1.034.790

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejlődéslélektan és pedagógiai pszichológia

Szakosító tanfolyam/Jegyzet/Pedagógus tagozat/1970-1971 tanév

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezt a könyvet pedagógusoknak ajánljuk, akik az emberformálás nemes feladatát választották hivatásul és gyakorolják mindennapi tevékenységükben. Munkánk célja, hogy segítséget nyújtson a pedagógiai... Tovább

Előszó

Ezt a könyvet pedagógusoknak ajánljuk, akik az emberformálás nemes feladatát választották hivatásul és gyakorolják mindennapi tevékenységükben. Munkánk célja, hogy segítséget nyújtson a pedagógiai tevékenység tudomány megalapozásában, s ezzel hozzájáruljon az elméleti-szakmai felkészültség növeléséhez.
A nevelési és oktatási folyamat törvényszerűségeit a pedagógiai tudományok tárják fel. A neveléselmélet ad útmutatást a nevelés céljára, feladataira, a személyiségformálás útjára és módszereire vonatkozóan. Az oktatás és képzés tartalmával, módszereivel, szervezeti formáival és az oktatási folyamat szerkezetével a didaktika, az egyes tárgyak tanításának sajátos kérdéseivel a szakmódszertan foglalkozik. Ma már tudjuk azonban, hogy nevelőmunkánk csak akkor lehet igazán eredményes, ha jól ismerjük a személyiségalakítás pszichológiai összetevőit, a gyermek, a gyermekközösség, valamint a pedagógus és a tanuló együttműködésének pszichológiai sajátosságait. Ezekre a kérdésekre a lélektani tudományok, elsősorban a fejlődés- és pedagógiai pszichológia adnak választ. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A pszichológia tárgya és területei7
A pszichológia néhány alapproblémája10
A fejlődéslélektan tárgya és módszerei24
A fejlődéslélektan kutatási módszerei28
A fejlődés és nevelés pszichológiai alapproblémái41
A gyermek pszichikumának fejlődését meghatározó tényezők41
Érés - tanulás - fejlődés57
A fejlődés és a fejlesztés törvényszerűségei60
A dialektika törvényeiek érvényesülése a pszichikus fejlődésben61
A pszichikus fejlődés általános törvényszerűségei63
A pszichikum fejlődése egyes területein megnyilvánuló törvények66
A gyermek lelki fejlődése az iskoláskor előtt69
A csecsemőkor70
A kisgyermekkor76
Az óvodáskor85
Mit tekinthetünk a játék lényegének?87
Dackorszak-e valóban a 3 év körüli periódus?90
A cselekvés fejlődése az óvodáskorban94
A megismerés fejlődése99
A kisiskoláskor112
Iskolaérettség116
A megismerő tevékenység fejlődése118
Érzékelés-észlelés118
Emlékezés120
Képzelet125
Gondolkodás és beszéd127
A gyakorlati cselekvés fejlődése132
Figyelem és érdeklődés136
Az érzelmek és az akarat fejlődése140
A serdülőkor146
Általános jellemzés146
A megismerő tevékenység fejlődése155
Érzékelés-észlelés és emlékezés156
Reproduktív képzelet, ábrándozás, alkotóképzelet157
Gondolkodás és beszéd161
A mozgás és cselekvés fejlődése171
A serdülők érdeklődése174
A serdülők érzelmei177
Az akarat fejlődése181
Az ifjúkor pszichológiai jellemzése186
A biológiai érettség188
A pszichikus harmónia kialakulása189
Nevelés és ifjúkorban203
A felnőttkor és az öregedés205
A pedagógiai pszichológia tárgya és módszerei216
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei220
A pedagógiai hatás pszichológiai elemzése232
A pedagógiai tevékenység hatásfoka233
A különböző hatásformák mint a hatáskeltés eszközei244
A nevelési folyamat pszichológiai elemzése261
A nevelési folyamat szerkezete263
A különböző hatásformák mint a hatáskeltés eszközei244
A nevelési folyamat pszichológiai elemzése261
A nevelési folyamat szerkezete263
A nevelés módszereinek pszichológiai elemzése277
A közösség nevelő hatásának lélektani elemzése283
A tömeglélektan284
Kiscsoportok kutatása284
A szociometria286
A szociometriai módszer továbbfejlesztése a szocialista országokban288
A Lewin-féle csoportdinamikai vagy T-group (Training-group) módszer290
A közösség sajátosságai. Egyén és közösség292
Az iskolai osztályközösségek lélektani sajátosságai295
A közösség fejlődésnek életkori sajátosságai298
Az osztályközösség felődésének szakaszai302
A közösség rétegződése306
Néhány módszer az iskolai osztályok közösségének elemzéséhez309
A tanulás folyamatának lélektani elemzése316
A legfontosabb tanulási törvények317
Az ismeretek elsajátításának és alkalmazásának pszichológiai problémái324
Az ismeretek elsajátításának pszichológiai folyamata324
Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái341
Az ismeretek ellenőrzésének és értékelésének pszichológiai problémái363
A felelés és feleltetés pszichológiai problémái366
A vizsga lélektani problémái369
Az osztályozás lélektana371
Az ellenőrzés és értékelés adekvátabbá tételének lehetőségei375
A fáradás és túlterhelés pszichológiai problémái382
A fáradtság fogalma383
A tanulók fáradtságának forrásai388
A fáradtság következményei394
A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei396
A tanulók személyiségének megismerése és jellemzése403
A tanulók megismerésének programja406
A tanulmányozás módszerei416
A Pedagógiai Napló és a pedagógiai pszichológiai jellemzés425
A pályaválasztás pszichológiai problémái436
A pályaválasztás főbb kérdései436
A pályaválasztás alapelvei437
A pályaválasztás előkészítése és a tanulók megismerése442
A pályaválasztási érettség kialakításának tartalma és módszerei448
A nehezen nevelhető gyermekekkel kapcsolatos pszichológiai problémák461
A nehezen nevelhetőség fogalma461
A nehezen nevelhetőség tünetei és a tüneteket befolyásoló tényezők462
A nehezen nevelhetőség okai467
Pedagógiai tennivalók a nehezen nevelhető gyermekekkel kapcsolatos problémák megoldása érdekében474
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv