A kosaram
0
80%-ig
még
5 db

A gyermek érdeklődésének lélektana (rossz állapotú)

Szerző

Kiadó: Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Franklin-Társulat nyomdája, Budapest. Írta Nagy László tanitóképző-intézeti igazgató.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Célom volt e művel a gyermektanulmánynak, mint tudománynak szolgálni. A gyermekélet oly jelenségeihez kivántam adatokat szolgáltatni, a melyek a mindennapi életben folyton szemünkbe ötlenek ugyan,... Tovább

Előszó

Célom volt e művel a gyermektanulmánynak, mint tudománynak szolgálni. A gyermekélet oly jelenségeihez kivántam adatokat szolgáltatni, a melyek a mindennapi életben folyton szemünkbe ötlenek ugyan, de eddig a kutatók részéről kevés figyelemben részesültek. Ez a feldolgozatlan jelenségcsoport a gyermek érzelemvilága, a melyet egy német tudós (Ament) a gyermektanulmány mostoha gyermekének nevezett. De, megvallom őszintén, vonzott engem e területre az itt szabadon tenyésző lelki virágok kifogyhatatlan gazdagsága, színváltozata, üde illata, lelket lebilincselő kedvessége, bájos ártatlansága. Munkám közben igyekeztem a jelenségeket a kutató tárgyilagos szemüvegén át nézni, de azért nem bírtam magamat megfosztani a gyermeki lélek élvezetétől sem. E vizsgálat nekem nem volt fáradság, mert a mennyi munkám, annyi gyönyörűségem volt vele. Vissza

Tartalom

Olvasóimhoz!3
Az érdeklődés elmélete
Az intellektudális elméletek7
Régibb pedagogusok - Kant - Herbart - Rein
Az érzelmi elmélet12
Ostermann - Felméri Lajos - Peres Sándor
Az érdeklődés összefoglaló meghatározása15
Az érdeklődés fogalma15
Az érdeklődés és az értelem16
Az érdeklődés és az akarat17
Összefoglaló meghatározás18
Az érdeklődés fejlődése
Az érdeklődés fejlődésére vonatkozó vizsgálatok18
A vizsgálatok irányai18
Preyer18
Burk19
Croswell19
Barnes20
Lobsien20
Stern21
Farkas22
Újlaky23
Az érdeklődés fejlődésének fokozata23
A vizsgálatok módszere23
Érzéki érdeklődés25
A szubjektív érdeklődés foka26
Az objektív érdeklődés foka30
Az állandó érdeklődés kora34
A logikai érdeklődés foka37
Neveléstani vonatkozások38
A nevelés természetes feladata39
A nevelés különöl feladata az érzéki érdeklődés korában39
A szubjektív érdeklődés korában40
Az objektív érdeklődés korában40
Az állandó objektív érdeklődés korában41
A logikai érdeklődés korában41
Az érdeklődés motivumai
A motivumokról általában43
A vizsgálatok anyaga44
A vizsgálatok módszere46
A motivumok gyermeklélektani rendje46
Általános lélektani felosztás47
Közvetlen és közvetett motivumok49
Az érdeklődésfolyamatok korlátoltsága51
A tevékenység51
A csecsemő, a kisded, a gyermek mozgásai51
A gyermekkor aktivitása52
A cselekvés érdeklődéskeltő hatásának tételei54
A tevékenységből származó objektív szemléletek55
A tevékenységből származó érdeklődés hatása az akaratra56
Az érzékletek59
Az érzéki felfogás érdeklődéskeltő hatásának magyarázata59
Alaptétel60
Látásingerek hatása61
Hangérzetek hatása62
Tapintásérzetek hatása63
Mozgásérzetek hatása63
Objektív szemléletek64
Tétel65
Az érzelmek67
Esztétikai érzelem68
Csecsemőkorban68
Kisdedkorban68
Gyermekkorban69
Érdeklődés a térbeli szép részletei iránt71
Objektív szemléletek származása az esztétikai érdeklődésből. Tényezői72
A művészeti alkotások iránti érdeklődés74
Az értzékleti elemek szerepe75
Érdeklődés a szép szellemi tartalma iránt76
Testi érzelmek77
Ezen érdeklődések keletkezésének sajátsága77
Intenzitások78
Szubjektivitásuk és korlsátoltságuk79
Objektív szemléletek80
A haszon eszméje kifejlődésének fokozatai80
A gyermekek érdeklődése a tárgyak haszna iránt82
A testi érzelmek hatása az akaratra84
A birtokszerzés vágya85
Általános jellemzése85
E motivum viszonya a többi motivumokhoz86
A birtoklás vágyának alaki fejlődése89
Tárgyi kifejlődése90
Hatása az akaratra91
A belőle származó objektív szemléletek92
A rokonszenv92
A rokonszenvi érzelem kifejlődésének hármas alapja92
Érzékleti és szubjektív rokonszenv94
A rokonszenv fejlődésének két fő tényezője95
Az ösztönszerű félelem95
Szubjektív és objektív szégyellőség96
A küzdelem, mint a rokonszenv és ellenszenv tényezője98
A jóindulatú érzelmének hatása 99
A szociális tapasztalat, mint a rokonszenv kifejlődésének másik fő tényezője. Általános jellemzés100
Részletezés103
A rokonszenvi érdeklődés hatása az akarati életre105
Hatása az objektív ismeretszerzésre106
A szociális érzés107
Az önző kor. A szociális passzivitás107
A küzdelem, a verseny, a szervezkedés108
A társulások külső tényezői112
A szociális érzelemből származő érdeklődés jelenségei113
A szociális érdeklődés hatása a többi motívumokra116
Képzettartalom117
Az objektív lelki elemek viszonya a szubjektív elemekhez117
Az érzékleti és képzeti elemek egyensúlyi viszonya119
Általános tétel119
Az új ingerületek121
Az akarati célképzetek128
Az ismeretlen megismerésének vágya128
A gyermek érdeklődése és az oktatás
Az érdeklődés mesterséges irányítása131
Az irányítás módokról általában131
Az utánzás132
A mutatás132
Foglalkozás133
A megnevezés134
Kérdezés134
Az oktatás137
Az érdeklődés és az oktatás viszonya általában137
Az előkészítés szabályai137
Az érdeklődésmotívumok szerepe és felhasználása a tulajdonképeni tanításban139
A szdubjektív és objektív érdeklődésfolyamatok egyensúlya a tanításban141
A tanítás főbb eljárásai142
A gyermek egyénisége és az érdeklődés
Az egyéni érdeklődés145
Az egyéni érdeklődések keletkezésének okai145
A gyermekekkel született hajlamok szerepe az érdeklődés kifejlődésében (nativizmus)146
A genetikai magyarázat147
Egy példa149
Az egyéni érdeklődések differenciálódása a csecsemő és a kisded korban153
A gyermekkor érdeklődéstípusai154
A fiú- és leánygyermekek érdeklődése közötti eltérések156
Az egyénies oktatás alapelvei162
Az egyénies oktatás viszonya az oktatás céljához és módszeréhez162
Az egyénies oktatás szüksége163
Az egyéniség és az általános műveltség viszonya163
Az oktatás feladata165
Az egyénies oktatás irányelvei166

Nagy László

Nagy László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv