady | |
| A fölszabadító | |
| Hűség Adyhoz | |
| Az élő Ady | |
| "Ifjú szívekben élek" | |
| Ady igazáért | |
| Ady hatása | |
| Kortársak kritikusa | 287 |
| Kritikusi egyénisége | |
| Írói arcképek | |
| A preletársors íróiról | |
| A polgárság életének ábrázolóiról | |
| Az írói nyersanyag túlértékelése | |
| Nyilatkozatai dramaturgiai kérdésekről, Shakespeare-tanulmányai | 314 |
| Élet és irodalom. Élet a színpad | |
| A Reinhardt-féle rendezésről | |
| Kilenc Shakespeare-előadás kritikája | |
| Shakespeare-képének kialakulása | |
| A színpadiasság túltengése | |
| Shakespeare témaválasztásairól | |
| Shakespeare világszemléletéről és ábrázolásmódjáról | |
| Shakespeare-i morál és keresztény erkölcs | |
| III. Richard és Báthory Gábor | |
| Shakespeare és a forradalom tragédiája | |
| Az Athéni Timon | |
| Tolsztoj és Móricz Shakespeare-je | |
| Egy ars poetica körvonalai | |
| Ars poeticá-ja | |
| Öszönösség és tudatosság | |
| Hogyan lesz az emberből író? | |
| Az író nyersanyagáról | |
| Az író anyagformáló munkájáról | |
| A regényről, mint a legtökéletesebb kifejezési formáról | |
| Az irodalom hivatásáról | |
| Összefoglalás | 382 |
| Névmutató | 393 |