Előszó
145 évvel ezelőtt, 1851 őszén tettek hazánkban először érettségi vizsgát a nyolcosztályos gimnáziumot végzett 18 éves fiatalemberek, választásuk szerint magyar vagy német nyelven. A bevezetés után...
Tovább
Előszó
145 évvel ezelőtt, 1851 őszén tettek hazánkban először érettségi vizsgát a nyolcosztályos gimnáziumot végzett 18 éves fiatalemberek, választásuk szerint magyar vagy német nyelven. A bevezetés után néhány évtizeddel (1890) országos vizsgálatot rendeltek el az érettségi vizsgák eredményességéről. A jelentések között a következőket is olvashatjuk: „A helyesírásbeli fogyatékosságok oka azonkívül, hogy néhol a tanárok nem javítják elég gondosan a hibákat, a növendékek csekély olvasottságában keresendő". (Simonyi Zsigmond, nyelvész). „.. .ifjaink a tanultakat nem tudják elég szabatosan, világosan és folyékonyan előadni... az irodalomban nem eléggé járatosak..." (Hóman Ottó) És száz év múlva, napjainkban mit írnak az érettségi elnökök?
„A most érettségizők nemzedéke keveset olvas, kevés szöveget tud könyv nélkül, és még a középiskolai szöveggyűjteményben sem tájékozott". „Van olyan jelölt, aki az írásbelin ismerkedik a tananyaggal. Ha a tétel szabadon választható művet jelöl meg, nem küzd a bőség zavarával, ugyanazon néhány alkotó szerepel a dolgozatban". „Igaz, ma már a fogalomhasználat szakszerűbb, gazdagabb, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de az is jellemző, hogy több vizsgázó az általa ismert stilisztikai, politikai fogalmak felsorakoztatásával próbálja megkerülni az elemzést, a műértelmezési... vagy egyéni élmény a szövegtől független életet kezd élni..." - azaz a „termésre" ma is van panasz. Mindezek ismeretében még nagyobb elismeréssel szólhatunk azokról az érettségizett fiatalokról, akik nemcsak elkerülték az előbbiekben jelzett hibákat, hanem a jók közül is kiemelkedve munkájukkal bizonyították fogékonyságukat a művek esztétikai és a nyelvi kifejezés szépsége iránt, hogy érték számukra a tudás, a nemzeti, az egyetemes emberi kultúra.
Elismerés illeti tanáraikat, akik megtanították őket a „logikus, pontos és szép fogalmazás" tudományára. Megkülönböztetett tisztelettel köszöntjük együtt Pásztor Bertalan tanár urat, valamint a Széchenyi Gimnázium igazgatóját, az előzsűri tagjait, a Dunaújvárosi Önkormányzat vezetőit, akik felelősséget érezve a felnövekvő nemzedék nyelvi és irodalmi műveltségéért kezdeményezték e versenyt, és lehetővé tették, hogy immár harmadik alkalommal vehessék át a legjobb dolgozat írói a díjakat.
Vissza