1.034.795

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Cigány világok Európában

Előszó

Prónai Csaba Mindig azt mondogatta, hogy csak akkor élünk igazán, ha akadnak, akik emlékeznek ránk. (Carlos Ruiz Zafón: A szél árnyéka) 1992-ben jelent meg a Szimbiózis című „kulturális... Tovább

Előszó

Prónai Csaba Mindig azt mondogatta, hogy csak akkor élünk igazán, ha akadnak, akik emlékeznek ránk. (Carlos Ruiz Zafón: A szél árnyéka) 1992-ben jelent meg a Szimbiózis című „kulturális antropológiai híradó" első száma, friss terepmunka-riportokkal, tanulmányokkal diákoktól és tanároktól egyaránt. Az alapító, Boglár Lajos (1992:5) explicit szándéka az volt, hogy ez az úttörő jelentőségű kiadvány egyszerre legyen „szakmai események krónikája" és „bepillantás" a magyarországi kulturális antropológiai műhelyek munkájába. Három év alatt három szám látott napvilágot. 1995-től átalakult Szimbiózis kötetek-sorozattá, 2003-ban „visszatért" Kulturális Antropológiai Folyóirat alcímmel, majd 2005-ben Boglár Lajos halálával úgy tűnt, végérvényesen megszűnik. Nem teljesen így történt. Jóllehet a folyóiratforma nem maradt fenn,3 de a Szimbiózis kötetek 13. száma épp nemrégiben készült el (ld. Hajnal-Papp 2006), a Szimbiózis Alapítvány pedig tovább folytatja a munkáját, céljának megfelelően terjeszti a kulturális antropológia tanait: az eszme tovább él. Ehhez csatlakozik a Cigány világok Európában is, ami eredetileg a 2003-ban újra induló Szimbiózis folyóirat egyik tematikus száma lett volna. A European Association of Social Anthropologists 2004-es, bécsi konferenciájáról még hazaérhettem, hogy Boglár Lajossal személyesen találkozhassak és beszélhessek, a cigány-számról azonban nem ejtettünk szót. Bizonyára tudta, hogy az így is-úgy is el fog készülni. Mára könyv lett belőle. A késés pedig ugyan nem sok, alig másfél év, a szomorúság azonban, hogy ezt ő már nem érhette meg, szinte kimondhatatlan. A Cigány "világok Európában megjelenése ünnep. Emlékezés és folytonosság. Korábban már több tanulmányomban (ld. pl. 1995a:12; 1997:729; 2000a:14; 2000b:53; 2000c:176) kifejtettem és több előadásomban is érveltem amellett, hogy a kulturális antropológiai megközelítés döntő fordulatot jelent a cigánykutatások történetében (vö. Lockwood-Salo 1994:7). Azt is már többször (ld. pl. 1995a:97; 1995b:31-32; 1997:738; 1998:47; 2000b:66) elmondtam, hogy Michael Stewart 1980-as évek utolsó harmadában megjelenő tanulmányai (1987,1989a, 1989b) mutatták be elsőként antropológiai szemlélettel egy magyarországi cigány csoport életét. A Gyspy Lore Society 2002-es, budapesti konferenciáján két további tudománytörténeti tényre hívtam fel a figyelmet (Prónai 2003:77, 81), amelyek bizonyosan újabb jelentős hatást gyakoroltak a magyarországi kulturális antropológiai cigánykutatásokra. Az egyik mindenképpen a kulturális antropológiai képzés 1990-ben önálló intézményes formában történő oktatásának a megindulása és első 15 éve a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Vissza

Tartalom

TARTALOM
Prónai Csaba: Előszó 11
Első rész: „TEREPHELYZETEK"
Boross Balázs - Domokos Vera: Beköltözés előtt - avagy hol húzódnak a határok? 21
Horváth Henriett: „Meg vagyunk mi áldva velük..." 27
Horváth Kata - Hajnal László Endre: Erdélyi képek 42
Morvái Orsolya: „Lőrincen egészen más a helyzet" 46
Második rész: NAPLÓK
Boross Balázs: Feljegyzések a terepen 55
Nagy Péter: „Egy kalap alá vesznek". Parti terepmunka-napló (részletek) 58
Pálos Dóra: „Megeszitek az életemet!" 76
Harmadik rész: ANTROPOLÓGIA ÉS MÉDIA
Horváth Kata: Éhség-szövegek. A szociológia, a média és egy cigány közösség
éhség-interpretációi 103
Járóka Lívia: Cigányok „Fókuszban", avagy média és antropológia „akcióban" 124
Negyedik rész: GAZDASÁGI ANTROPOLÓGIA
Marc Bordigoni: Zsitanok és évszakok Calavonban 135
Orsetta Bechelloni: Lajos-aranyak a sárban. Emberek, tárgyak és röppályák 152
Alain Reyniers: „Vigyáznak magukra", avagy egy cigány közösség állandósága 164
Elisabeth Tauber: A „másik asszony" kéregetni megy. A mangapen értelme
az esztráiháró szintók körében 172
Ötödik rész: SZOCIÁLANTROPOLÓGIA
Bakó Boglárka: Romlott nők és tiszta lányok. Egy dél-erdélyi cigány közösség
női normái 185
Kovai Cecília: Nemek határain. Pár gondolat a nemekről és a hatalomról 196
Anna Lydaki: Cigány nők 209
Dávid Lagunas Arias: A katalán kálók helye a világban. Házasságkötés
és társadalmi továbbélés 222
Hatodik rész: KOZMOLÓGIA
Paloma Gay y Blasco: Cubo bueno - cubo malo 235
Francesca Manna: Az abruzzói rom cigányok és halotti szertartásaik 240
Puskás Balázs: Cigányok és halottaik Edelényben 246
Tesfay Sába: Halottak napja és vallási tér gábor közösségben 256
Végh Anna: „Ez itt élő egyház, nem halott" 269
Hetedik rész: NYELV
Deme János-Horváth Kata: Elmerülés a szavakba. írásbeliség és szóbeliség
mint elméleti csomópont a kulturális antropológiai cigánykutatásokban 285
Jean-Luc Pouyeto: Mánus graffitik 301
Patrick Williams: A tökéletes nyelv keresése a kelderásoknál 308
Leonardo Piasere: Cigány jelek 316
Jane Dick Zatta: Szóbeli kultúra és írásbeli kultúra 347
Nyolcadik rész: RECENZIÓK
Prónai Csaba: Európa cigányai (Leonardo Piasere: I rom d'Europa) 361
Kónya Gáspár - Pataky Zsófia: A portugáliai kulturális antropológiai cigánykutatások kezdete? (Olímpio Nunes: O povo cigano) 367
Andorka Eszter: Etnicitás és iskola (Maria José Casa-Nova: Etnicidade, género e escolaridade. Estudo em torno das socializacoes familiares de género numa communidade cigana da cidade do Porto) 370
Prónai Csaba: Hitánók Spanyolországban (Teresa San Román: La diferencia inquitetante. Viejas y nuevas estrategias culturales de los gitanos) 374
Prónai Csaba: Kasztíliai hitánók egy madridi külvárosban (Paloma Gay y Blasco: Gypsies in Madrid) 379
Torbágyi Péter: Cigányok Andalúziában (Juan F. Gamella: La población gitana en Andalucía. Un estudio exploratio de sus condiciones de vida) 384
Horváth Kata: "Mi azért nem vagyunk ugyanolyanok, mint ők, testvérem, mert mi hitánók vagyunk!" (Nancy Thede: Gitans et flamenco. Les rythmes de l'identité) 389
Kemény Márton: A flamenkó és a cigányok (Maria Papapavlou: Der Flamenco als Präsentation von Differenz, Gitanos und Mehrheitsbevölkerung Westandalusiens in ethnoligischer Perspektive) 393
Torbágyi Péter: A katalán cigányok sajátos válasza a modern világ változásaira (David Lagunas: Los tres cromosomas. Modernidad, identidad y parentesco entre los gitanos catalanes) 396
Prónai Csaba: Az olaszországi kulturális antropológiai cigánykutatások első előfutára (Sigismondo Caccini: La lingua degli Shinte rosengre e altri scritti) 399
Bolla Mária: Olaszország cigányai (Leonardo Piasere, szerk.: Italia Romaní 1; Leonardo Piasere, szerk.: Italia Romaní 2; Stefania Pontrandolfo-Leonardo Piasere, szerk.: Italia Romaní 3; Charlotta Salezzi Salza-Leonardo Piasere, szerk.: Itali Romaní 4) 403
Prónai Csaba: Christian Jakob Kraus és John Clare nyomdokain (Elisabeth Tauber, szerk.: Sinti und Roma. Eine Spurensuche, Schlanders/Bozen: Arunda 67/Löwenzahn) 424
Angyalosy Eszter: A kisebbségi helyzetben élők iskolai teljesítményének problémái és megoldási lehetőségei egy cigány példán keresztül (Ana Maria Gomes: "Vegna che ta fago scriver." Etnografia della scolarizzazione in una comunitá di Sinti) 430
Angyalosy Eszter: Boszniai cigány menekültként felnőni Torinóban (Carlotta Saletti Salza: Bambini del "campo nomadi". Romá bosniaci a Torino) 433
Németi Tamás: Cigányok és iskolák egy dél-olasz kisvárosban (Stefania Pontrandolfo: Un secolo di scuola. I rom de Melfi) 436
Bakó Boglárka: A brit szociálantropológiai cigánykutatások első monográfiája (Judith Okely: The Traveller-Gypsies) 440
Károlyi Júlia: Cigányok, trevellerek és gádzsók Európa keleti és nyugati peremén (Jane Helleiner: Irish Travellers. Racism and the politics of culture; Alaina Lemon: Between two fires. Gypsy performance and Romani memory from Pushkin to postsocialism) 444
Csepregi Márta: A finnországi cigányok identitása az 1980-as évek elején (Tuula Kopsa-Schön: Kulttuuri-identiteetin jäljilä. Suomen romanien kulttuuri-identieestistä 1980-luvun alussa) 448
Szabó Orsolya: Kaj o aligatoris?/Hol van az aligátor?
(Marek Jakoubek-Ondrej Poduska, szerk.: Romské osady v kulturologické perpektive) 452
Károlyi Júlia: A kelet-szlovákiai mundugumorok (David Z. Scheffel: Svinia in black and white. Slovak Roma and their neighbours) 456
Horváth Kata: Cigányzene - cigány zenék
(Patrick Williams: Les Tsiganes et leurs musiques) 462
Károlyi Júlia: Egy dél-magyarroszági pünkösdista cigány közösség etnomuzikológiai vizsgálata (Barbara Rose Lange: Holy brotherhood. Romani music in a Hungarian pentecostal church) 472
Károlyi Júlia: A virtuális cigánnyal történő azonosulás béke és háború idején egy vajdasági városban (Mattijs van de Port: Gypsies, wars and other instances of the wild. Civilisation and its discontents in a Serbian town) 476
Nagy Krisztina: A görögországi szociálantropológiai cigánykutatások első monográfiája (Anna Lydaki: Balame ke roma. I cingani ton Ano Liosion) 479
Nagy Krisztina: Cigányként felnőni Agia Varvarában (Anna Lydaki: I cingani stin poli. Megalonondas stin Agia Varvara) 483
Nagy Krisztina - Prónai Csaba: A görögországi kulturális antropológiai cigánykutatások kezdetei (Andromachi Ikonomou szerk.: I roma stin Ellada) 486
Prónai Csaba: Jogi antropológia és cigánykutatás (Walter O. Weyrauch szerk.: Gypsy Law) 490
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv