1.031.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jelentés a magyar közoktatásról 2000

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 560 oldal
Sorozatcím: Jelentés a magyar közoktatásról
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kilencvenes évek változásait tekintve nem túlzás állítani: közoktatásunk a kilencvenes évtizedben történelmi léptékű átalakuláson ment keresztül. Az intézmények fenntartásával kapcsolatos... Tovább

Előszó

A kilencvenes évek változásait tekintve nem túlzás állítani: közoktatásunk a kilencvenes évtizedben történelmi léptékű átalakuláson ment keresztül. Az intézmények fenntartásával kapcsolatos felelősség politikai önállósággal rendelkező helyi közösségekhez került, amelyek a szakmai tevékenység maghatározására is kiterjedő jogköröket kaptak. Egyházi és magánintézmények sokasága jött létre, alternatív pedagógia megközelítéseket alkalmazó iskolák és szakmai műhelyek alakultak ki. A közoktatás bizonyos területein (elsősorban a középiskolai oktatásban) jelentős mennyiségi növekedés zajlott le, másutt (a szakmunkásképzés területén) nagyfokú csökkenés történt. Az intézmények jelentős hányada élte át korábbi profiljának átalakulását, sok iskola indított újabb, a korábban megszokottnál előbb kezdődő és később végződő évfolyamokat. Ezáltal megváltoztak az alap- és középfokú, illetve a közép- és felsőfokú oktatás közötti határvonalak, átalakultak a rendszeren belüli tanulói továbbhaladás korábban évtizedekig változatlan útjai, átrendeződött az iskolarendszer vertikális tagolódása.
Egyedülálló - a közép-kelet-európai régióban példátlan - mértékben átalakult az oktatás tartalmára irányuló szabályozás rendszere. Az évtized első felében megszűnt a részletes központi tantervek követésének kötelezettsége, később az oktatás alapvető tartalmi követelményeit meghatározó új országos domunetumok keletkeztek. Az iskolák számára kötelezővé vált a pedagógiai munkájukat szabályozó saját dokumentumaik megalkotása. A helyi önállóság és a szakmai felelősség új helyzetbe hozta a tanári szakma egészét, és elkerülhetetlenül az iskolai feladatok, illetve a tanári szerepek átrendeződésével járt. Rendkívüli átalakuás zajlott le az iskolák és a pedagógusok szakmai támogatását szolgáló intézményekben, a szakmai szolgáltatások új formái alakulta ki. Miközben a gazdasági válság nyomán az évtized közepén drámai módon romlottak a közoktatás anyagi feltételei, a kilencvenes évek végére korábban mem látott nagyságrendben jelentek meg fejlesztési források. Ugyanakkor e források elosztására is új mechanizmusok jöttek létre, lehetővé téve az ezezkhez való hozzájutást a szakmai fejlesztés legkülönbözőbb műhelyei számára. Ennek nyomán a magyar közoktatásban azelőtt elképzelhetetlen mennyiségű innovációs kezdeményezés született. Vissza

Tartalom

Előszó13
Halász Gábor - Lannert Judit: Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete19
A kilencvenes évtized változásait meghatározó tényezők19
Hazai kihívások19
Globális kihívások21
A szabályozási környezet változásai23
Demográfiai folyamatok24
A közoktatás demográfiai meghatározottsága24
A népesség iskolázottsága25
A magyar gazdaságban lezajlott változások 1989-199930
A bruttó hazai termék (GDP) alakulása30
Kedvező folyamatok33
Az államháztartás helyzete34
Jövedelem és fogyasztás35
A reáljövedelem alakulása35
A keresetek alakulása a költségvetési szférában36
Munkaerő-piaci folyamatok37
A gazdasági aktivitás alakulása37
Munkanélküliség38
Társadalmi mutatók és folyamatok40
A szegénység és jellemzői Magyarországon40
A fiatalok egészségi állapota44
Deviancia a fiatalok körében46
Oktatás és közvélemény48
Palotás Zoltán: A közoktatás irányítása53
A magyar közoktatás-irányítás általános jellemzői53
Irányítási szintek, funkciók és szereplők53
A különböző területek irányítása55
Ellátási felelősség, intézménytulajdon és iskolafenntartás56
Változások a felelősségmegosztásban57
Közigazgatás és oktatásigazgatás58
A közoktatási irányítás egyes szintjei58
Központi irányítás58
Területi irányítás62
Helyi irányítás65
Az intézményi szintű irányítás70
A közoktatás értékelési, statisztikai és információs rendszere72
Értékelési rendszer72
Statisztikai és információs rendszer74
Pedagógiai szolgáltatások74
Intézményi feltételek74
Szaktanácsadás76
Továbbképzési és információs szolgáltatások77
Pedagógiai értékelés78
Egyéb szolgáltatások78
A társadalmi partnerek bevonása79
Balogh Miklós: A közoktatás finanszírozása83
A közoktatási kiadások alakulása83
A közoktatás GDP-ből való részesedése83
A kilencvenes évtized jellemző változásai és ezek magyarázata86
A költségvetés közoktatási kiadásainak alakulása88
Az egy tanulóra jutó kiadások alakulása88
Változások a finanszírozás rendszerében90
Az alapvető jellemzők90
Az 1996-os törvénymódosítást követő változások92
Az 1998-as kormányváltást követő változások93
Változások a kiadások és bevételek szerkezetében96
A finanszírozás hatékonysága100
Imre Anna - Lannert Judit: Az oktatási rendszer és a rendszerben való tanulói továbbhaladás105
Bevezetés: képzési szint, intézmény, program105
Az iskolaszerkezet nemzetközi kitekintésben107
A hazai iskolaszerkezet alakulása110
Az oktatási rendszer szerkezetének vertikális változásai111
Az oktatási rendszer horizontális szerkezetének változásai117
A szakképzés szerkezetének átalakulása123
Átjárhatóság és korrekciós utak124
A közoktatás egyes szintjei125
Az iskola előtti nevelés125
Alapfokú oktatás127
A középfokú oktatás134
A középfokról kilépőket fogadó rendszerek140
Az oktatás és a munka közötti átmenet149
Az oktatás és a munka közötti átmenet mutatói, tendenciák149
Az átmenet típusai150
A munka és a tanulás kombinációja153
Az iskolából a munkába való átmenetre vonatkozó politika154
Pályaorientáció, tanácsadás155
Felnőttképzés157
Az oktatási rendszer nem önkormányzati szektorai: egyházi és magánoktatás161
Egyházi és magánóvodák162
Egyházi és magániskolák163
Egyházi és magán-felsőoktatás165
Kollégiumok166
Vágó Irén: Az oktatás tartalma169
Általános összefüggések169
Az oktatás tartalmával kapcsolatos igények változása169
Nemzetközi tendenciák170
A közoktatás tartalmi szabályozása172
A tartalmi szabályozás új rendszerének kialakulása172
A Nemzeti alaptanterv bevezetése173
Változások a tartalmi szabályozásban az 1998-as kormányváltás után180
A vizsgarendszer184
Változások az oktatás tartalmában186
Tartalmi változások az általános képzésben188
Tartalmi változások a szakképzésben193
Tartalmi változások a közoktatás egyéb területein197
A kiemelt területek fejlődése204
A tertalmi változások közvetítői222
Tankönyvek222
Taneszközök228
Szakmai fejlesztési programok és alapok230
Szekszárdi Júlia: Az iskolák belső világa239
A tanítás, a tanulás és a nevelés változásai241
Új tartalmak az iskolák szakmai munkájában241
A pedagógusok módszertani kultúrája244
Tanórai és tanórán kívüli nevelési feladatok246
Az osztályfőnöki funkció változásai249
Az iskolákon belüli viszonyok alakulása252
A helyi tervezés hatásai252
Belső értékelés és minőségbiztosítás256
Az iskolák és a szülők kapcsolata257
Tanulók, tanulói közösségek259
Az ifjúsági kultúra, az iskola és a szabadidős tevékenység megváltozása259
A diákok és a felnőtt világ260
Az iskolai osztály263
Diákjogok264
A diákok mentálhigiénéje265
Gyermek- és ifjúságvédelem268
Nagy Mária: Pedagógusok273
Pedagógusstátus és pedagógus szakma273
Létszám és összetétel275
A pedagóguslétszámok alakulása275
A szakma összetétele és rétegződése280
A nem pedagógus iskolai dolgozók283
Foglalkoztatás, bérezés284
A foglalkoztatási viszonyok változásai284
Helyi foglalkoztatási politikák286
A jövedelmi viszonyok alakulása287
A tanárok pedagógiai tudása, tantestületi kultúrák292
Felkészülés a pályára295
A tanárképzés változásai295
A pedagógus-továbbképzés átalakulása297
Halász Gábor: Az oktatás minősége és eredményessége303
Mit jelent a minőség és az eredményesség?304
Tanulmányi eredményesség a magyar közoktatásban309
Az 1999-es Monitor vizsgálat eredményei310
A szegedi vizsgálatok eredményei317
A tanulói teljesítményeket meghatározó tényezők320
A tanulói teljesítmények nemzetközi összehasonlításban321
Az eredményesség egyéb mutatói324
Radó Péter: Speciális igények az oktatásban327
A fogyatékos gyermekek nevelése327
A speciális oktatási igények meghatározása327
A fogyatékosok oktatási rendszere329
Gyógypedagógiai pedagógusképzés331
Az integráció lehetőségei332
A kisebbségekhez tartozó gyermekek oktatása334
A kisebbségi oktatás intézményrendszere334
A cigány tanulók oktatása336
A kisebbségi oktatás tartalma339
A kisebbségi programok minősége és színvonala341
Radó Péter: Egyenlőtlenségek és méltányosság a közoktatásban343
Értelmezési problémák343
Strukturális szelekció és az oktatás minősége346
Strukturális szelekció346
Az oktatás minősége347
Az oktatási egyenlőtlenségek típusai349
Lehetséges oktatáspolitikák és azok eszközei359
Felhasznált irodalom363
Adatbázisok377
Függelék379
Ábrák és táblázatok jegyzéke345
Rövidítések jegyzéke559
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000

A borító gerince elszíneződött. A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.440 Ft
1.220 ,-Ft 50
18 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000

Könyvtári könyv volt. A gerinc enyhén töredezett. A lapélek foltosak.

Állapot: Közepes
2.440 Ft
1.950 ,-Ft 20
29 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000 Jelentés a magyar közoktatásról 2000
Állapot:
2.440 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba
konyv