A kosaram
0
MÉG
4000 Ft
a kedvezményes
házhoz szállításig

A tanárok kérdéskultúrája

Oktatáslélektani kísérlet

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 287 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-050-865-6
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.

Fülszöveg

A szerző az iskolai pedagógiai tevékenység egyik legáltalánosabb, leghétköznapibb mozzanatát vizsgálja: a kérdezés szerepét, gondolkodást fejlesztő funkcióját az oktató munkában. Vizsgálatai nyomán föltárul e téma gazdag elméleti és történeti háttere, majd a jelenlegi iskolai gyakorlat sok szempontú elemzésével kialakul a helyzetkép. Vizsgálatainak negatív tapasztalatait a szerző nagyszabású kísérlettel igazolja, melynek pozitív eredménye: a kísérleti osztályokban, a tudatosan megtervezett kérdezésdidaktika hatására jobb eredmény érhető el, mint a kontroll-osztályokban a "hagyományos", ösztönös kérdezés módszerével nevelt tanulóknál.
A kötet az alsó és középfokú oktatásban működő pedagógusok számára nélkülözhetetlen.

Tartalom

Bevezetés7
A gondolkodás nevelésének problémája a különböző kutatási iskolák megközelítésének tükrében11
A gondolkodás és a gondolkodáspszichológia11
A gondolkodásnevelés problémájának megközelítése az egyes kutatási iskolák munkájában16
Kérdésvizsgálatok és kérdéselméletek49
A kérdés mint tény50
A kérdezés (kérdés) történeti típusai57
A kérdezés empirikus elmélete72
A kérdések kísérleti vizsgálata75
Kérdésvizsgálatok a nyugati pszichológiai irodalomban75
A tanári kérdések vizsgálata a Német Demokratikus Köztársaságban81
A tanári kérdések vizsgálata a Szovjetúnióban84
A tanári kérdések vizsgálata hazánkban91
A tanulók kérdéseinek vizsgálata96
Vizsgálatok a tanárok kérdéseinek gondolkodtató hatásáról109
A kérdés és a programozott oktatás118
A tanári kérdések gondolkodást fejlesztő szerepe a jelenlegi iskolai gyakorlatban124
A vizsgált anyag áttekintése127
A gondolkodásfejlesztés kutatásának elvi kérdései134
A gondolkodásfejlesztés tantervi feltételeiről140
A gondolkodás fejlesztése a tanórák célkitűzéseiben148
A tanórák céljainak megoszlása a vázlatokban
A gondolkodtató kérdések tanári tervezése. A tanárok kérdéseinek mennyiségi elemzése158
A kérdések felosztása és fajtái170
Tartalmi kérdések174
A problémamegoldás egyes fázisaira irányuló kérdések178
A gondolkodás pszichológiai műveleteivel kapcsolatos kérdések185
Logikai műveletekre irányuló kérdések190
A komplex kérdések195
Egyéb kérdések200
Kövekeztetések a tanárok kérdéseivel kapcsolatban205
Kísérlet a gondolkodtató tanári kérdéskultúra alkalmazására tanórán208
Elméleti megfontolások a kísérlettel kapcsolatban208
A kísérlet elvei212
A kísérlet célja218
A gondolkodtató kérdések tervezése223
A kibernetikai elv alkalmazása a kérdésekre231
A kísérlet terve236
A kérdezés rövid oktatáslélektana244
A feladatmegoldások tudatosítása246
A kísérlet anyagának elemzése249
Következtetések és további feladatok271
Irodalom278

Nagy Ferenc

Nagy Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A tanárok kérdéskultúrája A tanárok kérdéskultúrája A tanárok kérdéskultúrája A tanárok kérdéskultúrája

A védőborító kissé foltos, kopott.

Állapot:
1.460 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba