kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | SHL Hungary Kft. |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
| Oldalszám: | 867 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 23 cm x 15 cm |
| ISBN: | 963-03-5524-8 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
| Előszó | 19 |
| Bevezetés: a munkapszichológia tárgya, feladata és története | 25 |
| A munkalélektan pszichológia | 30 |
| A munkalélektan a pszichológia rendszerében | 30 |
| A munkalélektan a munkatudományok rendszerében | 34 |
| A munkapszichológia feladatainak meghatározója: a társadalmi, gazdasági és technikai fejlődés | 35 |
| A munkapszichológia célja | 38 |
| Hatékonyság és elégedettség | 38 |
| A munkapszichológus hatékonysága és elégedettsége | 39 |
| A munkapszichológia feladatai | 40 |
| A munkapszichológiai tevékenység helye - a vállalat | 43 |
| A vállalat mint rendszer | 44 |
| A rendszer tanulmányozásának fontos eszköze - a modell | 47 |
| A munkapszichológiai tevékenység megindítója a munkahelyi probléma | 49 |
| A munkapszichológiai tevékenység és a kutatás | 52 |
| Kik a munkapszichológusok? | 54 |
| Milyenek legyenek a munkapszichológusok? | 55 |
| Személyügy és munkapszichológia | 57 |
| A munkapszichológia története | 61 |
| Előzmények 1.: a tudományos munkaszervezés (Taylor 1854-1915) | 63 |
| Előzmények 2.: a vezetés tudományos megalapozása (Fayol 1841-1925) | 68 |
| A kezdetek (1879-1915) | 70 |
| Pszichotechnika (1915-1930) | 71 |
| Human relations (1930-1950) | 73 |
| Ergonómia (1943-) | 78 |
| A magyar munkapszichológia története | 81 |
| Összefoglaló | 86 |
| Kérdések | 87 |
| Jegyzetek | 88 |
| A munkapszichológia módszerei | 91 |
| Bevezetés | 97 |
| Témaválasztás - a probléma megfogalmazása | 100 |
| A kutatási téma megválasztása a kutatás eredményességének kulcsa | 100 |
| A kutatási probléma megfogalmazása, a kutatási javaslat kidolgozása és elfogadása | 103 |
| A hipotézisek felállítása | 105 |
| Adatforrások, adatgyűjtési módszerek | 107 |
| A dokumentumok elemzése | 107 |
| Az irodalom tanulmányozása | 109 |
| A megfigyelés | 110 |
| A kérdezés | 117 |
| A kísérlet | 126 |
| Modellek és szimuláció | 131 |
| Matematikai módszerek alkalmazása a munkalélektanban | 133 |
| Orvosi és fiziológiai módszerek a munkalélektanban | 138 |
| Tesztek | 152 |
| Grafológia | 187 |
| Műszerek | 189 |
| Az adatgyűjtés és az adatok feldolgozásának, kiértékelésének megtervezése | 204 |
| Az adatok felvétele | 205 |
| Az adatok kiértékelése | 205 |
| Az eredmények értelmezése, általánosítása és hasznosítása | 208 |
| Az eredmények értelmezése | 208 |
| Az eredmények általánosítása | 209 |
| Az eredmények hasznosítása | 210 |
| Összefoglaló | 213 |
| Kérdések | 214 |
| Jegyzetek | 216 |
| Munkaelemzés | 223 |
| Munkakör-elemzés | 228 |
| A munkakör-elemzés célja | 228 |
| Emberi tényezők a munkaelemzésben | 232 |
| A munkaelemzés szakaszai | 234 |
| WPS - Az SHL Munkakör-Elemző Rendszere | 253 |
| Mi a Munkakör-Elemző Rendszer? | 253 |
| Munkakör-elemzés a WPS segítségével | 254 |
| A munkaköri leírás | 259 |
| Kritérium-meghatározás | 260 |
| Munkakör-tervezés | 261 |
| Munkakör-értékelés | 263 |
| Teljesítmény-értékelés | 266 |
| Összefoglaló | 274 |
| Kérdések | 275 |
| Jegyzetek | 276 |
| Kiválasztás | 277 |
| Toborzás | 282 |
| A toborzás forrásai | 282 |
| Néhány szó a frissen végzett diplomásokról | 284 |
| A toborzás módszerei | 288 |
| Alkalmasságvizsgálat | 291 |
| Az alkalmasságvizsgálat célja és hasznossága | 291 |
| Egyéni alkalmasság és csapatépítés | 294 |
| Az alkalmasságvizsgálatok haszna | 303 |
| Leépítés | 304 |
| Alkalmasságvizsgálat és kiválasztás az SHL módszereivel | 307 |
| Strukturált interjú | 309 |
| Személyiségtesztek | 311 |
| Kompetencia-tesztek | 315 |
| Motiváció teszt | 317 |
| Képességtesztek | 318 |
| Intelligencia-tesztek | 327 |
| Érdeklődést vizsgáló kérdőívek | 328 |
| HURMIS | 329 |
| Értékelő/Fejlesztő Központ | 329 |
| Összefoglaló | 333 |
| Kérdések | 334 |
| Jegyzetek | 335 |
| Képzés | 337 |
| A dolgozók képzésének jelentősége | 341 |
| A képzési szükségletnek felmérése | 345 |
| A képzési program kidolgozása | 349 |
| A tanulást elősegítő és gátló pszichológiai tényezők | 353 |
| Vezetőképzés | 366 |
| A vezetőképzés módszerei és eszközei | 366 |
| Karriertervezés és életpálya-menedzselés | 375 |
| A vállalati képzés hatásvizsgálata | 377 |
| Összefoglaló | 380 |
| Kérdések | 381 |
| Jegyzetek | 382 |
| Fizikai munkakörnyezet | 385 |
| A fizikai munkakörnyezet helyek kialakításának jelentősége | 389 |
| A vizuális környezet | 391 |
| A megvilágítás | 391 |
| A színek szerepe | 407 |
| Akusztikai környezet | 419 |
| Hangtani alapfogalmak | 420 |
| Az akusztikai környezet hatása a dolgozókra | 427 |
| A zajártalom elleni védekezés | 434 |
| A rezgések | 437 |
| A rezgések fizikai tulajdonságai | 438 |
| A rezgések hatása a dolgozókra | 440 |
| A rezgések elleni védekezés | 447 |
| Klímaviszonyok | 448 |
| A munkahelyi klímát meghatározó tényezők | 449 |
| A munkahelyi klíma fiziológiai hatásai | 449 |
| Klímakialakítás - a munkahelyi klíma káros hatásai elleni védekezés | 456 |
| A légszennyeződés | 457 |
| A levegő szennyezésének módjai a munkahelyen | 458 |
| A légszennyeződés mértéke és a mérgezések | 459 |
| A porok és a szagok | 460 |
| Meteorológiai tényezők | 461 |
| A dolgozókra ható meteorológiai tényezők | 462 |
| A meteorológiai tényezők hatása | 463 |
| A munkahely és környezete | 469 |
| Összefoglaló | 471 |
| Kérdések | 472 |
| Jegyzetek | 474 |
| Fáradtság | 495 |
| Mit nevezünk fáradtságnak? | 499 |
| Definíció | 499 |
| Objektív elfáradás és szubjektív fáradtságérzés | 501 |
| Terhelés és igénybevétel | 502 |
| A fáradtságvizsgálatok célja, a megoldás lehetőségei | 507 |
| A terhelés és az igénybevétel fajtái | 507 |
| A fáradtsághoz hasonló jelenségek: monotónia, éberségi szint, telítődés | 509 |
| A monotónia | 511 |
| Az éberségi szint csökkentése | 511 |
| Telítődés | 512 |
| A fizikai munka okozta fáradtság | 515 |
| A szervezet anyag- és energiaforgalma. A megterhelés | 516 |
| A szervezet igénybevétele | 533 |
| A fizikai munkák jelentősége napjainkban | 538 |
| A szellemi munka okozta fáradtság | 539 |
| A pszichikus igénybevétel vizsgálatának módszerei | 540 |
| Példa a dolgozók elfáradásának vizsgálatára | 550 |
| A munka- és pihenési rendszer | 553 |
| Több műszakos munka és az ember szervezet munkaképességének alakulása a nap 24 órájában | 554 |
| Munkaközi szünetek | 560 |
| A munkaidő hosszúsága | 564 |
| A fáradtságvizsgálatok szükségessége és lehetősége | 566 |
| Összefoglaló | 567 |
| Kérdések | 568 |
| Jegyzetek | 570 |
| Izsó Lajos: A munkabiztonság pszichológiai tényezői | 577 |
| A téma aktualitása | 581 |
| Az emberi információfeldolgozás törvényszerűségei | 583 |
| Az emberi információfeldolgozó rendszer általános modellje | 583 |
| Rasmussen modellje | 591 |
| Az emberi hibázás Reaason-féle alapmodellje | 595 |
| A biztonságot meghatározó pszichológiai tényezők | 602 |
| Az ember - dolgozó vagy felhasználó - mentális jellemzői | 602 |
| A mentális igénybevétel | 603 |
| Az ember érzékszervi és fizikai jellemzői | 607 |
| Az ember "baleseti hajlama" | 608 |
| Az ember időleges állapota | 609 |
| A biztonság viselkedés-központú megközelítésének modellje | 609 |
| A munkabiztonság szervezési és vezetési kérdései | 612 |
| A biztonsági kultúra | 612 |
| Emberi hibázásokról történő adat-gyűjtés és feldolgozás mint a biztonságnövelés eszköze | 613 |
| Összefoglaló | 617 |
| Kérdések | 619 |
| Függelék: Néhány - jelentős részben emberi tényezőkre visszavezethető - baleset rövid leírása és elemzése | 620 |
| Jegyzetek | 642 |
| Izsó Lajos: Az információs technológiák alkalmazásának pszichológiai kérdései | 647 |
| A téma aktualitása | 651 |
| A felhasználó és az intelligens termékek interakciója | 652 |
| Az intelligens termékek felhasználó felületének alaptípusai: az interakciós stílusok | 652 |
| Az interakció megtervezésének általános pszichológiai elvei | 657 |
| Menüválasztásos rendszerekről általában | 661 |
| Példa a menüválasztásos rendszerekre | 662 |
| Példa a kérdés-válasz alapú interakcióra | 664 |
| Példa a több adatbeviteli eszközön alapuló interakcióra | 666 |
| Példa a beszédhang-alapú interakcióra | 666 |
| Példa a grafikus közvetlen manipulációs interakcióra | 669 |
| Példa a formakitöltéses interkcióra | 671 |
| Példa a parancsnyelvű interakcióra | 674 |
| Példa a szöveg-alapú természetes nyelvű interakcióra | 676 |
| Az ember-számítógép interakció pszichológiai modellezése: GOMS-modell | 678 |
| Intelligens termékek felhasználói szempontú tesztelése és minősítése | 688 |
| Az "intelligens termékek" használatba vételt megelőző minősítésének céljai: a komfort, a termelékenység, a hatékonyság és a biztonság fokozása | 688 |
| Intelligens termékek felhasználói szempontú tesztelési és minősítési módszerei | 690 |
| Emberi tényezők az információs társadalomban | 693 |
| Összefoglaló | 695 |
| Kérdések | 696 |
| Jegyzetek | 697 |
| Antalovits Miklós: Ergonómia | 699 |
| Az ergonómia fogalma. Az ergonómiai szemlélet alapjai | 703 |
| Az ergonómia tudományának és gyakorlatának fejlődése. Az ergonómia alkalmazásának története | 709 |
| Az ergonómia alkalmazásának előzményei, kezdetei | 709 |
| Az ergonómia születése. A "fogantyúk és skálák" ergonómiája (1945-1960) | 710 |
| Hatvanas évek: az ergonómia ipari alkalmazása, "rendszerergonómia" | 711 |
| Hetvenes évek: ergonómia a "munka világán kívül", termékergonómia | 712 |
| Nyolcvanas évek: biztonság és ergonómia, számítógép és ergonómia | 714 |
| Fejlődési trendek és távlatok az ergonómiában | 718 |
| Ergonómia alkalmazása a piacgazdaság keretei között. Termékergonómia (Egy esettanulmány bemutatása) | 721 |
| A termék és a felhasználó kapcsolata | 722 |
| Az ergonómiai szemlélet érvényesítése a termékfejlesztés során. A termék ergonómiai minősége: biztonság, hatékonyság, komfort. Elemzési és tervezési módszerek | 725 |
| Összefoglaló | 741 |
| Kérdések | 743 |
| Jegyzetek | 744 |
| Hajtman Béla: Függelék - az adatok feldolgozása | 745 |
| Bevezetés | 749 |
| Adatfajták | 750 |
| Az adatok elosztása | 752 |
| Az adatok transzformációja | 754 |
| A középérték | 755 |
| A szórás | 757 |
| Minta és populáció | 759 |
| A változók eloszlása | 761 |
| Egy változónak a másikra gyakorolt hatása | 764 |
| A korrelációs együttható | 769 |
| A különféle transzformációk haszna | 773 |
| A statiszikai következtetés | 776 |
| A statisztikai jellemzők eloszlása | 778 |
| A megbízhatósági intervallum | 784 |
| A hipotézisvizsgálat | 787 |
| A variancia komponensei segítségével végezhető statisztikai próbák | 792 |
| Rangsorolható adatok elemzése | 800 |
| Megállapítható adatok elemzése | 801 |
| Többváltozós módszerek | 810 |
| Hogyan tovább? - utószó helyett | 815 |
| Irodalom | 833 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.