| ÓKOR | |
| Platon: A múzsai nevelés és a testgyakorlás | 15 |
| Aristoteles: Mit kell tanítani? | 22 |
| Quintilianus: A gyermek első elemi oktatása | 27 |
| KÖZÉPKOR - A kereszténység kezdetei | |
| Szt. Jeromos: Levél a nőnevelésről Laetához | 34 |
| Szt. Ágoston: A megkeresztelendők tanításáról | 39 |
| Hrabanus Maurus: A hét szabad művészet | 47 |
| ÚJ-KOR - A refomáció kora | |
| Luther: A német városok tanácsos uraihoz | 64 |
| Pázmány Péter: A fiaknak istenes nevelésérül | 73 |
| Fraknói Vilmos: Hazai iskolázás a XVI. században | 83 |
| ÚJKOR - A realizmus | |
| Montaigne: Az emlékezőképesség egyoldalú fejlesztéséről | 86 |
| Comenius | |
| A tanítás és tanulás könnyű voltának alapelvei | 89 |
| A szemléltetésről | 96 |
| Apáczai Csere János - A Magyar Encyclopedia X. részéből: | |
| A tanítókról | 103 |
| A tanulókról | 104 |
| Az iskolákról | 105 |
| Locke - Gondolatok a nevelésről | |
| Bevezetés | 107 |
| Az egészségről | 108 |
| A nevelőről | 109 |
| A megokolás | 112 |
| A jó házból való ifjat illető testgyakorlásról | 113 |
| Fénelon: Oktatás az asszonyok kötelességeiről | 117 |
| ÚJKOR - A pietizmus | |
| Francke: Utasítás az árvaház tanítói számára | 120 |
| ÚJKOR - A felvilágosodás kora | |
| Rousseau - Az "Emil"-ből | |
| Rousseau előszava | 123 |
| A nevelés célja és programja | 128 |
| A nevelés alapelve: A nevelés legyen negatív | 136 |
| Basedow - A "Módszerkönyv"-ből | |
| A nevelés célja | 142 |
| A tanításról | 142 |
| Szóismeret és tárgyismeret | 143 |
| Az "Elemi mű"-ből | 144 |
| Egy előkelő állású leendő férfi gyakorlatai 10-16 évig | 144 |
| A szövés | 146 |
| A tanítás | 148 |
| Salzmann - A "Rákkönyvecské"-ből | 149 |
| Hogyan tehetjük magunkat a gyermek előtt gyűlöletessé? | 149 |
| Hogyan neveljük a gyermeket hazugságra? | 151 |
| Maróthi György | 152 |
| Elöljáró beszéd | 152 |
| Felbiger | 159 |
| Az együttes tanításról | 159 |
| Az együttolvasásról | 160 |
| A kezdőbetűs módszer | 163 |
| A tabellákról | 163 |
| A katekizálásról | 168 |
| Kazinczy : Hivatalban vezető beszéd | 171 |
| ÚJKOR - A XIX. század | |
| Pestalozzi | |
| Egy remete esti órái | 182 |
| Egy jószívű férj ki feleségét és gyermekeit mégis szerencsétlenné teszi | 187 |
| Az ilyen oktatást megértik, de az édesanya az, aki adja | 190 |
| Hogyan tanítja Gertrud gyermekeit? | 192 |
| Frőbel | |
| A gyermek ötödik játéka | 200 |
| A papirhajtogatás | 210 |
| Herbart | |
| Bevezetés | 216 |
| A nevelés célja | 220 |
| A pedagógia megalapozása | 221 |
| A tanítás célja | 224 |
| Az érdeklődés sokoldalúsága. Elmélyedés és meggondolás. A négy fokozat | 224 |
| Az érdeklődés főcsoportjai | 228 |
| Szilasy János: A nevelés célja | 231 |
| Fáy András: A legegyszerűbb nevelési rendszer | 233 |
| Lubrich Ágost: A nevelés főelve | 234 |
| Felméri Lajos: Nemzeti nevelés | 239 |
| Kiss Áron: Losontzi Hármas Kis Tükre | 243 |
| Kármán Mór: A nevelés feladatai | 247 |
| Spencer: A természetes visszahatások tana | 256 |
| ÚJKOR - A legújabb kor pedagógusai | |
| Rein Vilmos: Az anyag feldolgozása | 264 |
| Willmann: Az appercepció és ennek didaktikai értéke | 269 |
| Natorp: A szociálpedagógia fogalom | 277 |
| Kerschensteiner : A hivatásra való képzés, mint első feladat | 279 |
| Meumann: A kísérleti pedagógia földadata | 284 |
| Lay A. V.: Az emlékezet nevelése | 288 |
| Hall Stanley: A gyermekek hazugságairól | 296 |
| Foerster: Iskola és jellem | 313 |
| Függelék | |
| Tételek az olvasmányokkal kapcsolatban szóbeli és írásbeli kidolgozása | 320 |