1.034.226

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatáspolitika

Válogatás a hazai szakirodalomból

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közoktatás-politikai szöveggyűjteményt ajánlunk az olvasónak, szöveggyűjteményt az oktatáspolitika egyetemi és főiskolai tanításához-tanulásához. Mint az ilyesféle válogatások szerzői nagyon... Tovább

Előszó

Közoktatás-politikai szöveggyűjteményt ajánlunk az olvasónak, szöveggyűjteményt az oktatáspolitika egyetemi és főiskolai tanításához-tanulásához. Mint az ilyesféle válogatások szerzői nagyon gyakran, úgy most mi is a mentegetőzéssel kellene, hogy kezdjük: szöveggyűjteményünk szűkreszabott terjedelménél fogva a teljesség igényéről eleve le kellett mondanunk, amikor az összeállításba kerülő munkákról döntöttünk. Arra vállalkozhattunk csupán, hogy néhány olyan írást mutassunk be, amelyek segítségével a kezdő, bevezető jellegű oktatáspolitika-kurzusok leggyakoribb tematikus egységei jobban megvilágíthatok, a hallgatók oktatáspolitikai műveltsége a leginkább tehető színessé, átfogóvá, és amelyek az önálló, illetve kiscsoportban történő feldolgozásra is alkalmasak. Mégsem érezzük úgy, hogy mentegetőznünk kellene, mert természetesnek tartjuk, hogy egyetlen kötet nem lehet tekintettel mindenféle célra. Álláspontunkat mégis meg kell indokolnunk. Tapasztalatunk szerint ma már a pedagógusképzésben, a szociológus-, politológus-, illetve bizonyos szakokon az egyéb társadalomtudományi oktatásban is, a legtöbb hazai felsőoktatási intézményben legalább egy féléves bevezető jellegű kurzust írnak elő a tantervek oktatáspolitikából. A kreditrendszer teljes körű bevezetésével pedig valószínűnek látszik, hogy a hallgatók jó része ehhez még további, esetleg speciális oktatáspolitikai kérdésekre irányuló ilyen kurzusokat is felvesz, mint ahogyan az is látható, hogy egyre több más szakos hallgató érdeklődésére is számot tarthatnak az oktatáspolitika órák. Jelen szöveggyűjteményünket inkább a bevezető jellegű oktatás céljaira szánjuk, azzal a feltételezéssel, hogy hamarosan közreadhatjuk a folytatását, pontosabban folytatásait: további, más szempontokat követő oktatáspolitika-gyűjteményeket. Magunk oktatáspolitika-kutatók vagyunk, ezért az első „kísértés", amit el kellett hárítanunk, az volt, hogy oktatáspolitikai szöveggyűjtemény helyett főként oktatáspolitika-kutatási írásokat közöljünk most. Hiszen ma már az oktatáspolitika kutatásának, mint önállósuló - az oktatásszociológiáról részben már leszakadt, de a politológiába még nem egészen integrálódott, az oktatásgazdaságtannal, a történettudománnyal, a közigazgatástudománnyal, a szervezetkutatással rokoni kapcsolatokat ápoló, sok tekintetben neveléstudományinak számító - tudományszaknak különböző iskolái, egymással rivalizáló, vitatkozó irányzatai vannak. Ezek közlésére most nincs elég terünk, így inkább csak jelzésként mutatunk be az első fejezetben, az angolszász világban született oktatáspolitika-elemzés hazai meghonosítását szolgáló első magyar írások közül néhány, akkoriban úttörőnek számítót, olyanokat, amelyeket ma is érvényesnek tartunk. Vissza

Tartalom

Előszó (Lukács Péter - Nagy Péter Tibor) 7
I. AZ OKTATÁSPOLITIKA-KUTATÁS RÉGI-ÚJ KÉRDÉSEI
Kozma Tamás: Kié az iskola? 12
Halász Gábor - Lukács Péter - Nagy Mária: Oktatáspolitika és oktatásirányítás 34
Nagy Péter Tibor: Az oktatás társadalomtörténetének politikatudományi
megközelítése 43
Szakértői vázlatok a közoktatási törvényhozás kulcskérdéseiről 52
Setényi János: Politika és oktatáskutatás Magyarországon 76
II. EGYENLŐTLENSÉGEK - ISKOLASZERKEZET
Nagy József: Mi lesz veled oktatási rendszer? 90
Gazsó Ferenc: Mit tehet az iskola? 102
Loránd Ferenc: Hogyan látja a kudarcokat az iskola? 113
Farkas Péter: A második esély iskolái a 90^es években 122
Forray R. Katalin: A multikulturális/interkulturális nevelésről 134
Radó Péter: Társadalmi kohézió és oktatáspolitika 145
III. TANANYAG ÉS VIZSGA
Báthory Zoltán: A maratoni reform 158
Csákó Mihály: Gondolatok a felsőfokú felvételi kritériumairól 166
Mátrai Zsuzsa: Érettségi és felvételi külföldön 173
Horváth Zsuzsanna: Az érettségi és az érettségizők 185
IV. ÉRTÉKVÁLASZTÁSOK
Andor Mihály: A rohanó iskola 196
Vekerdy Tamás-Mihály Ottó: A magyar iskola betegít 201
Sáska Géza: A létező liberalizmus? 208
V. OKTATÁSIRÁNYÍTÁS
Halász Gábor: Az állam szerepének változása a modern közoktatás
szabályozásában 214
Kelemen Elemér: Oktatásügyi törvényhozásunk fordulópontjai
a 19-20. században 225
Bajomi Iván: A kiérleletlen oktatásügyi változások egynémely ellenszere 229
Liskó Ilona: Iskolaátszervezések, fenntartócserék 239
Nagy Mária: Közoktatás a politikai rendszerváltozás utáni
Közép-Európában 253
VI. TERVEZÉS VAGY PIAC?
Polónyi István-Tímár János: Tudásgyár vagy papírgyár?
(Rádai Eszter interjúja) 272
Lukács Péter: Piaccá lett felsőoktatás 282
Varga Júlia: Bokros Lajos 21 pontja az oktatásról 289
Semjén András: Az oktatásgazdaságtan és oktatásfinanszírozás két évtizede
Magyarországon 298
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv