| Bevezető helyett | 11 |
| Visszanézve | |
| Botránykép a múlt századból (Zichy Mihály) | 15 |
| Mednyánszky ma | 20 |
| Vaszary lokomotívja | 24 |
| A Kalapácsos ember körül (Bíró Mihály) | 29 |
| Kernstok estéje | 33 |
| Ki volt Czigány Dezső? | 37 |
| Pór Bertalan igazi hazatérése | 41 |
| A magyar avantgarde képes bibliája (Nyolcak és aktivisták) | 45 |
| Mennyit ér a "hely szelleme"? (Szolnoki művészet) | 51 |
| Akit utolért a kor (Farkas István) | 60 |
| Bernáth Aurél aranyfedezete | 64 |
| A tó csöndje (Egry József) | 67 |
| Ferenczy Noémi gőgös alázata | 72 |
| Egy boldog modern magyar szobrász (Medgyessy Ferenc) | 77 |
| Tékozló fiú - bűnbánat nélkül (Mészáros László) | 81 |
| Derkovits ürügyén - ma | 85 |
| Ők és mi (Szociofotó) | 90 |
| Absztrakt optimizmusa - eptimista absztrakt (Hincz Gyula és Illés Árpád) | 94 |
| A "tízesek" (Vinkler László és Gyarmathy Tihamér) | 99 |
| Gúnygrafikák (Martyn Ferenc rajzsorozata) | 103 |
| Vajda Lajos emlékkiállítás | 112 |
| Kornisa iróniája | 118 |
| Az inga leng? (Jakovits József) | 123 |
| A Szentendre-védjegy | 127 |
| Az ötvenes évek | 134 |
| A második aranykor (A hatvanas évek) | 141 |
| Életmű - párhuzamos szálakból (Kohán György) | 146 |
| Feketétől fehérig (Tóth Menyhért) | 150 |
| Tegnapi örömeink - mai hiányaink (Orosz János) | 154 |
| Töprengések Vásárhely zárójelei felett | 157 |
| Román György emlékkiállítása | 168 |
| Az "ismeretlen" Makrisz | 172 |
| A Könnyek oszlopán túl, az Életfán innen (Szervátiusz Tibor) | 176 |
| Nehéz mindig tüzet hozni (Varga Imre) | 180 |
| Kiss Nagy András köpönyege | 184 |
| A földmarkolótól a földig (Fóth Ernő) | 188 |
| Kokas háborgó békéje | 191 |
| Feledy querenciája | 195 |
| Kondor és a művészettörténet | 199 |
| Schaár Erzsébet budapesti Utcája | 203 |
| Ország Liliről - elfogulatlanul | 207 |
| A múlt a hátsó termekben (Keserű Ilona) | 211 |
| Vitéz László unokái | 216 |
| A karikatúra-látásmód sorsa és a magyar animáció | 219 |
| Amatőr avantgarde (Pécsi Műhely) | 236 |
| Akié a terület, azé a vallás | 240 |
| Körülnézve | |
| "Húszforintos"-stratégia | 255 |
| Az azonosulás különbségei (Anna Margit és Lóránt János) | 260 |
| Fekete őszikék (Barcsay Jenő) | 266 |
| Barbáraink a kertben (Bartha László és Borsos Miklós) | 270 |
| A rejtőzködő grafikus (Gyulai Líviusz | 273 |
| Rossz az, aki rosszra gondol (Haraszty István) | 275 |
| HIHI (Hegedűs István) | 278 |
| Akt háromszöggel (Helényi Tibor) | 280 |
| Kaján-keserű | 283 |
| "Júniusban nyílnak a pipacsok" (Mácsai István) | 285 |
| Műszőr, műbőr, mítoszok (Molnár Sándor) | 288 |
| Aszinkron (Ridovics László) | 290 |
| Sok(k) (Sváby Lajos) | 293 |
| Követőből örökös (Szántó Piroska) | 296 |
| B. E. itt nem járt soha (Váli Dezső) | 300 |
| Egy megzenésített vendégkönyvről és két alkotótelepről (Villány és Nagyatád) | 303 |
| A szép magyar illusztrációért | 307 |
| A plakát érdekházasságai | 312 |
| Köcsögosztály és vidéke | 318 |
| A nagyképű textil | 328 |
| Intelligenciák egymás között (Kézműves iparművészet) | 331 |
| Mit kedveljen a műkedvelő? | 334 |
| Orszságos Képzőművészeti Kiállítás | 340 |
| Előrenézve | |
| Hol a tükör? | 349 |
| "Szívre lépő szívtelen férfi" (Almásy Aladár) | 354 |
| Zongoralecke (Barabás Márton) | 356 |
| Túlöltözött kentaurok (Dunai Imre és Jelenszky László) | 359 |
| Életlenül (Fehér László) | 361 |
| Parrhasios vándorpálmája (Fillenz István) | 363 |
| A sámánizmus diszkrét bája (Gál Tamás) | 365 |
| Szoborban bujdosók (Vígh Tamás és Kalmár János) | 367 |
| Valami más (Kárpáti Tamás és Lóránt Zsuzsa) | 371 |
| Figura a "felszín alatt" (Katona Zsuzsa) | 373 |
| Kiállítás-kritika (El Kazovszkij) | 376 |
| Mélyradírozás (Kelemen Károly) | 380 |
| Múlás ellen (Körösényi Tamás és Polgár Ildikó) | 382 |
| Tükör által pontatlanul (Marosvári György) | 385 |
| Látvány kontra jelkép (Montvai Attila) | 387 |
| Kentaur '82 (Paulikovics Iván) | 391 |
| Anti-talmi (Péreli Zsuzsa) | 393 |
| Három jelkép egy hálóban (Pinczehelyi Sándor) | 396 |
| Számozottak panteonja (Sáros András Miklós) | 398 |
| Szép csúnya emberek (Somogyi Győző) | 400 |
| Kánon kócosoknak (Szabó Tamás) | 402 |
| Epika, grafika, epikus grafika (Szemethy Imre) | 405 |
| Olyan, mintha élne (Szkok Iván) | 407 |
| Egy festő a "Vajda-óvodából" (Szűts Miklós) | 409 |
| Szerszámszobrok (Tornay Endre András) | 411 |
| Arcvédelem (Tóth György) | 414 |
| A tubus-ember és az emberi tubus (Valkó László) | 418 |
| A fordítás fordításának a fordításai (Záborszky Gábor) | 420 |
| HIper (Zrínyifalvi Gábor) | 422 |
| Magyar grafika - itt és most | 425 |
| A Manuál-ember | 436 |
| Játszani engednek (Stúdió '78) | 439 |
| A feszültség feloldható (Stúdió '80) | 444 |
| Hol a gazda? (Stúdió '81) | 449 |
| Szabadúszás kezdőknek (Stúdió '82) | 453 |
| Posztmodern helyzetben (Stúdió '83) | 457 |
| Kívülről nézve | |
| Kései felfedezések (Európai és cseh rajzok) | 465 |
| A "normális felnőttkor" kísértete (Bauhaus) | 469 |
| Klee a Műcsarnokban | 473 |
| Párizs mínusz Párizs | 477 |
| Szalay keserű optimiozmusa | 483 |
| Grimm újraolvasva (David Hockney) | 487 |
| Szobrok a Tücsök után (Etienne Hajdu) | 489 |
| A mérték értéke (Etienne Beothy) | 493 |
| A szelíd szem (André Kertész) | 497 |
| Ész és luxus (Victor Vasarely) | 500 |
| Párhuzamos ellentétek (Friedrich Hundertwasser és Lossonczy Tamás) | 505 |
| Rokonunk, Ramon Muriedas | 510 |
| Carenáról, Leoncillóról és néhány kényszerpályáról | 512 |
| Tot, nálunk másodszor | 518 |
| Miért ferde a gyerekszoba? (Kortárs művészet az NSZK-ból) | 521 |
| Egyen-terápia (Mai NSZK-festők) | 525 |
| Nosztalgia odaát (Amerika ma) | 528 |
| Téma, a téma halála után (Zsűriemlékek Cagnes-sur-Merből) | 531 |
| Egy életérzés dokumentumai (A minimális textil) | 535 |
| A mi modern Raffaelónk | 542 |