| Előszó | 5 |
| I. rész | |
| A magyarországi helyzet 1844 és 1863 között | 15 |
| Munkácsy gyermekkora | 16 |
| Gyermekkori élmények | 19 |
| Szamossy mellett | 22 |
| Az első kísérletek | 23 |
| Készülődés Pestre | 26 |
| II. rész | |
| Pest és Buda politikai s művelődési helyzete a hatvanas években | 31 |
| A magyar képzőművészet társadalmi helyzete a XIX. században | 35 |
| A reformkori művészet öröksége | 37 |
| A magyar történeti festészet európai jelentősége | 38 |
| Életképfestészet az elnyomatás idején | 42 |
| Művészeti intézmények. A műkritika helyzete | 45 |
| Munkácsy megérkezése Pestre. Életmódja 1863-64-ben | 47 |
| Művészeti kapcsolatai 1863-64-ben | 51 |
| Pesti művei | 53 |
| Bécs művészeti viszonyai a hatvanas években | 56 |
| A bécsi Képzőművészeti Akadémián | 56 |
| A Bécsben festett művek | 60 |
| A Búsuló betyár | 62 |
| Ismét Pesten 1866-ban | 67 |
| III. rész | |
| München művészeti élete | 75 |
| Munkácsy a müncheni Akadémián | 78 |
| Müncheni művei 1866-67-ben | 80 |
| Pesten, 1867. július-szeptember | 84 |
| Az 1867. évi párizsi világkiállításon | 86 |
| Müncheni művei 1867-68-ban | 88 |
| Magyarországon készült művei 1868-ban | 92 |
| Kritikája az 1868. évi bécsi képzőművészeti kiállításról | 94 |
| IV. rész | |
| A düsseldorfi iskola és az életkép problematikája | 99 |
| Munkácsy élete Düsseldorfban | 104 |
| Első Düsseldorfban készült művei | 105 |
| A Siralomház (sokalakos változat) | 110 |
| Pesten 1870-ben | 118 |
| Düsseldorfban 1870-71-ben | 120 |
| A Tépéscsinálók | 122 |
| Egyéb düsseldorfi művek 1870-71-ből | 128 |
| Az elítéltt (a Siralomház kétalakos változata) | 131 |
| V. rész | |
| Párizs művészeti élete a hetvenes években | 137 |
| Munkácsy életmódja Párizsban a házassága előtti években | 139 |
| A kritikai realizmus. Munkácsy stílusának alakulása | 143 |
| Az ún. kis képek 1871-73-ból | 149 |
| Az Éjjeli csavargók | 152 |
| Az 1873. évi bécsi világkiállításon | 155 |
| Barbizonban | 157 |
| A Zálogház | 162 |
| A kései népi tárgyú életképek | 166 |
| A Colpachi iskola. Munkácsy festésmódjának néhány problémája | 167 |
| Az 1870-es évek arcképei. Az Éva festői problémái | 170 |
| A kritikus realizmus megszűnésének körülményei | 173 |
| VI. rész | |
| A művészeti szabadverseny hatása Munkácsyra | 179 |
| A szalonképek stiláris problémái | 182 |
| A Műteremben | 185 |
| Áttekintés a szalonképekről | 187 |
| A virágcsendéletek | 191 |
| Az 1876 és 1888 közötti készült tájképek | 195 |
| A Milton | 205 |
| A Krisztus Pilátus előtt | 211 |
| A Golgota | 218 |
| A Mozart halála | 221 |
| A kosztümös zsánerképek | 223 |
| Munkácsy portréfestői tevékenysége az 1880-as években. Amerikai utazás | 225 |
| A bécsi Művészettörténeti Múzeum mennyezetképe | 229 |
| A Honfoglalás | 231 |
| A Sztrájk | 238 |
| Az Ecce homo | 243 |
| Munkácsy utolsó évei, halála | 244 |
| VII. rész | |
| Munkácsy életmódja | 249 |
| A colpachi kastély | 254 |
| Karlsbad, La Malou. Munkácsy önéletrajza | 254 |
| Utazásai | 256 |
| Alkotó módszere | 258 |
| Munkácsy és Magyarország | 260 |
| Tanítványok. A Munkácsy-díj | 261 |
| Művészeti nézetei. Kapcsolatai a kortárs művészekkel | 263 |
| Munkácsy jelentősége a magyar képzőművészetben | 270 |
| Munkácsy európai jelentősége | 272 |
| Jegyzetek | |
| Rövidítésjegyzék | 277 |
| Az Előszóhoz | 279 |
| Az I. részhez | 280 |
| A II. részhez | 282 |
| A III. részhez | 290 |
| A IV. részhez | 293 |
| Az V. részhez | 300 |
| A VI. részhez | 302 |
| A VII. részhez | 310 |
| Festménykatalógus | |
| Megjegyzések | 314 |
| 1-630. festmény | 315 |
| Rajzkatalógus | |
| 1-278. rajz | 345 |
| Mutatók | |
| Névmutató | 367 |
| Munkácsy műveinek mutatója | 375 |
| A reprodukált művek jegyzéke | 385 |
| Festmények | |
| Rajzok | |