A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Új Pedagógiai Szemle 1995. március

A Magyar Pedagógiai Társaság és az Országos Közoktatási Intézet folyóirata, XLV. évfolyam 3. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagóguspályáról kialakult képnek mindig is az egyik domináns eleme volt a tekintély. A tekintély a tudásra épült, amelynek birtoklása révén környezete másnak, többnek látta, megkülönböztetett... Tovább

Előszó

A pedagóguspályáról kialakult képnek mindig is az egyik domináns eleme volt a tekintély. A tekintély a tudásra épült, amelynek birtoklása révén környezete másnak, többnek látta, megkülönböztetett tisztelettel vette körül a nevelőt. Ez a tudásra épülő pedagógusi tekintély átszőtte a nevelés-oktatás egész világát az osztálytermek belső tereinek elrendezésétől, a pedagógustól elvárt magatartáson át egészen a diákok számára biztosított jogok korlátáig. Ez volt a tekintélyelvű pedagógiai paradigma, amelyet két évezreden át a pedagógia egyetlen lehetséges létezési formájának tekintettek, mivel abban sajátosan képeződött le az egy központból vezérelt, hierarchikus függőségi viszonyok rendszereként működő társadalom, az alattvalók társadalma.
A tekintélyelvű pedagógiát a reformpedagógiai kritika a társadalom tekintélyelvűségéből, autoritárius berendezkedéséből származtatta, háttérbe szorítva ezzel azt a fajta vélelkedést, mely szerint a tekintély mindenfajta neveléslényegi feltétele, hiszen mintaként követni csak azt lehet, azt érdemes, aki valamelyest az átlag fölé emelkedik, aki a fontos dolgokat biztosan tudja, akitől eligazító tanácsot remél az eligazodásban bizonytalan. Vissza

Tartalom

Tarnás Gáspár Miklós: Tanítás és tekintély 3
Nézőpontok
Botfi Mária: „Szükség van az egyenlőtlenség vállalására" - Beszélgetés Lust Iván pszichiáterrel 10
Csorba F. László: "A rendnek az emberek együttműködéséből kell kialakulnia" - Beszélgetés Bozóki Andrással 24
„Ki lehet vívni, de nem szükségszerű" - Csorba F. László beszélget középiskolásokkal a tekintélyről 34
Látókör
Büki Péter: A népmese és a mentálhigiéné 48
Dömötör Ákos: Comenius két példája a farkasgyermekekről 59
Domschitz Mátyás: Hét erő a sikerhez - Egy heurisztikus modell a siker készségeinek nevelési rendszerezéséhez 65
Múltunkból
Stupeczky Emil: Aranydiplomások Budán, a Tanítóképző Intézetben Műhely 75
Műhely
Nagy Gyula: Intenzív iskolafejlesztés - saját képzési program egy speciális iskolában 80
Jankovichné Tóth Andrea - Pőcze Gábor: A tereptanár: a gyakorlat pedagógusa és mestere 90
Kritika-figyelő
Gráf Zoltán Benedek: A-Z Angol 106
Pőcze Gábor: Életszemlélet és globális testámentum: Rogers és Fromm a
túlélésről 109
Tájékoztató a Magyar Pedagógiai Társaság tevékenységéről 112
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv