A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A művelődésszociológia szakirodalmából válogatott jelen szöveggyűjtemény a középfokú művelődésszerző és közművelődési szakképzésben résztvevő hallgatók felkészülését kívánja megkönnyíteni,... Tovább

Előszó

A művelődésszociológia szakirodalmából válogatott jelen szöveggyűjtemény a középfokú művelődésszerző és közművelődési szakképzésben résztvevő hallgatók felkészülését kívánja megkönnyíteni, segíteni. Teljességre - már csak terjedelmi okokból sem - nem törekedhetett. A szerteágazó és részkérdéseiben is sokrétűen összefüggő tudományos diszciplína minden aspektusa egy kisebb könyvtári szakirodalmat tudhat maga mögött; pusztán tudománytörténeti áttekintése is egy vaskos könyv megírását tenné szükségessé. Ilyképpen a kötet egyik célja, hogy áttekinthetővé tegye a művelődésszociológia kérdésfelvetéseinek körét- igazából ezt is csak a Művelődésszociológia szöveggyűjtemény 1. résszel (Bp. 1976) együtt teszi. Másik célja, hogy megkönnyítse a - sokszor nehezen hozzáférhető - könyvek és tanulmányok legfontosabb gondolatainak megismerését. S nem tagadom, célja az is - mert minden válogatás szubjektív is-, hogy támpontul szolgáljon a szerkesztő művelődésszociológiáról vallott saját nézetei kifejtésére.
Az első kérdést úgy vethetjük fel, hogy minek tekintsük a műveltség és a művelődés társadalmi jelenségeit: társadalmi intézménynek vagy a társadalom egyik alrendszerének? Ha alrendszernek fogjuk fel, akkor ekkép közelíthetnénk tárgyunkhoz: „Az emberi élet minden szervezett formáját egy rendszernek nevezhetjük. Ha a társadalomra mint egészre gondolunk, akkor a társadalmat szociális rendszernek hívhatjuk. Nyilvánvalóan a szociális rendszernek bizonyos - kisebb vagy nagyobb - számú másodlagos, egymással vonatkozásban álló rendszerből kell összeállnia, amelyek mindegyikét a maga ténykedése metódusával összhangban lehet meghatározni.(...) A rendszert úgy kell definiálnunk, mint megszervezett módot, amelyben egy meghatározott szociális tevékenység megvalósul. Ebben az értelemben minden társadalom funkciókat kapcsol hozzá egy rendszerhez, amely(ek)et folyamatos léte megtartásához fejlesztettek ki. (...) Ebben az értelemben a művészeteket és a tudományokat a mentális aktivitás rendszereinek nevezhetjük. (Abraham, 1973.) Ennek a szemléletnek megfelelően járunk el példának okáért, amikor az „oktatási rendszer"-ről beszélünk, annak szociológiai problémáit tárgyalva. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Józsa Péter
A MŰVELŐDÉSSZOCIOLÓGIÁRÓL 11
Tomka Miklós
A TUDÁSSZOCIOLÓGIÁRÓL 18
Walter Tróger
AZ ÁLTALÁNOS- ÉS A SZAKMŰVELTSÉG VISZONYA,
TEKINTETTEL A TECHNIKAFEJLŐDÉSÉRE 23
Italo Calvino
KLASSZIKUSOK OLVASÁSÁRA BUZDÍTOK 37
C. P. Snow
MÉG EGYSZER A KÉT KULTÚRÁRÓL 43
W. Strzelewicz - H. D. Raapke - W. Schulenberg
MŰVELTSÉG ÉS TÁRSADALMI TUDAT 56
Heleszta Sándor
A MŰVELTSÉG ÉS A MŰVELŐDÉS TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉSE 65
Otto Willmann
A KÖZÉPKORI MŰVELTSÉG ÉS MŰVELŐDÉS 81
Heribert Adam
ELŐSEGÍTI-E AZ ISKOLÁZOTTSÁG A TÁRSADALMI MOBILITÁST? 87
Horst Siebert
A FELNŐTTKÉPZÉS ELMÉLETI ALAPJAI 93
Csoma Gyula
A MUNKA MELLETTI TANULÁS ZAVARAI 111
Theodor Geiger
AZ ÉRTELMISÉG HELYZETE ÉS FELADATAI 121
Nyilas György
AZ ÉRTELMISÉGI LÉT PEREMÉN 138
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény Művelődésszociológiai szöveggyűjtemény

A gerinc foltos, néhány lapon aláhúzás látható, a kötés megtört.

Állapot:
1.740 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba
konyv