1.034.716

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A filmművészet útján

Szerző

Kiadó: Magvető Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 462 oldal
Sorozatcím: Elvek és utak
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Minden új társadalmi rend fokozott mértékben veszi igénybe a művészet segítségét. Hogy a művészet a megváltozott társadalmi valóság igényeit kielégíthesse, ahhoz magának is változnia kell. E... Tovább

Előszó

Minden új társadalmi rend fokozott mértékben veszi igénybe a művészet segítségét. Hogy a művészet a megváltozott társadalmi valóság igényeit kielégíthesse, ahhoz magának is változnia kell. E változáshoz egyfelől sok munkára, másfelől komoly támogatásra van szüksége. Ezt a támogatást mindenekelőtt az esztétikatudománynak kell nyújtania.
A jelen munka ez utóbbi feladatra vállalkozott - nem csupán a szűkebb értelemben vett filmművészet, hanem az egész filmkultúra érdekében. Konkrét célja: a filmművészet alkotómódszerének vizsgálata.
A módszer kérdése a magyar filmművészetben, illetve filmkultúrában akkor vetődött fel először élesen - nem véletlenül ebben az időpontban! -, amikor a filmipar államosítása megteremtette a gazdasági és szervezeti alapot a realista ábrázoláshoz. Abban az időben azonban a realizmus, különösen pedig a szocialista realizmus fő problémáinak megoldására csupán elméleti kísérletek történtek. S ezeket is nemegyszer vulgáris szemlélet jellemezte. Így e problémákat az utóbbi évek előrehaladása ellenére is megoldására irányuló törekvéseket megnehezítette az is, hogy a legtöbb filmesztétikai munka foglalkozik ugyan a formanyelvvel, bizonyos mértékig a dramaturgiával is, de elhanyagolja a módszertani problémákat. A történeti művek is szinte kivétel nélkül a formanyelv keletkezését ismertetik - az ábrázolás módszerére legfeljebb néhány szociológiai megjegyzésben utalnak. Így a forrásmunkák csak közvetve jelenthettek segítséget. Mindehhez hozzájárult még az is, hogy Magyarországon a legutóbbi időkig nem volt filmarchívum, amely lehetővé tette volna - legalábbis részben - a módszer vagy más probléma történeti jellegű, műalkotásokon alapuló elemzését.
Általános filmtudományi kutatásokra, ezen belül módszertani vizsgálódásokra érdemben csak a Színháztudományi és Filmtudományi Intézet (később: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum) megalakulása után kerülhetett sor. Ezeknek a kutatásoknak keretén belül készült el a jelenlegi munka 1963 tavaszán. S bár az azóta megjelent szakirodalom miatt néhol túlságosan részletezőnek tűnhet, esztétikai-művészettörténeti közelítésmódja és következtetései nem vesztették el érvényüket.
Fejtegetéseink során mindenekelőtt azt szeretnénk bizonyítani, hogy a filmművészet fejlődésének a nagyszámú szubjektív tényező mellett megvannak a maga objektív törvényszerűségei is - s ezek elsősorban módszertani jellegűek. Bevezetésképpen a művészet sajátos jellegével foglalkozunk, majd a filmművészet formanyelvének tárgyalása után kerül sor a filmművészet módszerének kérdéseire, valamint a filmművészet fejlődésének ebből a szempontból való áttekintésére.
Végezetül utalni kell néhány nehézségre. Legtöbbjük abból ered, hogy sok, történetileg jelentős filmalkotás még nincs archívumunk birtokában - külföldön való tanulmányozásukra pedig alig van lehetőség. Ilyen esetekben meg kell elégednünk a szakirodalom kipróbált elemzésével. - Másfelől pedig nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a körülményt, hogy a filmművészet fejlődési folyamatának ismertetését - tárgyalásunk jellegéből következően - egy meghatározott ponton meg kellett szakítanunk, jóllehet maga a folyamat a könyv írása idején sem szakadt meg - és néha a gyakorlatban cáfolhat meg egy-egy olyan elképzelést, mely csupán a kezdeti időszak jelenségein alapult. Mindez azonban nem érinti az általános törvényszerűségeket. Vissza

Tartalom

Előszó5
Bevezetés7
A művészet tárgya: az esztétikum8
A művészet alanya: az esztétikai érzés12
A művészet alapvető jellemzői16
A filmművészet formanyelve19
A filmművészet anyaga: a mozgófénykép19
A filmművészet eszközeinek felosztása33
A filmművészet elemi eszközei35
A filmművészet plasztikus eszközei46
A filmművészet ritmikus eszközei58
A filmművészet közvetlen eszközei70
A filmművészet szintetikus eszközei86
A filmművészet alkalmazott eszközei94
Tartalom és forma a filmművészetben96
Az alkotómódszer fogalma104
Az esztétikai ideál105
A viszonyítás108
A filmművészet fejlődése118
A mozgófénykép keletkezése119
A filmművészet kezdete131
A némafilm művészete190
A harmincas évek filmművészete248
A háború utáni filmművészet317
Befejezés453
Jegyzetek456
Irodalomjegyzék459
Tartalom462

Nemes Károly

Nemes Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nemes Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A filmművészet útján A filmművészet útján A filmművészet útján

A felső lapélek kissé foltosak.

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
3.480 Ft
1.740 ,-Ft 50
16 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A filmművészet útján A filmművészet útján A filmművészet útján A filmművészet útján A filmművészet útján

A védőborító kissé kopott. A védőborító és a lapélek enyhén foltosak. A borító belső oldalán ex-libris címke ragasztott.

Állapot:
3.480 ,-Ft
31 pont kapható
Kosárba
konyv