| Előszó | 19 |
| Bevezetés: a munkapszichológia tárgya, feladata és története | 25 |
| A munkalélektan - pszichológia | 30 |
| A munkalélektan a pszichológia rendszerében | 30 |
| A munkalélektan a munkatudományok rendszerében | 34 |
| A munkapszichológia feladataink meghatározója: a társadalmi és technikai fejlődés | 35 |
| A munkapszichológia célja | 38 |
| Hatékonyság és elégedettség | 38 |
| A munkapszichológus hatékonysága és elégedettsége | 39 |
| A munkapszichológia feladatai | 40 |
| A munkapszichológiai tevékenység helye - az üzem ( Munkapszichológia - üzemi pszichológia) | 43 |
| A vállalat mint rendszer | 44 |
| A rendszer tanulmányozásának fontos eszköze - a modell | 47 |
| A munkapszichológiai tevékenység megindítója - az üzemi probléma | 49 |
| A munkapszichológiai tevékenység és a kutatás | 52 |
| Kik a munkapszichológusok? | 54 |
| Milyenek legyenek a munkapszichológusok? | 55 |
| Személyügy és munkapszichológia | 57 |
| A munkapszichológia története | 61 |
| Előzmények I. Tudományos munkaszervezés (Taylor 1854-1915) | 63 |
| Előzmények II. A vezetés tudományos megalapozása (Fayol 1841-1925) | 68 |
| Kezdetek (1879-1915) | 70 |
| Pszichotechnika (1915-1930) | 71 |
| Human relations (1930-1950) | 73 |
| Ergonómia (1943-) | 78 |
| A magyar munkapszichológia története | 81 |
| Összefoglaló | 86 |
| Kérdések | 87 |
| Jegyzetek | 88 |
| A munkapszichológia módszerei | 91 |
| Bevezetés | 97 |
| Témaválasztás. A probléma megfogalmazása | 100 |
| A kutatási téma megválasztása - a kutatás eredményességének kulcsa | 100 |
| A kutatási probléma megfogalmazása; a kutatási javaslat kidolgozása és elfogadása | 103 |
| A hipotézisek felállítása | 105 |
| Adatforrások, adatgyűjtési módszerek | 107 |
| A dokumentumok elemzése | 107 |
| Az irodalom tanulmányozása | 109 |
| A megfigyelés | 110 |
| Kérdezés | 117 |
| A kísérlet | 126 |
| Modellek és szimuláció | 131 |
| A matematikai módszerek alkalmazása a munkalélektanban | 133 |
| Orvosi és fiziológiai módszerek a munkalélektanban | 138 |
| Tesztek | 152 |
| Grafológia | 187 |
| Műszerek | 189 |
| Az adatgyűjtés és az adatok feldolgozásának, kiértékelésének megtervezése | 203 |
| Az adatok felvétele | 204 |
| Az adatok kiértékelése | 205 |
| Az eredmények értelmezése, általánosítása, hasznosítása | 208 |
| Az eredmények értelmezése | 208 |
| Az eredmények általánosítása | 209 |
| Az eredmények hasznosítása | 210 |
| Összefoglaló | 213 |
| Kérdések | 214 |
| Jegyzetek | 216 |
| Munkaelemzés | 223 |
| Munkakör-elemzés | 228 |
| Emberi tényezők a munkaelemzésben | 232 |
| A munkaelemzés szakaszai | 234 |
| A probléma meghatározása, a vizsgálandó munka kiválasztása | 234 |
| Az adatok összegyűjtésének módszerei | 235 |
| WPS- az SHL Munkakör-Elemző rendszer | 253 |
| Mi a munkakör elemző rendszer? | 253 |
| Munkakör elemzés a WPS segítségével | 254 |
| A munkaköri leírás | 259 |
| Kritérium-meghatározás | 260 |
| Munkakör-tervezés | 261 |
| Munkakör-értékelés | 263 |
| Teljesítmény-értékelés | 266 |
| Összefoglaló | 274 |
| Kérdések | 275 |
| Jegyzetek | 276 |
| Kiválasztás | 277 |
| Toborzás | 282 |
| A toborzás forrásai | 282 |
| Néhány szó frissen végzett diplomásokról | 284 |
| A toborzás módszerei | 288 |
| Alkalmasságvizsgálat | 291 |
| Az alkalmaságvizsgálat célja és hasznossága | 291 |
| Egyéni alkalmasság és csapatépítés | 294 |
| Az alkalmasságvizsgálatok modellje | 297 |
| Leépítés | 304 |
| Alkalmasságvizsgálat és kiválasztás az SHL módszereivel | 307 |
| Strukturált interjú | 309 |
| Személyiségtesztek | 311 |
| Kompetencia-teszek | 315 |
| Motiváció teszt | 317 |
| Képességtesztek | 318 |
| Intelligencia-tesztek | 327 |
| Érdeklődést vizsgáló kérdőívek | 328 |
| HURMIS | 329 |
| Értékelő/Fejlesztő Központ | 329 |
| Összefoglaló | 333 |
| Kérdések | 334 |
| Jegyzetek | 335 |
| Képzés | 337 |
| A dolgozók képzésének jelentősége | 341 |
| A képzési szükségletek felmérése | 345 |
| A képzési program kidolgozása | 349 |
| A tanulást elősegítő és gátló pszichológiai tényezők | 353 |
| Vezetőképzés | 366 |
| A vezetőképzés módszerei és eszközei | 366 |
| Karriertervezés és életpálya-menedzselés | 375 |
| A vállalati képzés hatásvizsgálata | 377 |
| Összefoglalás | 380 |
| Kérdések | 381 |
| Jegyzetek | 382 |
| A fizikai munkakörnyezet | 385 |
| Vizuális környezet | 391 |
| A megvilágítás | 391 |
| A munkahelyi világítás kialakítása | 406 |
| A színek szerepe | 407 |
| Akusztikai környezet | 419 |
| Hangtani alapfogalmak | 420 |
| Az akusztikai környezet hatása a dolgozókra | 427 |
| A zajártalom elleni védekezés | 434 |
| A rezgések | 437 |
| A rezgések fizikai tulajdonságai | 438 |
| A rezgések hatása a dolgozókra | 440 |
| A rezgések elleni védekezés | 447 |
| Klímaviszonyok | 448 |
| A munkahelyi klímát meghatározó tényezők | 449 |
| A munkahelyi klíma fiziológiai hatásai | 449 |
| Klímakialakítás - a munkahelyi klíma káros hatásai elleni védekezés | 456 |
| A légszennyeződés problémája | 457 |
| Meteorológiai tényezők | 461 |
| A dolgozókra ható meteorológiai tényezők | 462 |
| A meteorológiai tényezők hatása a dolgozókra | 463 |
| A munkahely és környezete | 469 |
| Összefoglalás | 471 |
| Kérdések | 472 |
| Jegyzetek | 474 |
| Fáradtság | 479 |
| Mit nevezünk fáradtságnak? | 483 |
| Definíció | 483 |
| Objektív elfáradás és szubjektív fáradtságérzés | 485 |
| Terhelés és igénybevétel | 486 |
| A fáradtságvizsgálatok célja, a megoldás lehetőségei | 491 |
| Terhelés és igénybevétel fajtái | 491 |
| A fáradtsághoz hasonló jelenségek: monotónia, éberségi szint, telítődés | 493 |
| A monotónia | 493 |
| Az éberségi szint csökkenése | 495 |
| Telítődés | 496 |
| A fizikai munka okozta fáradtság | 499 |
| A szervezet anyag- és energiaforgalma. A megterhelés | 500 |
| A szervezet igénybevétele | 517 |
| A fizikai munkák jelentősége napjainkban | 522 |
| A szellemi munka okozta fáradtság | 523 |
| A pszichikus igénybevétel vizsgálatának módszerei | 524 |
| Példa a dolgozók elfáradásának vizsgálatára | 534 |
| A munka- és a pihenési rendszer | 537 |
| Több műszakos munka és az emberi szervezet munkaképességének alakulása a nap 24 órájában | 538 |
| Munkaközi szünetek | 544 |
| A munkaidő hosszúsága | 548 |
| A fáradtságvizsgálatok szükségessége és lehetősége | 550 |
| Összefoglaló | 551 |
| Kérdések | 552 |
| Jegyzetek | 554 |
| A munkabiztonság pszichológiai tényezői (Izsó Lajos) | 561 |
| A téma aktualitása | 565 |
| Az emberi információfeldolgozás törvényszerűségei | 567 |
| Az emberi információfeldogozó rendszer általános modellje | 567 |
| Rasmussen modellje | 575 |
| Az emberi hibázás Reaason-féle alapmodellje | 579 |
| A biztonságot meghatározó pszichológiai tényezők | 586 |
| Az ember - dolgozó vagy felhasználó - mentális jellemzői | 586 |
| A mentális igénybevétel | 587 |
| Az ember érzékszervi és fizikai jellemzői | 591 |
| Az ember "baleseti hajlama" | 592 |
| Az ember időleges állapota | 593 |
| A biztonság viselkedés-központú megközelítésének modellje | 593 |
| A munkabiztonság szervezési és vezetési kérdései | 596 |
| A biztonsági kultúra | 596 |
| Emberi hibázásokról történő adat-gyűjtés és feldolgozás mint a biztonságnövelés eszköze | 597 |
| Összefoglaló | 601 |
| Kérdések | 603 |
| Függelék: Néhány - jelentős részben emberi tényezőkre visszavezethető - baleset rövid leírása és elemzése | 604 |
| Jegyzetek | 626 |
| Az információs technológiák alkalmazásának pszichológiai kérdései (Izsó Lajos) | 635 |
| A téma aktualitása | 636 |
| A felhasználó és az intelligens termékek interakciója | 636 |
| Az intelligens termékek felhasználói felületének alaptípusai: az interakciós stílusok | 636 |
| Az interakció megtervezésének általános pszichológiai elvei | 641 |
| Menüválasztásos rendszerekről általában | 645 |
| Példa a menüválasztásos rendszerekre | 646 |
| Példa a kérdés-válasz alapú interakcióra | 648 |
| Példa a több adatbeviteli eszközök alapuló interakcióra | 650 |
| Példa a beszédhang-alapú interakcióra | 650 |
| Példa a grafikus közvetlen manipulációs interakcióra | 653 |
| Példa a formakitöltéses interakcióra | 655 |
| Példa a parancsnyelvű interakcióra | 658 |
| Példa a szöveg-alapú természetes nyelvű interakcióra | 660 |
| Az ember-számítógép interakció pszichológiai modellezése: GOMS-modell | 662 |
| Intelligens termékek felhasználói szempontú tesztelése és minősítése | 672 |
| "Az intelligens termékek" használatba vételt megelőző minősítésének céljai: a komfort, a termelékenység, a hatékonyság és a biztonság fokozása | 674 |
| Intelligens termékek felhasználói szempontú tesztelési és minősítési módszerei | 674 |
| Emberi tényezők az információs társadalomban | 677 |
| Összefoglaló | 679 |
| Kérdések | 680 |
| Jegyzetek | 681 |
| Ergonómia (Antalovits Miklós) | 683 |
| Az ergonómia fogalma. Az ergonómiai szemlélet alapjai | 687 |
| Az ergonómia tudományának és gyakorlatának fejlődése. Az ergonómia alkalmazásának története | 693 |
| Az ergonómia alkalmazásának előzményei, kezdetei | 693 |
| Az ergonómia születése. A "fogantyúk és skálák" ergonómiája (1945-1960) | 694 |
| Hatvanas évek: az ergonómia ipari alkalmazása; "rendszerergonómia" | 695 |
| Hetvenes évek: ergonómia a "munka világán kívül"; termékergonómia | 696 |
| Nyolcvanas évek: biztonság és ergonómia; számítógép és ergonómia | 698 |
| Fejlődési trendek és távlatok az ergonómiában | 702 |
| Ergonómia alkalmazása a piacgazdaság keretei között. Termékergonómia (Egy esettanulmány bemutatása) | 705 |
| A termék és a felhasználó kapcsolata | 706 |
| Az ergonómiai szemlélet érvényesítése a termékfejlesztés során. A termék ergonómiai minősége: biztonság, hatékonyság, komfort. Elemzési és tervezési módszerek | 709 |
| Összefoglaló | 725 |
| Kérdések | 727 |
| Jegyzetek | 728 |
| Függelék - az adatok feldolgozása (Hajtman Béla) | 729 |
| Bevezetés | 733 |
| Adatfajták | 734 |
| Az adatok eloszlása | 736 |
| Az adatok transzformációja | 738 |
| A középérték | 739 |
| A szórás | 741 |
| Minta és populáció | 743 |
| A változók eloszlása | 745 |
| Egy változónak a másikra gyakorolt hatása | 748 |
| A korrelációs együttható | 753 |
| A különféle transzformációk haszna | 757 |
| A statisztikai következtetés | 760 |
| A statisztikai jellemzők eloszlása | 762 |
| A megbízhatósági intervallum | 768 |
| A hipotézis vizsgálat | 771 |
| A variancia komponensei segítségével végezhető statisztikai próbák | 776 |
| Rangsorolható adatok elemzése | 784 |
| Megállapítható adatok elemzése | 785 |
| Többváltozós módszerek | 794 |
| Hogyan tovább? - utószó helyett | 799 |
| Irodalom | 817 |