1.034.828

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermekfoglalkoztatástan

A Gyermekfelügyelő-képző Szakközépiskola I. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 231 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-173-667-9
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 28 038.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

I. ÁLTALÁNOS GYERMEKIRODALMI ISMERETEK
1. A gyermekirodalom fogalma

Az irodalomnak több ezer éves múltja van az ifjúsági irodalom története pedig alig másfél száz éves.... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

I. ÁLTALÁNOS GYERMEKIRODALMI ISMERETEK
1. A gyermekirodalom fogalma

Az irodalomnak több ezer éves múltja van az ifjúsági irodalom története pedig alig másfél száz éves. A múlt századig ugyanazt olvastatták a gyermekkel is9 amit a felnőttek olvastak. A gyermek azonban sok vonatkozásban más 9 mint a felnőtt. Az ember testi és lelki fejlődése bizonyos szakaszokban megy végbe. Senki sem téveszti össze a következő fejlődési szakaszokat: csecsemői gyermek, serdülő, felnőtt. Néhány példa a tudomány által igazolt különbségekre a felnőtt és a gyermek lelkivilága között: a gyermeknek feltétlenül kevesebb a tapasztalata, tudása, fejletlenebb a logikus (a gondolkodás törvényeinek megfelelő) gondolkodása, kisebb a szókincse stb. Ezek az életkorból eredő szükségszerű különbségek. Nyilvánvaló, hogy a serdülő ifjú már Közelebb áll a felnőttséghez, tehát nála több tapasztalat alapján több tudásról, szókincsgyarapodásról, logikusabb gondolkodásról beszélhetünk. Mindezt fölismerték az Írók, és tudatosan az ifjúságnak is kezdtek Írni.Bevonult az ifjúsági irodalom a tankönyvekbe is, mert hatásos nevelési eszközt láttak benne. A könyvkiadóknak egy-egy jó ifjúsági regény, meséskönyv, verseskötet anyagilag is hálás vállalkozás volt. Elszaporodtak a gyermeklapok, a gyermek olvasóvá nevelése közüggyé vált. A gyermek és ifjú nem fogadhat be mindent a felnőttek irodalmából az említett életkori sajátosságok, korlátok miatt. Ki kellett válnia az irodalom egészéből az ifjúsági irodalomnak. Ez a folyamat nálunk a reformkorban kezdődött. Vissza

Tartalom

GYERMEKIRODALMI ISMERETEK
(Írta: Nagy István)
I. Általános gyermekirodalmi ismeretek 5
1. A gyermekirodalom fogalma 5
2. A gyermekirodalom tartalmi vonásai 7
3. Irodalmi érdeklődés a gyermekkor szakaszaiban 9
4. A gyermekirodalom formai követelményei 11
II. A prózai gyermekirodalom 14
1. A mese 14
a) A mese pedagógiai jelentősége 14
b) A mesék felosztása 16
c) Mese és életkor 18
d) A mese elemzése 21
Állatmese 21
Tündérmese 23
Tréfás mese 26
Egyéb mesetípusok 28
e) A meseírás klasszikusai 30
f) A mese útja Magyarországon 36
g) Mai magyar meseírók 38
h) A népek meséi 40
2. A népmonda 43
3. A mesés valóságtörténet 46
4. Az ún. "igaz" történet 49
5. Az ifjúsági regény 51
6. Az ismeretterjesztő gyermekirodalom 54
III. A prózai gyermekirodalom felhasználása a pedagógiai munkában 58
1. A mesemondó állandó felkészülése 58
2. A mesemondó közvetlen felkészülése 60
3. A mesemondó stílusa 63
4. A mesemondás 65
5. A mese ismétlése 68
6. Beszélgetés a meséről 71
7. A gyermek mesemondása 73
8. A mese vetítése 76
9. A mese dramatizálása 78
10. A gyermek olvasóvá nevelése 81
IV. A gyermekvers 85
1. A gyermekvers pedagógiai jelentősége 85
2. A népi gyermekvers 88
3. Műfaj és életkor 93
4. A gyermekvers elemzése 96
5. A magyar gyermekvers története 99
a) A gyermekvers kialakulása 99
b) Klasszikus költőink gyermekversei 103
c) A gyermekvers a kiegyezés korában 106
d) Móricz és Móra gyermekversei 109
e) A gyermekvers a Horthy-korszakban 112
6. A mai magyar gyermekvers 114
a) A gyermekvers újjászületése 114
b)Weöres Sándor Bóbitája 117
c) Csanádi Imre gyermekversei 120
d) Kassák Lajos gyermekversei 122
e) Takáts Gyula gyermekversei 125
f) Jankovich Ferenc gyermekversei 126
g) Gazdag Erzsi gyermekversei 129
h) Fazekas Anna gyermekversei 130
i) Hajnal Anna gyermekversei 133
j) Kormos István verses meséi 134
7. A külföldi gyermekvers 137
8. A gyermekvers felhasználása 139
a) Felkészülés a versfoglalkozásra 139
b) A versfoglalkozás formái, módszerei 142
A gyakorlati foglalkozások anyaga 145
Kötelező olvasmányok 146
NÉPZENEI ISMERETEK
(Írta: Békefi Antal)
A népdal és a népzene kulturális szerepe 149
A hangadó szervek működése. Gyakoribb képzési hibák 150
A zenei írás-olvasás. A vonalrendszer. A relatív és az abszolút hangrendszer 153
Kiolvasóink gyakoribb ritmusai a 2/4-es ütem 155
A furulya kezelése, tartása, fújása és fajtái 157
A mi, ré, dó hangok 161
Az alsó lá és szó hangok 164
A szó és a lá hangok 168
A félértékű hangjegy és a félszünet 172
A pentaton-hangsor 174
A fá és a ti hangok. A kisterjedelmű sorok 175
A regösénekek 180
A felső dó, ré, mi hangok 181
Az egyedül álló nyolcad hangjegyek és a nyolcad szünet 184
Az egész hangérték, egész szünet és a 4/4-es ütem 188
Az éles és a nyújtott ritmus 190
A kis és nagy szekund hangköz. A hétfokú dó- és lá-sor. A C-dúr és az a-moll hangsorok 195
A fi hang, a kereszt és a feloldójel. A G-dúr és az e-moll hangsorok 197
A tá hang. A leszállítás jele: a bé. Az F-dúr és a d-moll hangsorok 201
A háromnegyedes ütem. A pontozott félkotta 203
Vegyes és váltakozó ütemű népdalaink 205
Népdalaink csoportosítása 208-209
A siratóénekek 210
Népdalaink előadásmódja és hangterjedelme 211
A népies dalok 213
A műzene nyomai népzenénkben 214
Kölcsönhatások népzenénkben 217
A magyar nép hangszerei 218
A tizenhatod hangjegyek 220
Néhány tanács a zenei foglalkozások vezetéséhez 223
A gyermekjátékdalok, kiszámolók és népdalok betűsoros mutatója 225
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv