kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Varrott papírkötés |
Oldalszám: | 172 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 22 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Nyomtatta a Franklin-Társulat nyomdája, Budapest. Írta Nagy László tanitóképző-intézeti igazgató. |
Olvasóimhoz! | 3 |
Az érdeklődés elmélete | |
Az intellektudális elméletek | 7 |
Régibb pedagogusok - Kant - Herbart - Rein | |
Az érzelmi elmélet | 12 |
Ostermann - Felméri Lajos - Peres Sándor | |
Az érdeklődés összefoglaló meghatározása | 15 |
Az érdeklődés fogalma | 15 |
Az érdeklődés és az értelem | 16 |
Az érdeklődés és az akarat | 17 |
Összefoglaló meghatározás | 18 |
Az érdeklődés fejlődése | |
Az érdeklődés fejlődésére vonatkozó vizsgálatok | 18 |
A vizsgálatok irányai | 18 |
Preyer | 18 |
Burk | 19 |
Croswell | 19 |
Barnes | 20 |
Lobsien | 20 |
Stern | 21 |
Farkas | 22 |
Újlaky | 23 |
Az érdeklődés fejlődésének fokozata | 23 |
A vizsgálatok módszere | 23 |
Érzéki érdeklődés | 25 |
A szubjektív érdeklődés foka | 26 |
Az objektív érdeklődés foka | 30 |
Az állandó érdeklődés kora | 34 |
A logikai érdeklődés foka | 37 |
Neveléstani vonatkozások | 38 |
A nevelés természetes feladata | 39 |
A nevelés különöl feladata az érzéki érdeklődés korában | 39 |
A szubjektív érdeklődés korában | 40 |
Az objektív érdeklődés korában | 40 |
Az állandó objektív érdeklődés korában | 41 |
A logikai érdeklődés korában | 41 |
Az érdeklődés motivumai | |
A motivumokról általában | 43 |
A vizsgálatok anyaga | 44 |
A vizsgálatok módszere | 46 |
A motivumok gyermeklélektani rendje | 46 |
Általános lélektani felosztás | 47 |
Közvetlen és közvetett motivumok | 49 |
Az érdeklődésfolyamatok korlátoltsága | 51 |
A tevékenység | 51 |
A csecsemő, a kisded, a gyermek mozgásai | 51 |
A gyermekkor aktivitása | 52 |
A cselekvés érdeklődéskeltő hatásának tételei | 54 |
A tevékenységből származó objektív szemléletek | 55 |
A tevékenységből származó érdeklődés hatása az akaratra | 56 |
Az érzékletek | 59 |
Az érzéki felfogás érdeklődéskeltő hatásának magyarázata | 59 |
Alaptétel | 60 |
Látásingerek hatása | 61 |
Hangérzetek hatása | 62 |
Tapintásérzetek hatása | 63 |
Mozgásérzetek hatása | 63 |
Objektív szemléletek | 64 |
Tétel | 65 |
Az érzelmek | 67 |
Esztétikai érzelem | 68 |
Csecsemőkorban | 68 |
Kisdedkorban | 68 |
Gyermekkorban | 69 |
Érdeklődés a térbeli szép részletei iránt | 71 |
Objektív szemléletek származása az esztétikai érdeklődésből. Tényezői | 72 |
A művészeti alkotások iránti érdeklődés | 74 |
Az értzékleti elemek szerepe | 75 |
Érdeklődés a szép szellemi tartalma iránt | 76 |
Testi érzelmek | 77 |
Ezen érdeklődések keletkezésének sajátsága | 77 |
Intenzitások | 78 |
Szubjektivitásuk és korlsátoltságuk | 79 |
Objektív szemléletek | 80 |
A haszon eszméje kifejlődésének fokozatai | 80 |
A gyermekek érdeklődése a tárgyak haszna iránt | 82 |
A testi érzelmek hatása az akaratra | 84 |
A birtokszerzés vágya | 85 |
Általános jellemzése | 85 |
E motivum viszonya a többi motivumokhoz | 86 |
A birtoklás vágyának alaki fejlődése | 89 |
Tárgyi kifejlődése | 90 |
Hatása az akaratra | 91 |
A belőle származó objektív szemléletek | 92 |
A rokonszenv | 92 |
A rokonszenvi érzelem kifejlődésének hármas alapja | 92 |
Érzékleti és szubjektív rokonszenv | 94 |
A rokonszenv fejlődésének két fő tényezője | 95 |
Az ösztönszerű félelem | 95 |
Szubjektív és objektív szégyellőség | 96 |
A küzdelem, mint a rokonszenv és ellenszenv tényezője | 98 |
A jóindulatú érzelmének hatása | 99 |
A szociális tapasztalat, mint a rokonszenv kifejlődésének másik fő tényezője. Általános jellemzés | 100 |
Részletezés | 103 |
A rokonszenvi érdeklődés hatása az akarati életre | 105 |
Hatása az objektív ismeretszerzésre | 106 |
A szociális érzés | 107 |
Az önző kor. A szociális passzivitás | 107 |
A küzdelem, a verseny, a szervezkedés | 108 |
A társulások külső tényezői | 112 |
A szociális érzelemből származő érdeklődés jelenségei | 113 |
A szociális érdeklődés hatása a többi motívumokra | 116 |
Képzettartalom | 117 |
Az objektív lelki elemek viszonya a szubjektív elemekhez | 117 |
Az érzékleti és képzeti elemek egyensúlyi viszonya | 119 |
Általános tétel | 119 |
Az új ingerületek | 121 |
Az akarati célképzetek | 128 |
Az ismeretlen megismerésének vágya | 128 |
A gyermek érdeklődése és az oktatás | |
Az érdeklődés mesterséges irányítása | 131 |
Az irányítás módokról általában | 131 |
Az utánzás | 132 |
A mutatás | 132 |
Foglalkozás | 133 |
A megnevezés | 134 |
Kérdezés | 134 |
Az oktatás | 137 |
Az érdeklődés és az oktatás viszonya általában | 137 |
Az előkészítés szabályai | 137 |
Az érdeklődésmotívumok szerepe és felhasználása a tulajdonképeni tanításban | 139 |
A szdubjektív és objektív érdeklődésfolyamatok egyensúlya a tanításban | 141 |
A tanítás főbb eljárásai | 142 |
A gyermek egyénisége és az érdeklődés | |
Az egyéni érdeklődés | 145 |
Az egyéni érdeklődések keletkezésének okai | 145 |
A gyermekekkel született hajlamok szerepe az érdeklődés kifejlődésében (nativizmus) | 146 |
A genetikai magyarázat | 147 |
Egy példa | 149 |
Az egyéni érdeklődések differenciálódása a csecsemő és a kisded korban | 153 |
A gyermekkor érdeklődéstípusai | 154 |
A fiú- és leánygyermekek érdeklődése közötti eltérések | 156 |
Az egyénies oktatás alapelvei | 162 |
Az egyénies oktatás viszonya az oktatás céljához és módszeréhez | 162 |
Az egyénies oktatás szüksége | 163 |
Az egyéniség és az általános műveltség viszonya | 163 |
Az oktatás feladata | 165 |
Az egyénies oktatás irányelvei | 166 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.