1.031.459

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyar oktatás második államosítása

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Educatio Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 242 oldal
Sorozatcím: Társadalom és oktatás
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-404-239-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyar oktatás totális állami ellenőrzését eddig háromszor igyekeztek megvalósítani. 1919-ben először, 1935 körű másodszor, harmadszor pedig 1948-ban. E bevezetőben nem kívánunk vállalkozni arra,... Tovább

Előszó

A magyar oktatás totális állami ellenőrzését eddig háromszor igyekeztek megvalósítani. 1919-ben először, 1935 körű másodszor, harmadszor pedig 1948-ban. E bevezetőben nem kívánunk vállalkozni arra, hogy megrajzoljuk a Horthy-kor oktatástörténetének historiográfiáját. Egy rövid áttekintés viszont nem érdektelen. 1948 után a korra vonatkozóan az oktatástörténet sokkal inkább megfelelt a közvetlen politikai megrendeléseknek, mint számos más tudományág: a világiság kontra egyháziság, népiskola-centrikusság kontra közép- és felsőoktatás-centrikusság , tanári autonómia kontra tanfelügyelet, tanítói autonómia kontra iskolaszék; mint jó és rossz harca tűnt fel. Ez a korszak belenyúlik a hatvanas évekbe, sőt, egyes képviselői még a hetvenes-nyolcvanas években is megjelentették munkáikat. Neveléstörténészeink legjobbjai már a hatvanas évek elejétől kísérleteket tettek arra, hogy a politika szolgálóleánya szerepköréből kilábaljanak, közülük igen sokan sikerrel. E korszakban - mely tényleg napjainkba nyúlik - három szemléletmód nyert tért. Többen visszatértek ahhoz a gondolathoz, hogy az oktatástörténet elsősorban a pedagógiai módszerek, a tanár-gyermek kapcsolat stb. története, az oktatáspolitika tehát a neveléstörténetnek nem tárgya. Ez az interpretáció ugyan kitűnő részmunkákat eredményezett, de éppen az általa feltett kérdés makroösszefüggései elől zárja el magát, azaz: milyen anyagi, jogi és politikai feltételei, körülményei vannak az egyes pedagógiai módszerek szabad kipróbálásának vagy bevezetésének, a tanár-gyermek kapcsolatnak mennyire része a szülő-tanár kapcsolat stb. A másik irányzat az oktatást a pedagógia és politika alkujaként vázolta fel, mondván: az oktatáspolitika nem egyszerűen a nagypolitikai tendenciák szolgai másolása, hanem egyfajta mérséklő adaptálása. Magyarán: a politika által megadott célokat az oktatáspolitika a pedagógia szűrőjén átengedve hajtja végre. Ez a koncepció azonban egy olyan fajta monolit politikai hatalmat és monolit pedagógiai gondolkodást feltételezett, ami sosem létezett. A rendeletek, döntések jelentős részét nem sikerült sem az osztálypolitika, sem a pedagógiai tudomány számlájára írni, számos döntésről csak a legnagyobb erőszakkal lehetett azt állítani, hogy az uralkodó osztályok érdekeit szolgálja, vagy, hogy valamely pedagógiai eszméből levezethető. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
A harmincas évek társadalom- és politikatörténeti
változásai és az oktatáspolitika 13
Az előzmények 23
A pénzügyi restrikció mint a tanügyigazgatás eszköze 23
A tanügyigazgatási törvény főpróbája: a középiskolai reform 27
Fordulat a tanügyigazgatásban 31
A külső tanügyigazgatás szervezeti átalakulása 31
A központi tanügyigazgatás átalakulása 40
A tanügyigazgatás az iskolában 51
Az ellenőrzési eljárás 51
A minősítési eljárás 54
A tantárgyfelosztás, a tanmenet és az órarend ellenőrzése 58
Az óravázlatok ellenőrzése, a tanítási minták kialakítása 59
A tanárok iskolán kívüli életének irányítása és ellenőrzése 61
A tanárokkal kapcsolatos személyi politika 64
Az iskolai könyvtárak ellenőrzése 70
A pedagógia, mint a szakmai legitimáció forrása 74
Az iskola egészségügyi ellenőrzése 78
A tankönyvek ellenőrzése 79
Az iskola gazdasági irányításának ellenőrzése 83
A diákok új típusú ellenőrzése 93
Az osztályfőnöki óra 93
A tanulók értékelésének rendszere 95
A diákok politizálásának ellenőrzése 97
A diákok külső megjelenésének ellenőrzése 101
A diákok szelekciója 103
A diákok pályairányítása 110
Az iskolák rekrutációjának irányítása 113
Az értékválasztás és a műveltséganyag kiválasztása 123
A nemzetnevelés 123
A keresztény gondolat 129
A centrális tantárgyak és az oktatáspolitika 132
A marginális tárgyak és az oktatáspolitika 139
Testnevelés - honvédelmi nevelés - oktatáspolitika 144
A tulajdonosi autonómia felszámolásának útja 151
Az önkormányzati iskolák 151
Az egyház mint tulajdonos 166
A magánoktatás és a tanügyigazgatás 184
Befejezés 191
Jegyzetek 201
Irodalomjegyzék 217

Nagy Péter Tibor

Nagy Péter Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Péter Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv